Airi Hämäläinen:

”Voit yllättyä
todella positiivisesti”

Airi Hämäläinen työskenteli aiemmin vuosia Helsingin Sanomien asiakaspalvelussa.

”Hesari on minulle kuin rakas ystävä, jonka rinnalla pysyy vaikeinakin aikoina. Olen nähnyt koko kirjon 90-luvun lamasta näihin päiviin, jolloin Hesarin tilausmäärä on onnistuttu kääntämään 25 vuoden jälkeen kasvuun. Jo asiakaspalvelussa työskennellessäni ajattelin, että jos telemyyntiin tulisi paikkoja auki, niin hakisin. Olen viihtynyt täällä todella hyvin. Myyn Helsingin Sanomia. Asiakkaat ovat todella ihania ja he antavat asiallista palautetta. He myös arvostavat puhelinmyyjän työtä. Me emme tuputa mitään emmekä lue suoraan paperista.”

Todellisena onnistumisena Airi pitää puhelua, jonka aikana hän sai myytyä kahden kuukauden määräaikaisuuden asiakkaalle, joka ei alun perin ollut ollenkaan kiinnostunut tilaamaan Hesaria.

”Kyseessä oli viisikymppinen yrittäjämies, joka oli omien sanojensa mukaan pihvinsyöjä ja yksityisautoilija eikä ollenkaan kiinnostunut lehdestä, joka oli hänen mielikuvissaan suunnattu Kalliossa asuville viherpiipertäjille. Sain hänen mielensä kuitenkin muuttumaan. Meillä on paljon huumorintajuisia ja kivoja asiakkaita, joiden kanssa on kiva jutella.”

Airin mukaan kannattaa jättää ennakkoluulot pois ja lähteä rohkeasti kokeilemaan uraa telemyynnissä.

”Voit yllättyä todella positiivisesti. Minulle on todettu tämän työn aloitettuani, että nyt oikein hehkut. Tässä työssä ei tarvitse olla yltiösosiaalinen, mutta tunneälyä tämä vaatii. Tavoitteellisuus ja menestyksen halu on myös tärkeää.”

Ikärasismia telemyynnissä ei ole. ”Päinvastoin. Ikä on tässä työssä positiivinen asia. Täällä pääsee myös todella hyviin ansioihin. Koko ajan tulee kokemusta lisää, mikä auttaa parempiin suorituksiin.”