SanomaWSOY:n tuloskehitys jatkui hyvänä myös vuoden kolmannella neljänneksellä.
- Pystyimme jälleen ylittämään tavoitteemme. Olemme onnistuneet menestyksekkäästi yhtenäistämään ja tehostamaan toimintaamme, SanomaWSOY:n toimitusjohtaja Hannu Syrjänen kommentoi tammi-syyskuun osavuositulosta.

SanomaWSOY:n liikevoitto kasvoi tammi-syyskuussa 15,8 %. Tulos parani erityisesti WSOY:n uusien oppimateriaalitoimintojen ja Helsingin Sanomien hyvän kehityksen ansiosta. Tulos ennen merkittävimpiä kertaluonteisia myyntivoittoja kasvoi 9,2 %.

Sanomalehdet ja sähköiset mediat kehittyivät vahvasti

- Helsingin Sanomien ilmoitustuotot kehittyivät hyvin vuoden kolmannella neljänneksellä ja Sanoma Kaupunkilehdet vahvisti edelleen asemaansa pääkaupunkiseudun kaupunkilehtimarkkinoilla, Syrjänen sanoo. Myös Sanoman lehtien uudistukset etenivät: Taloussanomat ja Uutislehti 100 ovat uudistuneet ja uudistettu Helsingin Sanomat lanseerataan marraskuussa.

Katsauskauden aikana Helsingin Sanomat ja Ilta-Sanomat perustivat yhteistyössä online-musiikkikaupan. Ilta-Sanomat osti Huuto.net-verkkohuutokauppapalvelun, ja Sanoma nousi kävijämäärillä mitattuna Suomen suurimmaksi luokiteltujen ilmoitusten verkkopalveluksi.


SWelcomiin kuuluvan tv-kanava Nelosen ohjelmistopanostukset vuonna 2005 painottuvat syksyyn. Ohjelmauutuudet kiinnostivat erityisesti mainosmyynnin kannalta tärkeää 25-44-vuotiaiden naisten kohderyhmää, jonka katseluosuudet kasvoivat eniten. HTV:n maksu-tv-palvelujen ja laajakaistaliittymien myynti jatkui hyvänä, mutta laajakaistamarkkinoiden kova hintakilpailu jatkui edelleen.

Lehtitukkukauppa menestyi

Rautakirjaan kuuluva Suomalainen Kirjakauppa laajensi edelleen kauppakeskusmyymäläverkkoaan avaamalla syyskuussa uuden myymälän kauppakeskus Selloon Espoossa. Lokakuussa uudet kauppakeskusmyymälät avattiin Raisiossa ja Tartossa.

Lehtitukkukaupan irtonumeromyynti kehittyi Suomessa myönteisesti. Myös toiminta Virossa ja Latviassa sekä alkuvuoden aikana Rautakirjaan liitetyt lehtijakeluyhtiöt Liettuassa, Romaniassa ja Venäjällä kehittyivät hyvin.

Aikakauslehtiportfolio laajeni edelleen

Sanoma Magazines jatkoi Venäjän johtavan aikakauslehtikustantajan Independent Median toimintojen yhdistämistä osaksi liiketoimintaansa. Tuotevalikoiman laajentamiseen itäisen Keski-Euroopan alueella panostettiin edelleen. Sanoma Magazines lanseerasi Bulgariassa menestyksekkäästi Ellen, ja Serbia ja Montenegrossa lanseerattiin Story. Tshekissä hankittiin koti- ja sisustuslehtiä kustantava Peloton ja katsauskauden jälkeen lanseerattiin uusi ruokalehti Žena & Kuchyně.

- Panostamme myös jatkossa aikakauslehtien tuotekehitykseen ja uusiin tuotteisiin. Myös sähköisen median mahdollisuuksia tutkitaan jatkuvasti, Syrjänen toteaa. Sanoma Magazines osti syyskuussa belgialaisen Zappybaby.be -internetportaalin sekä katsauskauden jälkeen Unkarin johtavan työpaikkaportaalin, Profession.hu:n.

WSOY keskittyi ydinliiketoimintaansa

WSOY myi elokuussa digitaalipaino Darkin ja syyskuussa kalentereita kustantavan ja painavan Ajasto-konsernin. Katsauskauden jälkeen lokakuussa myytiin korkealaatuisiin painotuotteisiin erikoistunut Lönnberg Painot.

- Kaupat toteuttavat strategiaamme, jonka mukaan WSOY keskittyy oppimateriaaleihin Euroopassa ja kustannustoimintaan Pohjoismaissa, Syrjänen sanoo. Oppimateriaalit menestyivät sekä Suomessa että Euroopassa. Kustannustoiminnasta erityisesti yleisen kirjallisuuden hyvä kehitys Suomessa jatkui.



Tavoitteet saavutetaan myös loppuvuonna

- Suomen ilmoitusmarkkinoiden kehitys näyttää loppuvuoden osalta myönteiseltä. Esimerkiksi Helsingin Sanomien työpaikkailmoittelun kasvu on edelleen hyvää. Tilanne Hollannissa on kuitenkin yhä haasteellinen. Mainosmarkkinoiden monivuotinen lasku on taittunut, mutta selviä kasvun merkkejä ei vielä näy, Syrjänen sanoo.

- Loppuvuoden aikana jatkamme panostuksiamme liiketoiminnan kehittämiseen ja kasvuun kaikilla päätoimialoillamme ja päämarkkina-alueillamme. Mielestäni arviomme siitä, että koko vuoden liikevoittomme ilman merkittävimpiä kertaluonteisia myyntivoittoja tulee olemaan edellisvuoden hyvää tasoa, on varsin realistinen, Syrjänen summaa.

Lisätietoja: SanomaWSOY:n konserniviestintä, p. 0105 19 5062 tai konserniviestinta@sanomawsoy.fi


SANOMAWSOY OYJ


Matti Salmi
johtaja
talous ja hallinto


JAKELU
Helsingin Pörssi
Keskeiset tiedotusvälineet