- Panostimme ensimmäisellä vuosipuoliskolla etenkin Venäjän ja itäisen Keski-Euroopan toimintojen sekä oppimateriaalitoiminnan kehittämiseen. Myös verkkoliiketoiminta on monipuolistunut useissa liiketoimintaryhmissämme, kuvaa SanomaWSOY:n toimitusjohtaja Hannu Syrjänen vuoden 2006 tammi-kesäkuun tapahtumia.
SanomaWSOY:n liikevaihto kasvoi alkuvuonna 5 %, 1 311,7 milj. euroon, ja liikevoitto oli 138,4 milj. euroa. Tulos osaketta kohden nousi 0,60 euroon. - Oppimateriaalitoiminnan laajentumisen myötä toisen neljänneksen merkitys on selvästi kasvanut, Syrjänen kertoo.
Laajenemista internetiin ja radiotoimintaan
SanomaWSOY:n verkkoliiketoiminta laajeni vuoden toisella neljänneksellä useilla uusilla palveluilla: Sanoma Magazines Finland lanseerasi huhtikuussa laihduttajille suunnatun internetpalvelu Kiloklubin. Vastaava palvelu on lanseerattu myös Belgiassa ja konseptia on tarkoitus laajentaa muihin maihin. Sanoma puolestaan hankki alkuvuodesta Netticaravan.fi- sekä Skillnet-palvelut. Katsauskauden jälkeen Sanoma Magazines osti Kieskeurig.nl:n, joka on merkittävä hollantilainen hintavertailusivusto.
- Tartumme verkkoliiketoiminnassa mahdollisuuksiin, jotka oikealla tavalla täydentävät tuote- ja palvelukokonaisuuttamme, Syrjänen toteaa.
Suomessa SanomaWSOY:n mediavalikoima täydentyi toukokuussa, kun valtioneuvosto myönsi SWelcomille kaksi osavaltakunnallista radiotoimilupaa ja Sanoman Radio Helsingin toimilupa uudistettiin.
- Uusien radiokanavien sisällössä tullaan hyödyntämään monikanavaisuuden tuomia mahdollisuuksia ja sisältöjä suunnitellaan yhteistyössä mm. televisiokanava Nelosen kanssa, Syrjänen kertoo.
Naisten viikkolehti Venäjälle
Sanoma Magazines lanseerasi toukokuussa menestyksekkäästi Venäjällä ensimmäisen korkealuokkaisen naisten viikkolehden, Glorian. Myös Hollannissa, Romaniassa ja Unkarissa lanseerattiin toisella neljänneksellä uusia aikakauslehtiä ja Sanoma Magazinesin omista lehtikonsepteista mm. Story, Margriet ja Libelle uudistuivat. Hollannissa lehtivalikoima monipuolistuu, kun Sanoma Men's Magazines aikoo ostaa neljä hollantilaista golflehteä. Suomessa lanseerataan syksyllä uusi naistenlehti Sara.
Oppimateriaalit menestyivät
Oppimateriaalimarkkinoilla tilanne on myönteinen ja WSOY:n oppimateriaalien tilauskanta näyttää hyvältä myös loppuvuoden osalta. - Kolmas neljännes on ostetun Unkarin oppimateriaaliyksikkömme vahvin, Syrjänen sanoo.
Rautakirjan R-kioskien palveluvalikoima Suomessa monipuolistui edelleen uuden myymäläjärjestelmän ansiosta. Perinteiset kioskituotteet menestyivät hyvin kaikissa toimintamaissa. Finnkino vahvisti alkuvuonna johtavaa asemaansa Suomessa hankkimalla Sandrew Metronomen elokuvateatterit.
Panostuksia Venäjälle ja itäiseen Keski-Eurooppaan jatketaan
- Teimme viime vuonna ennätystuloksen ja jatkamme tänä vuonna samaa erinomaista tahtia. Loppuvuonna vahvistamme strategiamme mukaisesti markkina-asemaamme markkinoillamme, mm. Venäjällä ja itäisessä Keski-Euroopassa, Syrjänen sanoo.
- Sanoma Magazinesin yhteistyö Gruner + Jahrin ja Styrian kanssa Adrianmeren alueella käynnistyy toden teolla loppuvuodesta. Lisäksi jatkamme panostuksiamme sähköiseen liiketoimintaan.
Lisätietoja: SanomaWSOY:n konserniviestintä, p. 0105 19 5062 tai konserniviestinta@sanomawsoy.fi
SANOMAWSOY OYJ
Matti Salmi
johtaja
talous ja hallinto
JAKELU
Helsingin Pörssi
Keskeiset tiedotusvälineet