Pörssitiedote 3.5.2011 11.20
- Sanoman liikevaihto ensimmäisellä neljänneksellä oli 610,2 milj. euroa (2010: 637,9 milj. euroa). Konsernirakenteen muutoksilla oikaistu liikevaihto oli vertailukauden tasolla.
- Liikevoitto ilman kertaluonteisia eriä oli 26,4 milj. euroa (2010: 35,6 milj. euroa). Liikevoiton lasku johtui pääasiassa liiketoimintojen myynneistä vuonna 2010. Kertaluonteiset erät olivat 0,9 milj. euroa ensimmäisellä neljänneksellä (2010: 4,8 milj. euroa).
- Tulos osaketta kohden oli 0,11 euroa (2010: 0,16 euroa).
- Liiketoiminnan rahavirta oli 18,7 milj. euroa (2010: 38,0 milj. euroa).
- SBS:n televisiotoiminnan hankinnan myötä Sanoman liikevaihdon odotetaan nousevan jonkin verran ja liikevoiton ilman kertaluonteisia eriä arvioidaan paranevan hieman vuonna 2011.
AVAINLUKUJA | 1-3/ | 1-3/ | Muutos | 1-12/ |
milj. euroa | 2011 | 2010 | % | 2010 |
|
|
|
|
|
Liikevaihto | 610,2 | 637,9 | -4,3 | 2 761,2 |
Liikevoitto ilman kertaluonteisia eriä | 26,4 | 35,6 | -25,9 | 245,4 |
% liikevaihdosta | 4,3 | 5,6 |
| 8,9 |
Liikevoitto | 27,3 | 40,4 | -32,5 | 392,7 |
Tilikauden tulos | 18,5 | 24,1 | -23,1 | 297,3 |
|
|
|
|
|
Käyttöomaisuusinvestoinnit * | 33,1 | 16,6 | 99,8 | 85,7 |
% liikevaihdosta | 5,4 | 2,6 |
| 3,1 |
|
|
|
|
|
Omavaraisuusaste, % | 46,5 | 42,7 |
| 45,7 |
Nettovelkaantumisaste, % | 63,0 | 74,4 |
| 63,8 |
|
|
|
|
|
Henkilöstö kauden lopussa kokoaikaisiksi muutettuna | 15 277 | 16 293 | -6,2 | 15 405 |
Henkilöstö keskimäärin kokoaikaisiksi muutettuna | 15 129 | 16 357 | -7,5 | 16 016 |
|
|
|
|
|
Tulos/osake, euroa | 0,11 | 0,16 | -28,8 | 1,85 |
Liiketoiminnan rahavirta/osake, euroa | 0,12 | 0,23 | -50,9 | 1,69 |
* Sisältää rahoitusleasingsopimukset
Toimitusjohtaja Harri-Pekka Kaukonen
"Orgaaninen kasvu ja toimintojen keskittäminen ovat keskeisiä asioita Sanomalle. Liiketoimintamme keskittäminen on edistynyt merkittävästi vuoden 2011 ensimmäisinä kuukausina.
Haluamme keskittyä selvemmin strategisiin painopistealueisiimme, kuluttajille suunnattuun mediaan ja oppimiseen. Erinomainen osoitus tämän strategian toteuttamisesta on televisiotoiminnan hankinta Hollannissa ja Belgiassa. Muita hyviä esimerkkejä ovat oppimateriaalitoimintojen osto Suomessa ja Ruotsissa sekä elokuvatoimintojen, Romanian kioski- ja lehtijakelutoiminnan ja yleisen kirjallisuuden toiminnan myynti.
Television lisääminen valikoimaamme parantaa asemaamme merkittävästi Hollannissa ja Belgiassa. Vahvat brändimme, sisältöosaamisemme aikakauslehdissä ja korkeatasoiset digitaaliset toimintomme yhdistettynä SBS:n televisiotoimintaan ja kumppaniemme luovaan ohjelmaosaamiseen ovat erinomaisia rakennuspalikoita muuttuvassa mediaympäristössä ja mahdollistavat perinteisten medioiden rajat ylittävien uusien palvelujen ja ratkaisujen tarjoamisen sekä kuluttajille että mainostajille.
Mediatoimintojemme yhdistäminen uudella tavalla antaa meille mahdollisuuden olla merkittävässä roolissa uusilla mediamarkkinoilla."
Vuoden 2011 näkymät
SBS:n televisiotoiminnan hankinnan myötä Sanoman liikevaihdon odotetaan nousevan jonkin verran ja liikevoiton ilman kertaluonteisia eriä arvioidaan paranevan hieman vuonna 2011. Liikevoiton ilman kertaluonteisia eriä arvioidaan paranevan hieman. Liikevoitto ilman kertaluonteisia eriä oli 245,4 milj. euroa vuonna 2010.
Mainonnan ja yksityisen kulutuksen kehitys Sanoman toimintamaissa heijastuu konsernin liikevaihtoon ja liikevoittoon. Nykyiset näkymät perustuvat oletukseen, että mainosmarkkinat kasvavat keskeisissä toimintamaissa jonkin verran vuonna 2011.
Liikevaihto
Sanoman liikevaihto vuoden 2011 ensimmäisellä neljänneksellä laski 4 % ja oli 610,2 milj. euroa (2010: 637,9 milj. euroa). Liikevaihto kasvoi Sanoma Learning & Literature -liiketoimintaryhmässä. Rakennemuutokset vaikuttivat Sanoma Median ja Sanoma Newsin liikevaihtoon. Sanoma Trade -liiketoimintaryhmän liikevaihto laski. Valuuttakurssimuutoksilla ei ollut merkittävää vaikutusta liikevaihtoon ensimmäisellä neljänneksellä. Konsernirakenteen muutoksilla oikaistu liikevaihto oli edellisvuoden tasolla.
Painettujen tuotteiden levikkituotot laskivat hieman vertailukaudesta. Tilaustuotot ja irtonumeromyynti laskivat hieman pääasiassa ajoituseroista ja Humon myynnistä johtuen.
Mainostuotot kasvoivat vertailukauden alhaisesta tasosta: Sanoman mainostuotot kasvoivat tammi-maaliskuussa 6 %, ja niiden osuus liikevaihdosta oli 25 % (2010: 23 %). Verkkomainostuotot kasvoivat selvästi eli 13 %.
Sanoman tavoitteena on kaksinkertaistaa kuluttajille suunnatun verkkoliiketoiminnan tuotot vuodesta 2008 vuoteen 2012 mennessä. Nämä tuotot koostuvat pääasiassa verkkomainonnasta. Vuoden 2011 ensimmäisellä neljänneksellä kuluttajille suunnatun verkkoliiketoiminnan tuotot kasvoivat 4 % ja olivat 37,5 milj. euroa (2010: 36,0 milj. euroa). Digitaaliset tuotot, joihin sisältyvät esimerkiksi sähköiset oppimisratkaisut, kasvoivat 8 % ja olivat 11 % (2010: 10 %) liikevaihdosta.
Kumulatiivisesta liikevaihdosta 53 % (2010: 54 %) tuli Suomesta ja 22 % (2010: 21 %) Hollannista. Liikevaihto muista EU-maista oli 21 % (2010: 22 %) ja EU:n ulkopuolisista maista 4 % (2010: 3 %).
Tulos
Sanoman liikevoitto ilman kertaluonteisia eriä pieneni tammi-maaliskuussa 26 % ja oli 26,4 milj. euroa (2010: 35,6 milj. euroa). Sanoma News -liiketoimintaryhmän tulos parani merkittävästi ilmoitustuottojen kasvun myötä. Sanoma Median tulos laski pääasiassa rakennemuutosten vuoksi. Myös Sanoma Learning & Literaturen ja Sanoma Traden tulokset heikkenivät. Liikevoitto ilman kertaluonteisia eriä oli 4,3 % (2010: 5,6 %) liikevaihdosta. Valuuttakurssimuutoksilla ei ollut merkittävää vaikutusta ensimmäisen neljänneksen tulokseen.
Konsernin kokonaiskulut pienenivät 4 % ja kiinteät kulut laskivat 2 % ensimmäisellä neljänneksellä. Paperikulut olivat 5 % pienemmät kuin vertailukaudella, mutta niiden odotetaan kasvavan tulevilla neljänneksillä. Työsuhde-etuuksista aiheutuvat kulut pienenivät 3 %. Konsernilla oli noin 1 200 työntekijää vähemmän kuin vertailukaudella eli henkilöstömäärä oli 8 % pienempi kuin maaliskuun 2010 lopussa. Vuodenvaihteesta henkilöstömäärä on laskenut 6 %.
Tammi-maaliskuussa liikevoittoon sisältyi 0,9 milj. euroa (2010: 4,8 milj. euroa) kertaluonteisia eriä, jotka liittyivät oppimisen ydinliiketoimintaan kuulumattomien toimintojen myyntiin.
KERTALUONTEISET ERÄT | 1-3/ | 1-3/ | 1-12/ |
milj. euroa | 2011 | 2010 | 2010 |
|
|
|
|
Media |
|
|
|
Rakennejärjestelykulut (Hollanti) |
|
| -3,3 |
Aineettomien hyödykkeiden arvonalentuminen (Hollanti) |
| -6,3 | |
Aineettomien hyödykkeiden arvonalentuminen (CEE-maat) |
| -1,0 | |
Myyntivoitto Humosta |
|
| 2,6 |
Myyntivoitto Welhosta (Suomi) |
|
| 179,0 |
Liikearvon arvonalentuminen Hollannin lehtijakelussa |
| -28,9 | |
News |
|
|
|
Myyntivoitto Lehtikuvasta |
| 6,0 | 6,0 |
Myyntivoitto Sanoma Lehtimedian paikallislehdistä |
| 2,9 | |
Learning & Literature |
|
|
|
LDC:n myynti | 0,9 |
|
|
Myyntitappio Bertmark Norgesta |
| -1,2 | -1,1 |
Rakennejärjestelykulut |
|
| -2,3 |
Hollantilaisen ydinliiketoimintaan kuulumattoman yhtiön arvonalentuminen |
| -2,1 | |
Trade |
|
|
|
Myyntitappio Venäjän toiminnoista |
|
| -2,6 |
Rakennejärjestelykulut |
|
| -1,0 |
Sanoma Oyj |
|
|
|
Myyntivoitot kiinteistöistä |
|
| 5,4 |
LIIKEVOITON KERTALUONTEISET ERÄT | 0,9 | 4,8 | 147,3 |
|
|
|
|
Hansaprint osakkuusyhtiöosuuden arvonalentuminen |
| -22,1 | |
OSAKKUUSYHTIÖTULOKSIIN SISÄLTYVÄT KERTALUONTEISET ERÄT |
| -22,1 |
Sanoman ensimmäisen neljänneksen tulokseen sisältyi 1,9 milj. euroa (2010: -2,4 milj. euroa) osakkuusyritysten tuottoja. Merkittävimmät osakkuusyritykset ovat DNA, Hansaprint, Stratosféra, Jokerit HC ja Desert Fishes. Näistä DNA ja Desert Fishes eivät sisältyneet Sanoman lukuihin vertailukaudella.
Sanoman nettorahoituserät olivat -2,4 milj. euroa (2010: -3,9 milj. euroa) tammi-maaliskuussa. Rahoitustuotot olivat 2,2 milj. euroa (2010: 2,2 milj. euroa), josta valuuttakurssivoittojen osuus oli 0,9 milj. euroa (2010: 1,5 milj. euroa). Rahoituskulut olivat 4,7 milj. euroa (2010: 6,0 milj. euroa). Korkojen nousun vuoksi vieraan pääoman korkokulut olivat 3,3 milj. euroa (2010: 3,1 milj. euroa) ja valuuttakurssitappiot 0,9 milj. euroa (2010: 2,7 milj. euroa).
Ensimmäisen neljänneksen tulos ennen veroja oli 26,7 milj. euroa (2010: 34,1 milj. euroa). Efektiivinen veroaste oli 30,8 % (2010: 29,3 %). Tulos osaketta kohden oli 0,11 euroa (2010: 0,16 euroa).
Tase ja rahoitusasema
Konsernitase oli 3 220,2 milj. euroa (2010: 3 137,5 milj. euroa) maaliskuun lopussa. Konsernin liiketoiminnan rahavirta oli 18,7 milj. euroa (2010: 38,0 milj. euroa) ensimmäisellä neljänneksellä. Liiketoiminnan rahavirta osaketta kohden oli 0,12 euroa (2010: 0,23 euroa). Pienemmän tuloksen lisäksi rahavirtaa heikensivät kasvaneet panostukset ohjelmaoikeuksiin, verojen maksun ajoitus ja nettokäyttöpääoman vaihtelut neljännesten välillä oppiminen-liiketoiminnassa.
Sanoman rahoitusasema vahvistui edelleen tammi-maaliskuussa. Omavaraisuusaste oli maaliskuun lopussa 46,5 % (2010: 42,7 %). Oma pääoma oli 1 402,9 milj. euroa (2010: 1 251,7 milj. euroa). Korolliset velat laskivat edelleen ja olivat 949,4 milj. euroa (2010: 991,4 milj. euroa). Korollinen nettovelka oli 884,4 milj. euroa (2010: 931,3 milj. euroa). Konsernin nettovelka kasvaa aina toisella neljänneksellä osingonmaksun vuoksi. Sanoman nettovelan suhde käyttökatteeseen (EBITDA) oli 1,5 maaliskuun lopussa.
Investoinnit, yritysostot ja yritysmyynnit
Investoinnit aineelliseen ja aineettomaan käyttöomaisuuteen (mukaan lukien rahoitusleasingsopimukset) olivat 33,1 milj. euroa tammi-maaliskuussa 2011 (2010: 16,6 milj. euroa). Investoinnit liittyivät pääasiassa tietojärjestelmiin sekä korvausluonteisiin hankintoihin ja korjauksiin. Tavoitteena on pitää vuotuiset käyttöomaisuusinvestoinnit alle 100 milj. eurossa (pois lukien yritysjärjestelyt). Sanoman ensimmäisellä neljänneksellä ostamien liiketoimintojen hankintameno oli yhteensä 0,5 milj. euroa (2010: 7,8 milj. euroa).
Sanoma on ottanut käyttöön sisäisen kasvurahaston, jonka avulla tuetaan yhtiön kasvutavoitteita ja edistetään innovointia. Neljälle ensimmäiselle kasvuhankkeelle myönnettiin rahoitusta 1,0 milj. euroa. Jokaiselle kasvurahaston tukemalle hankkeelle annetaan budjetti konseptin kehittämiseksi sekä sisäinen mentori ja ulkoista valmennusta. Tuen tavoitteena on parantaa hankkeen menestymisen mahdollisuuksia.
Maaliskuussa Sanoma myi elokuvatoimintonsa Suomessa ja Baltian maissa ruotsalaiselle pääomasijoitusyhtiö Ratos AB:lle. Elokuvatoimintojen liikevaihto oli 88,6 milj. euroa ja liikevoitto 8,4 milj. euroa vuonna 2010. Kaupan arvo oli 116,0 milj. euroa ja se saatiin päätökseen huhtikuun lopussa. Sanoma kirjaa kaupasta noin 50 milj. euron kertaluonteisen myyntivoiton toisen neljänneksen tulokseensa.
Katsauskauden jälkeiset tapahtumat
Sanoma ilmoitti 8.4. myyvänsä lehtijakelu- ja kioskitoimintansa Romaniassa. Toimintojen liikevaihto oli noin 23 milj. euroa vuonna 2010. Huhtikuun alussa myytiin myös loput Venäjän kioskitoiminnasta. Sanoma kirjaa kaupoista noin 9 milj. euroa kertaluonteisia kuluja toisen neljänneksen tulokseensa.
Sanoma sopi 20.4. ostavansa SBS:n televisiotoiminnan Hollannissa ja Belgiassa. Hollannissa Sanoman kumppani on Talpa Media ja Belgiassa Corelio sekä Wouter Vandenhaute & Eric Wattén kanssa. Myyjä on ProSiebenSat.1. Yritysjärjestelyn arvo on 1 225 milj. euroa. Hollannin yritysosto edellyttää maan kilpailuviranomaisten (NMa) hyväksyntää. Yritysjärjestely arvioidaan saatavan päätökseen kesän aikana. Ostettujen yhtiöiden yhteenlaskettu liikevaihto oli 404 milj. euroa ja liikevoitto noin 110 milj. euroa vuonna 2010 (pro forma). Sanoman osuus uusista toiminnoista raportoidaan osana Sanoma Media -liiketoimintaryhmää.
Sanoma rahoittaa SBS-kauppaan liittyvän 566 milj. euron oman pääoman ehtoisen osuuden uudella velalla. Kaupan seurauksena Sanoman konsolidoitu nettovelka (mukaan lukien oman pääoman ehtoinen rahoitus ja järjestelyyn kuuluva konsolidoitu velka) kasvaa arviolta noin 900 milj. eurolla ja on 1,9 mrd. euroa. Kauppa ei vaikuta Sanoman olemassa olevien luottosopimuksien rahoituskustannuksiin.
Sanoma ilmoitti 29.4. ostavansa oppimateriaalikustantaja Tammi Oppimateriaalit ja ruotsalaisen oppimateriaalikustantaja Bonnier Utbildningin ruotsalaiselta Bonnier-mediakonseernilta. Samalla Sanoma myy Bonnierille yleisen kirjallisuuden kustantajan WSOY:n. Myynti edellyttää Suomen kilpailuviranomaisten hyväksyntää. Kauppa odotetaan saatavan päätökseen syksyn aikana.
SANOMA MEDIA
Sanoma Media on johtava aikakauslehtikustantaja ja merkittävä digitaalinen toimija 12:ssa Euroopan maassa. Sen tuotteet ja palvelut ovat 290 miljoonan eri-ikäisen kuluttajan ulottuvilla. Sanoma Media haluaa vahvistaa johtavaa asemaansa kaikilla markkinoillaan.
- Suomen tv-toiminta kasvoi edelleen selvästi.
- Ilmoitustuotot elpyivät voimakkaasti Venäjällä.
- Katsauskauden jälkeen sanoma hankki SBS:n tv-toiminnan Hollannissa ja Belgiassa.
Avainlukuja | 1-3/ | 1-3/ | Muutos | 1-12/ |
milj. euroa | 2011 | 2010 | % | 2010 |
Liikevaihto | 291,1 | 312,1 | -6,7 | 1 299,6 |
Hollanti | 105,3 | 107,4 | -2,0 | 490,4 |
Suomi | 74,2 | 92,6 | -19,9 | 339,3 |
CEE-maat | 51,4 | 48,7 | 5,5 | 214,9 |
Belgia | 50,1 | 53,5 | -6,4 | 208,3 |
Muut yhtiöt ja eliminoinnit | 10,2 | 9,9 | 3,4 | 46,7 |
Liikevoitto ilman kertaluonteisia eriä * | 22,7 | 31,2 | -27,1 | 145,8 |
% liikevaihdosta | 7,8 | 10,0 |
| 11,2 |
Liikevoitto | 22,7 | 31,2 | -27,1 | 287,9 |
Käyttöomaisuusinvestoinnit | 6,3 | 6,0 | 4,1 | 25,2 |
Henkilöstö kauden lopussa kokoaikaisiksi muutettuna | 5 384 | 5 779 | -6,8 | 5 419 |
Henkilöstö keskimäärin kokoaikaisiksi muutettuna | 5 353 | 5 796 | -7,7 | 5 602 |
* Vuonna 2011 liikevoittoon ei sisältynyt kertaluonteisia eriä. Vuonna 2010 kertaluonteisiin eriin sisältyi vuoden 2010 toisella neljänneksellä 2,6 milj. euron myyntivoitto aikakauslehti Humon 49 % osuuden luovutuksesta ja 179,0 milj. euron myyntivoitto kaapelitelevisio-operaattori Welhosta, kolmannella neljänneksellä 28,9 milj. euron liikearvon arvonalentuminen Hollannin lehtijakelussa ja 6,3 milj. euron aineettomien hyödykkeiden arvonalentuminen Hollannin medialiiketoiminnassa ja neljännellä neljänneksellä 3,3 milj. euroa rakennejärjestelykuluja Hollannissa sekä 1,0 milj. euron aineettomien hyödykkeiden arvonalentuminen CEE-maissa.
Toiminnalliset tunnusluvut * | 1-3/ | 1-3/ |
| 2011 | 2010 |
Julkaistut aikakauslehdet, kpl | 273 | 286 |
Myydyt aikakauslehdet, 1 000 kpl | 81 623 | 86 457 |
Aikakauslehtien myydyt ilmoitussivut | 10 221 | 11 368 |
TV-kanavien osuus televisiomainonnasta | 32,3 % | 34,2 % |
TV-kanavien kaupallinen katseluosuus | 35,3 % | 30,2 % |
TV-kanavien valtakunnallinen katseluosuus | 14,7 % | 14,1 % |
* Sisältää yhteisyritykset
Ensimmäisen neljänneksen liikevaihto
Sanoma Median liikevaihto laski 7 % tammi-maaliskuussa. Rakennemuutoksilla oikaistu liikevaihto kasvoi 1 %:n.
Ilmoitustuotot kasvoivat 4 % ja olivat 34 % (2010: 31 %) ensimmäisen neljänneksen liikevaihdosta. Ilmoitustuotot paranivat Suomessa ja CEE-maissa. Verkkomainostuotot kasvoivat selvästi etenkin Hollannin, Suomen ja joidenkin CEE-maiden hyvän kehityksen ansiosta.
Sanoma Median painettujen tuotteiden levikkituotot laskivat hieman ja olivat 53 % (2010: 52 %) liiketoimintaryhmän liikevaihdosta. Tilaustuotot laskivat jonkin verran, mutta irtonumeromyynti oli vertailukauden tasolla.
Verkkomainostuottojen hyvä kehitys ja digitaalisen sisällön myynnin kasvu lisäsivät liiketoimintaryhmän digitaalisia tuottoja. Ensimmäisellä neljänneksellä digitaaliset tuotot kasvoivat 9 % ja olivat 17 % (2010: 15 %) liiketoimintaryhmän liikevaihdosta.
Liiketoimintojen kehitys
Hollannissa liikevaihto laski 2 %, mikä johtui irtonumeromyynnin vähenemisestä. Tilaus- ja ilmoitustuotot olivat vertailukauden tasolla. Kuluttaja-aikakauslehtimainonta kasvoi Hollannissa 4 % tammi-maaliskuussa, ja Sanoma Media Netherlands vahvisti markkina-asemaansa. Ilmoitustuotot olivat 28 % (2010: 28 %) Hollannin liikevaihdosta. Vuoden 2010 levikkitilastojen mukaan levikkimäärät Hollannissa laskivat selvästi. Sanoma Media Netherlandsin markkinaosuus pysyi ennallaan.
Suomessa liikevaihto laski selvästi vuonna 2010 toteutuneen kaapelitelevisioliiketoiminnan myynnin seurauksena. Aikakauslehdistä ilmestyi ensimmäisellä neljänneksellä vähemmän numeroita kuin vertailukaudella. Tämä ajoitusero pienensi lehtien ilmoitus- ja levikkituottoja. Vuoden 2010 levikkitilastojen mukaan Sanoma Magazines Finlandin päälehtien markkina-asema on vahvistunut Suomessa, ja yhtiö on edelleen selvä markkinajohtaja. Kuluttajalehtien mainonta Suomessa laski ensimmäisellä neljänneksellä 5 %. Tv-mainonta kasvoi 12 %. Myös Sanoman tv-toiminta kasvoi. Tv- ja radiotoiminnan mainostuotot nousivat edelleen selvästi. Etenkin kohdistettujen teemakanavien ja Ruutu.fi-palvelun kehitys oli erinomaista. Ilmoitus- ja mainostuotot yhteensä kasvoivat ja olivat 42 % (2010: 31 %) Suomen liikevaihdosta.
Sanoma Median liikevaihto kasvoi CEE-maissa 6 % Venäjän ilmoitustuottojen voimakkaan elpymisen myötä. Mainosmarkkinat paranivat myös Unkarissa ja Bulgariassa, mutta yleinen taloudellinen tilanne ja ilmoitusmyynnin näkymät ovat edelleen heikot monissa itäisen Keski-Euroopan maissa. Ilmoitustuotot olivat 50 % (2010: 47 %) CEE-maiden ensimmäisen neljänneksen liikevaihdosta. Irtonumeromarkkinoiden lasku jatkui CEE-maissa Venäjää ja Bulgariaa lukuun ottamatta. Myös Sanoma Median levikkituotot laskivat, kun sekä irtonumeromyynti että tilaustuotot pienenivät hieman vertailukaudesta.
Belgiassa liikevaihto laski 6 %. Lasku johtui Humon myynnistä toukokuussa 2010. Myynti vaikutti sekä ilmoitus- että levikkituottoihin. Rakennemuutoksilla oikaistu liikevaihto kasvoi hieman. Ilmoitustuotot olivat 26 % (2010: 26 %) Belgian liikevaihdosta. Pitkän aikavälin levikkikehitys osoittaa myytyjen kappalemäärien laskevan hieman myös Belgiassa, mutta hintojen nousu on kompensoinut suurimman osan laskusta. Sanoma Media on vahvistanut markkina-asemaansa Belgian lukijamarkkinoilla.
Katsauskauden jälkeen Sanoma ilmoitti hankkivansa yhdessä kumppanien kanssa SBS:n televisiontoiminnan Hollannissa ja Belgiassa. Vuonna 2011 yritysosto kasvattaa Sanoma Median liikevaihtoa, mutta liiketoimintaryhmän tulosta rasittavat järjestelyyn liittyvät kustannukset.
Ensimmäisen neljänneksen liikevoitto
Sanoma Median liikevoitto ilman kertaluonteisia eriä laski 27 % tammi-maaliskuussa, mikä johtui rakennemuutoksista Suomessa ja Belgiassa. Hollannissa tulos oli vertailukauden tasolla. Suomessa tv-toiminnan hyvä tulos ei täysin kompensoinut Welhon myynnin ja aikakauslehtien ajoituserojen vuoksi heikentyneen liikevoiton vaikutuksia. Itäisen Keski-Euroopan maissa tulos parani.
Sanoma Median näkymät
Sanoma Medialla on vahva mediabrändien valikoima aikakauslehdissä, verkko- ja mobiilimediassa sekä radio- ja televisiotoiminnassa. Sanoma Media on muuttuvan mediakentän edelläkävijä, joka pystyy luomaan tuottoa kehittämällä uudenlaisia ja entistäkin parempia palveluja kuluttajille ja mainostajille.
SBS-kaupan seurauksena Sanoma Median liikevaihdon arvioidaan kasvavan merkittävästi ja liikevoiton ilman kertaluonteisia eriä odotetaan paranevan hieman.
SANOMA NEWS
Sanoma News on Suomen johtava sanomalehtikustantaja, jonka painetut ja digitaaliset tuotteet ovat vahvasti läsnä suomalaisten elämässä. Pohjoismaiden suurimman sanomalehden Helsingin Sanomien lisäksi Sanoma News kustantaa muita valtakunnallisia ja alueellisia lehtiä. Sanoma News kuuluu myös Suomen merkittävimpiin digitaalisen median toimijoihin.
- Sanoma News paransi tulostaan merkittävästi.
- Oikotie on nyt Suomen johtava rekrytointisivusto.
- Helsingin Sanomien ja Ilta-Sanomien mobiiliuutispalvelut ovat Suomen suosituimmat mobiilipalvelut.
Avainlukuja | 1-3/ | 1-3/ | Muutos | 1-12/ |
milj. euroa | 2011 | 2010 | % | 2010 |
Liikevaihto | 108,4 | 109,4 | -0,9 | 437,6 |
Helsingin Sanomat | 61,2 | 59,1 | 3,6 | 235,4 |
Ilta-Sanomat | 19,1 | 19,9 | -4,1 | 83,3 |
Muu kustantaminen | 23,7 | 25,3 | -6,4 | 99,5 |
Muut yhtiöt ja eliminoinnit | 4,4 | 5,0 | -13,3 | 19,4 |
Liikevoitto ilman kertaluonteisia eriä * | 12,9 | 9,6 | 33,8 | 47,2 |
% liikevaihdosta | 11,9 | 8,8 |
| 10,8 |
Liikevoitto | 12,9 | 15,6 | -17,6 | 56,1 |
Käyttöomaisuusinvestoinnit | 3,5 | 2,8 | 25,5 | 14,0 |
Henkilöstö kauden lopussa kokoaikaisiksi muutettuna | 2 003 | 2 168 | -7,6 | 2 016 |
Henkilöstö keskimäärin kokoaikaisiksi muutettuna | 1 993 | 2 190 | -9,0 | 2 176 |
* Vuonna 2011 liikevoittoon ei sisältynyt kertaluonteisia eriä. Vuonna 2010 kertaluonteisiin eriin sisältyi vuoden 2010 ensimmäisellä neljänneksellä 6,0 milj. euron myyntivoitto Lehtikuvasta ja neljännellä neljänneksellä 2,9 milj. euroa myyntivoittoa Sanoma Lehtimedian paikallislehdistä.
Toiminnalliset tunnusluvut | 1-3/ | 1-3/ |
| 2011 | 2010 |
Verkkopalveluja, eri kävijöitä viikossa |
|
|
Iltasanomat.fi | 1 957 740 | 1 523 279 |
HS.fi | 1 360 404 | 1 027 315 |
Huuto.net | 518 631 | 435 948 |
Oikotie.fi | 437 796 | 378 116 |
Taloussanomat.fi | 595 955 | 531 382 |
|
|
|
| 1-12 | 1-12 |
Tarkistettu levikki | 2010 | 2009 |
Helsingin Sanomat | 383 361 | 397 838 |
Ilta-Sanomat | 150 351 | 152 948 |
Ensimmäisen neljänneksen liikevaihto
Sanoma Newsin liikevaihto oli tammi-maaliskuussa edellisvuoden tasolla. Rakennemuutoksilla oikaistu liikevaihto kasvoi 2 %.
Painettujen tuotteiden levikkituotot olivat lähes vertailukauden tasolla. Irtonumeromyynnin ja tilausmäärien pitkäaikainen lasku jatkui, mutta Sanoma News pystyi kompensoimaan sen lähes kokonaan hinnankorotuksilla ja uusilla tuotteilla. Levikkituotot olivat 42 % (2010: 43 %) liiketoimintaryhmän liikevaihdosta.
Sanoma Newsin ilmoitustuotot kasvoivat 7 %. Verkkomainostuotot kasvoivat 26 % ja printtimainonta 3 %. Etenkin työpaikkailmoittelu Oikotie-palvelussa kehittyi hyvin. TNS Gallup Adexin mukaan mainonta varsinaisissa sanomalehdissä lisääntyi Suomessa 4 % ja tilastoitu verkkomainonta 32 % vuoden 2011 kolmen ensimmäisen kuukauden aikana. Ilmoitustuotot olivat 50 % (2010: 47 %) Sanoma Newsin ensimmäisen neljänneksen liikevaihdosta.
Verkkomainostuotot kasvoivat 26 %. Ensimmäisellä neljänneksellä digitaaliset tuotot, joihin kuuluvat myös digitaaliset sisältötuotot, olivat yhteensä 12 % (2010: 12 %) liiketoimintaryhmän liikevaihdosta.
Liiketoimintojen kehitys
Helsingin Sanomat -liiketoimintayksikön liikevaihto kasvoi 4 %. Luokiteltu ilmoittelu, erityisesti työpaikkailmoittelu, kasvoi painetussa Helsingin Sanomat -päivälehdessä merkittävästi. Ilmoitustuotot olivat 55 % (2010: 54 %) Helsingin Sanomien liikevaihdosta. HS.fi on Suomen suosituin mobiilipalvelu. HS:n iPad-versio on ladattu jo 18 000 laitteeseen.
Ilta-Sanomat-liiketoimintayksikön liikevaihto laski 4 %. Suomen iltapäivälehtimarkkinoiden kokonaisvolyymi pieneni 8 % viimeisen vuoden aikana. Ilta-Sanomien osuus iltapäivälehtien irtonumeromarkkinoista on 58,0 % (2010: 57,1 %). Ilta-Sanomat on kehittänyt tehokkaan tavan tuottaa painettuja liitteitä, mikä mahdollistaa irtonumerojakelukanavan monipuolisen hyödyntämisen. Ensimmäisellä neljänneksellä julkaistiin kuusi erikoislehteä. Ilmoitustuotot olivat 27 % (2010: 25 %) Ilta-Sanomien liikevaihdosta.
Muun kustantamisen liikevaihto laski 6 %, mikä johtui useiden toimintojen myynnistä vuonna 2010. Sanoma News keskittää merkittävästi resursseja digitaaliseen toimintaansa. Sanoma Digital Finland osti tammikuussa Offerium.fi -tarjouspalvelun.
Ensimmäisen neljänneksen liikevoitto
Sanoma Newsin liikevoitto ilman kertaluonteisia eriä kasvoi tammi-maaliskuussa 34 % pääasiassa ilmoitustuottojen kehityksen ja hyvän kustannushallinnan myötä. Helsingin Sanomat -liiketoimintayksikön liikevoitto kasvoi selvästi ilmoitustuottojen lisääntyessä vertailukauden alhaisesta tasosta. Ilta-Sanomien tulos heikkeni. Rakennemuutoksista huolimatta muun kustantamisen tulos parani merkittävästi verkkomainostuottojen kasvun myötä. Liikevoittoon ei sisältynyt kertaluonteisia eriä ensimmäisellä neljänneksellä (2010: 6,0 milj. euroa).
Sanoma Newsin näkymät
Sanoma News pyrkii vahvistamaan monikanavaista lähestymistapaa journalistisen sisällön luomisessa ja ilmoittajien palvelemisessa. Liiketoimintaryhmä kasvattaa digitaalisen toiminnan osuuttaan ja luo uusia tulonlähteitä kehittämällä tuote- ja palveluvalikoimaansa painetuissa lehdissä ja verkossa. Markkinaosuuden vahvistaminen sekä media- että lukijamarkkinoilla on edelleen Sanoma Newsin keskeinen tavoite.
Sanoma Newsin vuoden 2011 liikevaihdon arvioidaan olevan edellisvuoden tasolla vuonna 2010 toteutuneiden yritysmyyntien seurauksena. Liikevoiton ilman kertaluonteisia eriä odotetaan paranevan hieman.
SANOMA LEARNING & LITERATURE
Neljässätoista maassa toimiva Sanoma Learning & Literature on painettujen ja digitaalisten oppimistuotteiden ja -ratkaisujen johtava tarjoaja Euroopassa. Ryhmä on myös kansainvälisesti kasvava yrityksille suunnattujen informaatio- ja kielipalvelujen tarjoaja.
- Oppimisen ja kielipalvelujen liikevaihto kasvoi ensimmäisellä neljänneksellä, pääosin neljännesten välisten vaihtelujen vuoksi.
- Katsauskauden jälkeen Sanoma ilmoitti ostavansa Bonnierin oppimateriaalitoiminnot Suomessa ja Ruotsissa ja myyvänsä yleisen kirjallisuuden toiminnot Bonnierille.
Avainlukuja | 1-3/ | 1-3/ | Muutos | 1-12/ |
milj. euroa | 2011 | 2010 | % | 2010 |
Liikevaihto | 60,7 | 58,2 | 4,2 | 350,1 |
Oppiminen | 34,3 | 29,9 | 14,6 | 249,3 |
Kielipalvelut | 8,7 | 6,9 | 25,4 | 27,1 |
Kustantaminen ja muut | 20,1 | 23,6 | -15,0 | 83,6 |
Eliminoinnit | -2,4 | -2,3 | -5,8 | -9,9 |
Liikevoitto ilman kertaluonteisia eriä * | -6,1 | -5,2 | -16,8 | 52,6 |
% liikevaihdosta | -10,0 | -9,0 |
| 15,0 |
Liikevoitto | -5,2 | -6,4 | 19,1 | 47,1 |
Käyttöomaisuusinvestoinnit | 2,0 | 2,9 | -28,7 | 14,9 |
Henkilöstö kauden lopussa kokoaikaisiksi muutettuna | 2 623 | 2 637 | -0,5 | 2 656 |
Henkilöstö keskimäärin kokoaikaisiksi muutettuna | 2 628 | 2 689 | -2,2 | 2 629 |
* Vuonna 2011 kertaluonteisiin eriin sisältyi vuoden 2011 ensimmäisellä neljänneksellä 0,9 milj. euron kertaluonteinen tuotto LDC:n myynnistä. Vuonna 2010 kertaluonteisiin eriin sisältyi vuoden 2010 ensimmäisellä neljänneksellä 1,1 milj. euroa myyntitappiota Bertmark Norgesta sekä toisella neljänneksellä 1,3 milj. euroa, kolmannella neljänneksellä 0,2 milj. euroa ja neljännellä neljänneksellä 0,8 milj. euroa rakennejärjestelykuluja sekä neljännellä neljänneksellä 2,1 milj. euron arvonalentuminen hollantilaisessa ydinliiketoimintaan kuulumattomassa yhtiössä.
Ensimmäisen neljänneksen liikevaihto
Sanoma Learning & Literaturen liikevaihto kasvoi 4 % tammi-maaliskuussa, myös rakennemuutoksilla oikaistuna.
Oppiminen-liiketoiminnalle on luonteenomaista vuotuinen sykli ja vahva kausivaihtelu. Suurin osa liikevaihdosta ja tuloksesta kertyy toisella ja kolmannella neljänneksellä. Neljännesten väliset vaihtelut voivat olla merkittäviä, ja ne selittävät useimmat muutokset vertailukausien välillä.
Liiketoimintojen kehitys
Oppimisen liikevaihto kasvoi 15 %. Tämä johtui pääasiassa myynnin toteutumisesta Hollannissa ja Puolassa vertailuvuotta aiemmin. Liikevaihto oli muissa maissa vertailukauden tasolla. Ensimmäinen neljännes on oppiminen-liiketoiminnassa suhteellisen hiljainen, eikä liiketoimintaympäristössä tapahtunut suuria muutoksia. Hollannissa myytiin maaliskuussa ydinliiketoimintaan kuulumattomia toimintoja.
Kielipalvelujen liikevaihto kasvoi merkittävästi uusien toimintojen myötä: informaatio- ja mediaseurantapalveluja tuottava Esmerk on sisällytetty lukuihin syyskuusta 2010 alkaen, ja sen liikevaihto on kehittynyt myönteisesti. AAC Globalin liikevaihto ei yltänyt vertailukauden tasolle. AAC Global lanseeraa toisella neljänneksellä uuden kielipalvelualustan, jonka odotetaan parantavan liikevaihtoa.
Kustantaminen ja muut -liiketoiminnan liikevaihto laski 15 %. Menestysteosten puuttuminen hidasti yleisen kirjallisuuden myyntiä ensimmäisellä neljänneksellä.
Katsauskauden jälkeen Sanoma ilmoitti ostavansa oppimateriaalikustantaja Tammi Oppimateriaalit ja ruotsalaisen oppimateriaalikustantaja Bonnier Utbildningin ruotsalaiselta Bonnier-mediakonseernilta. Samalla Sanoma myy Bonnierille yleisen kirjallisuuden kustantajan WSOY:n. Myynti edellyttää Suomen kilpailuviranomaisten hyväksyntää. Kauppa arvioidaan saatavan päätökseen syksyllä.
Ensimmäisen neljänneksen liikevoitto
Liiketoimintaryhmän liiketulos ilman kertaluonteisia eriä oli tammi-maaliskuussa 17 % pienempi kuin vertailukaudella. Liikevaihdon kasvu paransi oppimisen tulosta. Kielipalvelujen sekä kustantaminen ja muut -liiketoiminnan tulokset heikkenivät vertailukaudesta. Liikevoittoon sisältyi 0,9 milj. euroa (2010: 1,2 milj. euroa) kertaluonteisia eriä ydinliiketoimintaan kuulumattomien toimintojen myynnistä.
Sanoma Learning & Literaturen näkymät
Sanoma Learning & Literaturen asiakkaat etsivät entistä kattavampia ratkaisuja sekä oppimisessa että kielipalveluissa. Liiketoimintaryhmän jatkuvan muutoksen tarkoituksena on tuottaa asiakkaille houkuttelevia ratkaisuja ja lisäarvoa soveltamalla uusia teknologioita. Tavoitteena on myös parantaa kannattavuutta kehittämällä konsepteja ja teknisiä alustoja samanaikaisesti eri markkinoille. Samalla liiketoimintaryhmä hakee kasvua oppimisen ja kielipalvelujen liiketoimintojen kansainvälistymisen kautta.
Bonnierin kanssa tehtävän kaupan seurauksena Sanoma Learning & Literaturen liikevaihdon vuonna 2011 odotetaan säilyvän edellisvuoden tasolla ja liikevoiton ilman kertaluonteisia eriä ennakoidaan pienenevän jonkin verran. Oppiminen-liiketoiminta on voimakkaasti kausiluonteista siten, että ensimmäinen ja neljäs vuosineljännes ovat tyypillisesti tappiollisia. Toisaalta yleisen kirjallisuuden kohdalla neljäs neljännes on tyypillisesti vahvin. Tämän kausiluonteisuuden vuoksi kauppa laskee Sanoma Learning & Literaturen neljännen vuosineljänneksen tulosta vuonna 2011.
SANOMA TRADE
Neljässä maassa toimiva Sanoma Trade on kaupan erikoisosaaja, jonka vahvuus perustuu vankkoihin konsepteihin ja asiakkaiden tarpeiden syvälliseen ymmärtämiseen. Sanoma Trade palvelee asiakkaitaan 190 miljoonassa vuosittaisessa myyntitilanteessa kioskeissa ja kirjakaupoissa. Sanoma Traden kaupan palvelut -liiketoimintayksikkö on luja linkki kustantajien ja vähittäiskauppiaiden välillä.
- Kioski- ja kirjakauppakonseptien kehittäminen ja käyttöönotto jatkuu.
- Sanoma Trade myi Romanian kioskitoiminnot ja kaupan palvelujen toiminnot katsauskauden jälkeen.
Avainlukuja | 1-3/ | 1-3/ | Muutos | 1-12/ |
milj. euroa | 2011 | 2010 | % | 2010 |
Liikevaihto | 161,8 | 170,2 | -5,0 | 726,3 |
Kioskikauppa | 85,3 | 91,9 | -7,2 | 398,4 |
Kaupan palvelut | 32,4 | 30,3 | 7,1 | 131,3 |
Kirjakauppa | 24,8 | 26,0 | -4,7 | 120,6 |
Elokuvatoiminnot | 21,9 | 25,4 | -13,9 | 90,0 |
Eliminoinnit | -2,6 | -3,4 | 22,5 | -14,0 |
Liikevoitto ilman kertaluonteisia eriä * | 3,3 | 3,7 | -9,4 | 19,1 |
% liikevaihdosta | 2,1 | 2,2 |
| 2,6 |
Liikevoitto | 3,3 | 3,7 | -9,4 | 15,5 |
Käyttöomaisuusinvestoinnit ** | 20,7 | 4,7 | 342,7 | 29,7 |
Henkilöstö kauden lopussa kokoaikaisiksi muutettuna | 5 089 | 5 625 | -9,5 | 5 149 |
Henkilöstö keskimäärin kokoaikaisiksi muutettuna | 4 980 | 5 601 | -11,1 | 5 486 |
* Vuonna 2011 liikevoittoon ei sisältynyt kertaluonteisia eriä. Vuonna 2010 kertaluonteisiin eriin sisältyi vuoden 2010 kolmannella neljänneksellä 1,0 milj. euroa rakennejärjestelykuluja ja neljännellä neljänneksellä 2,6 milj. euron myyntitappio Venäjän toiminnoista.
** Sisältää rahoitusleasinsopimukset
Toiminnalliset tunnusluvut | 1-3/ | 1-3/ |
Tuhansia | 2011 | 2010 |
Kioskien lukumäärä | 1 421 | 1 539 |
Asiakasmäärät kioskikaupassa | 40 608 | 43 787 |
Asiakasmäärät kirjakaupassa | 1 859 | 1 718 |
Elokuvateattereissa kävijät | 2 586 | 2 907 |
Myydyt kpl:t lehtijakelussa | 54 211 | 65 206 |
Ensimmäisen neljänneksen liikevaihto
Sanoma Traden liikevaihto laski 5 % tammi-maaliskuussa. Liiketoimintaryhmän rakenteen muutoksilla oikaistu liikevaihto laski 4 %.
Liiketoimintojen kehitys
Kioskikaupan liikevaihto laski 7 %. Liikevaihto kasvoi Virossa mutta laski muissa maissa. Kioskiketjun konseptin kehittäminen jatkuu. Suomessa on jo 56 uuden konseptin mukaista kioskia. Myynti kehittyi uusissa kioskeissa edelleen myönteisesti. Palvelutarjontaa laajennettiin uudella laskunmaksupalvelulla, jonka ansiosta laskun maksaminen on edullisempaa R-kioskissa kuin pankissa.
Katsauskauden jälkeen Sanoma Trade myi jäljellä oleva Venäjän kioskitoimintansa 1.4.2011 ja Romanian kioskitoimintansa ja kaupan palvelujen toimintansa 8.4.2011. Liiketoimintaryhmä kirjaa kaupoista noin 9 milj. euroa kertaluonteisia kuluja toisen neljänneksen tulokseensa.
Kaupan palvelujen liikevaihto kasvoi 7 % muun muassa myymälämarkkinoinnin ja logistiikkapalveluiden myynnin kehittyessä myönteisesti Suomessa. Liikevaihto oli vertailukauden tasolla Latviassa ja Liettuassa mutta laski Virossa.
Kirjakaupan liikevaihto laski 5 %. Suomessa etenkin paperitavaran, pokkareiden ja toimistotarvikkeiden myynti kehittyi myönteisesti, mutta kiinnostavien kirjojen puute laski selvästi kaunokirjallisuuden myyntiä. Kirjakauppakonseptin kehittäminen jatkui, ja toinen uuden konseptin mukainen myymälä avattiin Helsingissä maaliskuussa. Myynti on kehittynyt erittäin myönteisesti ensimmäisen kuukauden aikana.
Elokuvatoimintojen liikevaihto laski 14 %. Suurten menestyselokuvien puute laski liikevaihtoa kaikilla markkinoilla. Lipun korkeampi keskihinta ja elokuvamainonnan myynnin kasvu kompensoivat tätä kehitystä osittain. Maaliskuussa ilmoitettu elokuvatoimintojen myynti saatiin päätökseen 29.4., kun kaikki tarvittavat hyväksynnät kilpailuviranomaisilta oli saatu.
Ensimmäisen neljänneksen liikevoitto
Sanoma Traden liikevoitto ilman kertaluonteisia eriä laski 9 % tammi-maaliskuussa. Kaupan palvelujen tulos parani, mutta muiden liiketoimintojen tulos ei yltänyt vertailukauden tasolle myynnin. Sanoma Trade on käynnistänyt yt-neuvottelut Suomen kioski- ja kirjakauppatoimintojen ja kaupan palvelujen tehokkuuden parantamiseksi.
Sanoma Traden näkymät
Tuote- ja palvelutarjonnan jatkuva kehittäminen on Sanoma Traden keskeinen menestystekijä. Kehitystyö perustuu 190 miljoonan vuotuisen asiakaskontaktin antamaan asiakastuntemukseen. Sanoma Trade jatkaa voimavarojen keskittämistä konseptien kehittämiseen vastatakseen paremmin asiakkaidensa tarpeisiin. Uusien kioski- ja kirjakauppakonseptien käyttöönotto jatkuu vuonna 2011, ja kaupan palvelujen palvelutarjontaa laajennetaan.
Elokuvatoimintojen ja Romanian toimintojen myynnin seurauksena Sanoma Traden liikevaihdon arvioidaan laskevan selvästi vuonna 2011. Liikevoiton ilman kertaluonteisia eriä odotetaan pysyvän vuoden 2010 tasolla.
KONSERNI
Osinko
Sanoman 5.4.2011 pidetty varsinainen yhtiökokous päätti maksaa osinkoa 1,10 euroa (2010: 0,80 euroa) osakkeelta. Osingot maksettiin Suomessa 15.4.2011. Sanoma harjoittaa aktiivista osinkopolitiikkaa ja jakaa yleensä osinkoina yli puolet konsernin tilikauden tuloksesta.
Osakkeet ja omistus
NASDAQ OMX Helsingissä vaihdettiin 19 248 278 (2010: 14 018 438) Sanoman osaketta tammi-maaliskuussa. Osakkeen vaihto oli 9 % (2010: 9 %) keskimääräisestä osakekannasta. Osakkeen pörssivaihto oli 314,5 milj. euroa (2010: 218,5 milj. euroa).
Osakevaihdolla painotettu keskikurssi oli 16,33 euroa ensimmäisellä neljänneksellä. Osakkeen hinta vaihteli 15,25 ja 17,79 euron välillä. Maaliskuun lopussa Sanoman markkina-arvo oli 2,6 mrd. euroa (2010: 2,7 mrd. euroa) ja osakkeen päätöskurssi 15,97 euroa (2010: 16,40 euroa). Yhtiöllä oli 26 505 osakkeenomistajaa. Ulkomaisten omistajien hallussa oli 9,1 % (2010: 11,4 %) osakkeista ja niiden tuottamista äänistä. Osakkeenomistuksessa ei tapahtunut merkittäviä muutoksia ensimmäisellä neljänneksellä eikä Sanoma antanut liputusilmoituksia. Sanoman osakkeiden lukumäärä oli 162 810 593 maaliskuun lopussa.
Hallitus, tilintarkastajat ja johto
Yhtiökokous vahvisti 5.4.2011 hallituksen jäsenten lukumääräksi kymmenen. Hallitukseen valittiin uudelleen erovuoroiset jäsenet Jane Erkko ja Rafaela Seppälä. Uusina jäseninä hallitukseen valittiin Nancy McKinstry ja Kai Öistämö. Hallitukseen kuuluvat puheenjohtaja Jaakko Rauramo, varapuheenjohtaja Sakari Tamminen sekä jäsenet Annet Aris, Jane Erkko, Antti Herlin, Sirkka Hämäläinen-Lindfors, Seppo Kievari, Nancy McKinstry, Rafaela Seppälä ja Kai Öistämö.
Tilintarkastajaksi yhtiökokous valitsi KHT-yhteisö KPMG Oy Ab:n päävastuullisena tilintarkastajanaan KHT Pekka Pajamo.
Hallitus nimitti 24.3. Jacqueline Cuthbertin Sanoma-konsernin henkilöstöjohtajaksi ja Sanoman johtoryhmän jäseneksi 1.7.2011 alkaen. Konsernijohdossa ei tapahtunut muita muutoksia ensimmäisellä neljänneksellä. Johtoryhmässä ovat Harri-Pekka Kaukonen (puheenjohtaja), Eija Ailasmaa, Jacques Eijkens, Sven Heistermann, Kim Ignatius ja Pekka Soini.
Hallituksen valtuutukset
Yhtiökokous valtuutti 5.4.2011 Sanoman hallituksen päättämään enintään 16 000 000 yhtiön oman osakkeen hankkimisesta. Valtuutus vastaa 9,8 %:a yhteenlasketusta äänimäärästä, johon valtuutuksen sallima omien osakkeiden enimmäismäärä oikeuttaisi. Valtuutus on voimassa 30.6.2012 saakka, ja se päätti varsinaisen yhtiökokouksen 8.4.2010 antaman valtuutuksen. Hallitus ei käyttänyt tämän valtuutuksen mukaista oikeuttaan ensimmäisellä neljänneksellä.
Lisäksi hallituksella on yhtiökokouksen 8.4.2010 antama valtuutus päättää enintään 82 000 000 uuden osakkeen antamisesta sekä enintään 5 000 000 yhtiön hallussa olevan oman osakkeen luovuttamisesta. Valtuutus vastaa 35,5 %:a yhteenlasketusta äänimäärästä, johon valtuutuksen sallima omien osakkeiden enimmäismäärä oikeuttaisi. Valtuutus on voimassa 30.6.2013 saakka. Hallitus ei käyttänyt valtuutusta ensimmäisellä neljänneksellä.
Liiketoiminnan kausiluonteisuus
Mainonnan kehitys vaikuttaa medialiiketoimintojen liikevaihtoon ja tulokseen. Mainostuottojen kertymiseen vaikuttaa esimerkiksi lehtien ilmestymiskertojen määrä, joka vaihtelee neljännesten välillä vuosittain. Tv-mainonta on Suomessa yleensä vilkkainta toisella ja neljännellä neljänneksellä.
Oppimisen liikevaihto ja tulos kertyvät pääosin toisella ja kolmannella neljänneksellä.
Kaupan alalla merkittävä osa liikevaihdosta ja tuloksesta kertyy neljännellä vuosineljänneksellä, etenkin joulumyynnistä. Myyntipäivien lukumäärä, esimerkiksi pyhäpäivien sijoittuminen eri neljänneksille, vaikuttaa kaupan liikevaihtoon neljännesten välillä.
Konsernin liikevaihto ja liikevoitto ovat yleensä selvästi pienimmät vuoden ensimmäisellä neljänneksellä liiketoimintojen kausivaihtelun vuoksi.
Merkittävimmät riskit ja epävarmuustekijät
Riskienhallinnan pääperiaatteita ja Sanoman kannalta merkittävimpiä riskejä ja epävarmuustekijöitä on kuvattu konsernin tilinpäätöksessä ja verkkosivuilla osoitteessa Sanoma.com. Monet tunnistetut riskit liittyvät asiakkaiden mieltymysten muutoksiin, joita käynnissä oleva digitalisointi vauhdittaa. Sanoma on vastannut haasteeseen laatimalla kaikissa liiketoimintaryhmissään asianmukaiset toimintasuunnitelmat.
Uudet markkinoille tulevat toimijat saattavat kyetä käyttämään paremmin hyödyntämään asiakkaiden muuttuvia mieltymyksiä ja media digitalisoitumista ja näin valtaamaan markkinaosuuksia Sanoman vakiintuneilta liiketoiminnoilta.
Toimialan tavanomaiset liiketoimintariskit liittyvät mediamainonnan ja yksityisen kulutuksen kehitykseen. Mainonta reagoi herkästi talouden suhdanteisiin. Siksi toimialan suhdanteet ja yleinen taloudellinen tilanne konsernin toimintamaissa vaikuttavat Sanoman liiketoimintaan ja tulokseen.
Sanoma rahoitusriskejä ovat korko- ja valuuttariski, sekä maksuvalmiuteen, vastapuoliin, arvonalennuksiin ja pääoman saatavuuteen liittyvät riskit. Konsernitasolla merkittävimmät riskit liittyvät valuuttakurssien muutoksiin ja uudelleenrahoitukseen.
OSAVUOSIKATSAUS (TILINTARKASTAMATON)
Tilinpäätösperiaatteet
Sanoma-konsernin osavuosikatsaus on laadittu IAS 34 Osavuosikatsaukset -standardin mukaisesti ja sitä laadittaessa on noudatettu EU:ssa sovellettavaksi hyväksyttyjä, 31.3.2011 voimassaolevia IFRS-standardeja ja tulkintoja. Osavuosikatsauksen laatimisessa sovelletut laadintaperiaatteet ja tunnuslukujen laskentakaavat on esitetty Sanoman internetsivuilla osoitteessa Sanoma.com. Kaikki luvut on pyöristetty, joten yksittäisten lukujen yhteenlaskettu summa saattaa poiketa esitetystä summaluvusta. Tunnusluvut on laskettu käyttäen tarkkoja arvoja. Tätä osavuosikatsausta ei ole tilintarkastettu.
KONSERNIN TULOSLASKELMA | |||
milj. euroa | 1-3/ | 1-3/ | 1-12/ |
| 2011 | 2010 | 2010 |
|
|
|
|
LIIKEVAIHTO | 610,2 | 637,9 | 2 761,2 |
Liiketoiminnan muut tuotot | 12,8 | 20,4 | 258,8 |
Materiaalit ja palvelut | 263,5 | 279,0 | 1 207,4 |
Työsuhde-etuuksista aiheutuvat kulut | 164,0 | 169,1 | 668,6 |
Liiketoiminnan muut kulut | 128,4 | 128,9 | 554,2 |
Poistot ja arvonalentumiset | 39,8 | 40,8 | 197,1 |
LIIKEVOITTO | 27,3 | 40,4 | 392,7 |
Osuus osakkuusyritysten tuloksista | 1,9 | -2,4 | -23,9 |
Rahoitustuotot | 2,2 | 2,2 | 11,1 |
Rahoituskulut | 4,7 | 6,0 | 23,8 |
TULOS ENNEN VEROJA | 26,7 | 34,1 | 356,0 |
Tuloverot | -8,2 | -10,0 | -58,6 |
TILIKAUDEN TULOS | 18,5 | 24,1 | 297,3 |
|
|
|
|
Tilikauden tuloksen jakautuminen: |
|
|
|
Emoyhtiön omistajille | 18,6 | 25,9 | 299,6 |
Määräysvallattomille omistajille | 0,0 | -1,8 | -2,3 |
|
|
|
|
Emoyhtiön omistajille kuuluvasta tuloksesta | |||
laskettu osakekohtainen tulos: |
|
|
|
Osakekohtainen tulos, euroa | 0,11 | 0,16 | 1,85 |
Laimennettu osakekohtainen tulos, euroa | 0,11 | 0,16 | 1,85 |
KONSERNIN LAAJA TULOSLASKELMA |
|
|
|
milj. euroa | 1-3/ | 1-3/ | 1-12/ |
| 2011 | 2010 | 2010 |
|
|
|
|
Tilikauden tulos | 18,5 | 24,1 | 297,3 |
Muut laajan tuloksen erät: |
|
|
|
Muuntoerojen muutos | 6,0 | 20,3 | 9,8 |
Rahavirran suojaukset | 1,8 |
| 0,2 |
Rahavirran suojauksiin liittyvät verot | -0,5 |
| -0,1 |
Tilikauden muut laajan tuloksen erät verojen jälkeen | 7,3 | 20,3 | 10,0 |
TILIKAUDEN LAAJA TULOS YHTEENSÄ | 25,8 | 44,4 | 307,3 |
|
|
|
|
Tilikauden laajan tuloksen jakautuminen: |
|
|
|
Emoyhtiön omistajille | 25,9 | 45,8 | 309,6 |
Määräysvallattomille omistajille | 0,0 | -1,4 | -2,3 |
KONSERNITASE |
|
|
|
milj. euroa | 31.3.2011 | 31.3.2010 | 31.12.2010 |
|
|
|
|
VARAT |
|
|
|
|
|
|
|
PITKÄAIKAISET VARAT |
|
|
|
Aineelliset hyödykkeet | 367,7 | 470,2 | 429,3 |
Sijoituskiinteistöt | 8,6 | 9,3 | 8,7 |
Liikearvo | 1 438,2 | 1 499,8 | 1 447,5 |
Muut aineettomat hyödykkeet | 406,2 | 417,5 | 403,2 |
Osuudet osakkuusyrityksissä | 238,6 | 60,8 | 248,7 |
Myytävissä olevat sijoitukset | 15,9 | 15,8 | 15,8 |
Laskennalliset verosaamiset | 34,3 | 33,3 | 34,8 |
Myyntisaamiset ja muut saamiset | 28,4 | 30,9 | 28,3 |
PITKÄAIKAISET VARAT YHTEENSÄ | 2 537,9 | 2 537,7 | 2 616,3 |
|
|
|
|
LYHYTAIKAISET VARAT |
|
|
|
Vaihto-omaisuus | 118,7 | 139,4 | 122,8 |
Verosaamiset | 19,5 | 20,5 | 8,6 |
Myyntisaamiset ja muut saamiset | 370,6 | 379,3 | 391,0 |
Myytävissä olevat sijoitukset | 0,3 | 0,5 | 0,3 |
Rahavarat | 61,2 | 60,1 | 64,0 |
LYHYTAIKAISET VARAT YHTEENSÄ | 570,5 | 599,8 | 586,8 |
|
|
|
|
Myytävänä olevat omaisuuserät | 111,9 |
|
|
|
|
|
|
VARAT YHTEENSÄ | 3 220,2 | 3 137,5 | 3 203,0 |
|
|
|
|
OMA PÄÄOMA JA VELAT |
|
|
|
|
|
|
|
OMA PÄÄOMA |
|
|
|
Emoyhtiön omistajille kuuluva oma pääoma |
|
|
|
Osakepääoma | 71,3 | 71,3 | 71,3 |
Sijoitetun vapaan oman pääoman rahasto | 203,3 | 188,8 | 203,3 |
Muut rahastot | 1,5 |
| 0,2 |
Muu oma pääoma | 1 122,1 | 976,7 | 1 096,5 |
| 1 398,1 | 1 236,8 | 1 371,2 |
Määräysvallattomien omistajien osuus | 4,8 | 14,9 | 4,8 |
OMA PÄÄOMA YHTEENSÄ | 1 402,9 | 1 251,7 | 1 376,0 |
|
|
|
|
PITKÄAIKAISET VELAT |
|
|
|
Laskennalliset verovelat | 92,0 | 103,2 | 94,2 |
Eläkevelvoitteet | 26,1 | 30,0 | 26,7 |
Varaukset | 7,1 | 9,7 | 7,3 |
Korolliset velat | 412,8 | 550,9 | 472,5 |
Ostovelat ja muut velat | 20,0 | 28,4 | 19,9 |
PITKÄAIKAISET VELAT YHTEENSÄ | 557,9 | 722,2 | 620,5 |
|
|
|
|
LYHYTAIKAISET VELAT |
|
|
|
Varaukset | 10,8 | 15,8 | 15,6 |
Korolliset velat | 499,2 | 440,5 | 469,4 |
Verovelat | 29,5 | 22,5 | 22,1 |
Ostovelat ja muut velat | 651,2 | 684,8 | 699,4 |
LYHYTAIKAISET VELAT YHTEENSÄ | 1 190,7 | 1 163,6 | 1 206,5 |
|
|
|
|
Myytävänä oleviin omaisuuseriin liittyvät velat | 68,7 |
|
|
|
|
|
|
VELAT YHTEENSÄ | 1 817,3 | 1 885,8 | 1 827,0 |
|
|
|
|
OMA PÄÄOMA JA VELAT YHTEENSÄ | 3 220,2 | 3 137,5 | 3 203,0 |
Myytävänä olevaksi luokiteltuun omaisuuserien ryhmään kuuluvat omaisuuserät ja velat on esitetty taseessa erillään muista varoista ja veloista. Myytävänä olevaksi luokiteltujen ryhmä sisältää elokuvatoiminnot, Romanian lehtijakelu- ja kioskiliiketoiminnan sekä venäläisen kioskiyhtiö KP Roznitsan. Nämä toiminnot ovat osa Sanoma Trade -liiketoimintaryhmää.
LASKELMA KONSERNIN OMAN PÄÄOMAN MUUTOKSISTA | |||||||
milj. euroa | |||||||
| Emoyhtiön omistajille kuuluva oma pääoma |
|
| ||||
|
|
|
|
|
| Määräys- |
|
|
|
|
|
|
| vallat- |
|
|
|
|
|
|
| tomien |
|
|
| SVOP- | Muut | Muu |
| omista- |
|
| Osake- | rahas- | rahas- | oma |
| jien |
|
| pääoma | to* | tot | pääoma | Yht. | osuus | Yht. |
|
|
|
|
|
|
|
|
OMA PÄÄOMA |
|
|
|
|
|
|
|
1.1.2010 | 71,3 | 188,8 |
| 931,1 | 1 191,2 | 15,4 | 1 206,6 |
Myönnettyjen |
|
|
|
|
|
|
|
optioiden |
|
|
|
|
|
|
|
kuluvaikutus |
|
|
| 0,9 | 0,9 |
| 0,9 |
Osingonjako |
|
|
|
|
| -0,1 | -0,1 |
Muutos |
|
|
|
|
|
|
|
määräysvallattomien |
|
|
|
|
|
| |
omistajien osuudessa |
|
| -1,1 | -1,1 | 1,0 | -0,1 | |
Tilikauden laaja |
|
|
|
|
|
| |
tulos yhteensä |
|
|
| 45,8 | 45,8 | -1,4 | 44,4 |
OMA PÄÄOMA |
|
|
|
|
|
|
|
31.3.2010 | 71,3 | 188,8 |
| 976,7 | 1 236,8 | 14,9 | 1 251,7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
OMA PÄÄOMA |
|
|
|
|
|
|
|
1.1.2011 | 71,3 | 203,3 | 0,2 | 1 096,5 | 1 371,2 | 4,8 | 1 376,0 |
Myönnettyjen |
|
|
|
|
|
|
|
optioiden |
|
|
|
|
|
|
|
kuluvaikutus |
|
|
| 0,9 | 0,9 |
| 0,9 |
Muutos |
|
|
|
|
|
|
|
määräysvallattomien |
|
|
|
|
|
| |
omistajien osuudessa |
|
| 0,1 | 0,1 |
| 0,1 | |
Tilikauden laaja |
|
|
|
|
|
| |
tulos yhteensä |
|
| 1,3 | 24,6 | 25,9 | 0,0 | 25,8 |
OMA PÄÄOMA |
|
|
|
|
|
|
|
31.3.2011 | 71,3 | 203,3 | 1,5 | 1 122,1 | 1 398,1 | 4,8 | 1 402,9 |
*sijoitetun vapaan oman pääoman rahasto
TULOSLASKELMA VUOSINELJÄNNEKSITTÄIN | ||||||
milj. euroa | 1-3/ | 1-3/ | 4-6/ | 7-9/ | 10-12/ | 1-12/ |
| 2011 | 2010 | 2010 | 2010 | 2010 | 2010 |
|
|
|
|
|
|
|
LIIKEVAIHTO | 610,2 | 637,9 | 715,4 | 690,6 | 717,3 | 2 761,2 |
Liiketoiminnan muut tuotot | 12,8 | 20,4 | 197,3 | 20,9 | 20,3 | 258,8 |
Materiaalit ja palvelut | 263,5 | 279,0 | 307,3 | 300,7 | 320,4 | 1 207,4 |
Työsuhde-etuuksista aiheutuvat kulut | 164,0 | 169,1 | 172,3 | 151,9 | 175,3 | 668,6 |
Liiketoiminnan muut kulut | 128,4 | 128,9 | 132,4 | 124,2 | 168,7 | 554,2 |
Poistot ja arvonalentumiset | 39,8 | 40,8 | 39,6 | 70,7 | 45,9 | 197,1 |
LIIKEVOITTO | 27,3 | 40,4 | 261,0 | 63,9 | 27,4 | 392,7 |
Osuus osakkuusyritysten tuloksista | 1,9 | -2,4 | 1,7 | 0,8 | -24,0 | -23,9 |
Rahoitustuotot | 2,2 | 2,2 | 2,5 | 4,0 | 2,4 | 11,1 |
Rahoituskulut | 4,7 | 6,0 | 6,2 | 5,0 | 6,6 | 23,8 |
TULOS ENNEN VEROJA | 26,7 | 34,1 | 259,0 | 63,7 | -0,8 | 356,0 |
Tuloverot | -8,2 | -10,0 | -23,8 | -24,6 | -0,2 | -58,6 |
TILIKAUDEN TULOS | 18,5 | 24,1 | 235,1 | 39,1 | -1,0 | 297,3 |
|
|
|
|
|
|
|
Tilikauden tuloksen jakautuminen: | ||||||
Emoyhtiön omistajille | 18,6 | 25,9 | 235,4 | 39,2 | -0,9 | 299,6 |
Määräysvallattomille omistajille | 0,0 | -1,8 | -0,2 | -0,1 | -0,1 | -2,3 |
|
|
|
|
|
|
|
Emoyhtiön omistajille kuuluvasta tuloksesta |
|
|
| |||
laskettu osakekohtainen tulos: |
|
|
|
| ||
Osakekohtainen tulos, euroa | 0,11 | 0,16 | 1,45 | 0,24 | -0,01 | 1,85 |
Laimennettu osakekohtainen tulos, euroa | 0,11 | 0,16 | 1,45 | 0,24 | -0,01 | 1,85 |
KONSERNIN RAHAVIRTALASKELMA | 1-3/ | 1-3/ | 1-12/ | |
milj. euroa | 2011 | 2010 | 2010 | |
LIIKETOIMINTA |
|
|
| |
Tilikauden tulos | 18,5 | 24,1 | 297,3 | |
Oikaisut |
|
|
| |
| Tuloverot | 8,2 | 10,0 | 58,6 |
| Rahoituskulut | 4,7 | 6,0 | 23,8 |
| Rahoitustuotot | -2,2 | -2,2 | -11,1 |
| Osuus osakkuusyritysten tuloksista | -1,9 | 2,4 | 23,9 |
| Poistot ja arvonalentumiset | 39,8 | 40,8 | 197,1 |
| Käyttöomaisuuden ja muiden sijoitusten myyntivoitot ja -tappiot | 1,0 | -6,1 | -195,2 |
| Muut oikaisut | -19,6 | -11,5 | -55,1 |
Käyttöpääoman muutos |
|
|
| |
| Myynti- ja muiden saamisten muutos | 7,8 | -11,1 | -41,1 |
| Vaihto-omaisuuden muutos | 0,3 | -1,0 | 9,5 |
| Osto- ja muiden velkojen ja varausten muutos | -20,7 | -1,3 | 36,8 |
Maksetut korot | -3,6 | -2,9 | -13,7 | |
Muut rahoituserät | 0,9 | -0,6 | -3,2 | |
Maksetut verot | -14,5 | -8,7 | -53,9 | |
LIIKETOIMINNAN RAHAVIRTA | 18,7 | 38,0 | 273,8 | |
|
|
|
|
|
INVESTOINNIT |
|
|
| |
Aineellisten ja aineettomien hyödykkeiden hankinnat | -18,4 | -16,9 | -81,8 | |
Liiketoimintojen ja muiden sijoitusten hankinnat | -3,8 | -6,7 | -49,5 | |
Aineellisten ja aineettomien hyödykkeiden myynnit | 1,7 | 3,7 | 17,8 | |
Liiketoimintojen ja muiden sijoitusten myynnit | 0,2 | 6,1 | 30,8 | |
Myönnetyt lainat | -1,8 | -1,0 | -0,8 | |
Lainasaamisten takaisinmaksut | 0,8 | 0,7 | 3,5 | |
Lyhytaikaisten sijoitusten myynnit |
|
| 0,2 | |
Saadut korot | 0,4 | 0,5 | 2,7 | |
Saadut osingot | 11,0 | 0,1 | 3,9 | |
INVESTOINTIEN RAHAVIRTA | -9,9 | -13,5 | -73,1 | |
|
|
|
|
|
RAHAVIRTA ENNEN RAHOITUSTA | 8,8 | 24,4 | 200,8 | |
|
|
|
|
|
RAHOITUS |
|
|
| |
Osakemerkinnöistä saadut maksut |
|
| 14,5 | |
Vähemmistön pääomasijoituksen muutos |
|
| 1,6 | |
Lyhytkiertoisten lainojen muutokset | 45,2 | -25,3 | 4,2 | |
Muiden lainojen nostot | 1,1 | 52,1 | 287,7 | |
Muiden lainojen takaisinmaksut | -40,8 | -40,4 | -355,8 | |
Rahoitusleasingvelkojen maksut | -0,9 | -0,9 | -3,7 | |
Maksetut osingot |
| -0,1 | -131,3 | |
Lahjoitukset/muu voitonjako |
|
| -0,5 | |
RAHOITUKSEN RAHAVIRTA | 4,5 | -14,6 | -183,3 | |
|
|
|
|
|
RAHAVIRTALASKELMAN MUKAINEN |
|
|
| |
RAHAVAROJEN MUUTOS | 13,4 | 9,8 | 17,5 | |
Rahavarojen kurssierot | 0,5 | 2,3 | 2,1 | |
RAHAVAROJEN NETTOMUUTOS | 13,8 | 12,1 | 19,5 | |
|
|
|
|
|
Rahavarat kauden alussa | 41,1 | 21,6 | 21,6 | |
Rahavarat kauden lopussa | 54,9 | 33,7 | 41,1 |
Rahavirtalaskelman mukaiset rahavarat sisältävät rahat ja pankkisaamiset sekä luotolliset sekkitilit.
LIIKEVAIHTO LIIKETOIMINNOITTAIN | ||||||
milj. euroa | 1-3/ | 1-3/ | 4-6/ | 7-9/ | 10-12/ | 1-12/ |
| 2011 | 2010 | 2010 | 2010 | 2010 | 2010 |
|
|
|
|
|
|
|
SANOMA MEDIA |
|
|
|
|
|
|
Hollanti | 105,3 | 107,4 | 128,0 | 118,8 | 136,1 | 490,4 |
Suomi | 74,2 | 92,6 | 91,7 | 67,5 | 87,4 | 339,3 |
CEE-maat | 51,4 | 48,7 | 54,3 | 51,0 | 60,9 | 214,9 |
Belgia | 50,1 | 53,5 | 52,3 | 48,7 | 53,8 | 208,3 |
Muut yhtiöt ja eliminoinnit | 10,2 | 9,9 | 13,0 | 11,5 | 12,4 | 46,7 |
YHTEENSÄ | 291,1 | 312,1 | 339,4 | 297,5 | 350,6 | 1 299,6 |
|
|
|
|
|
|
|
SANOMA NEWS |
|
|
|
|
|
|
Helsingin Sanomat | 61,2 | 59,1 | 56,7 | 55,5 | 64,1 | 235,4 |
Ilta-Sanomat | 19,1 | 19,9 | 20,7 | 21,1 | 21,6 | 83,3 |
Muu kustantaminen | 23,7 | 25,3 | 25,6 | 23,5 | 25,0 | 99,5 |
Muut yhtiöt ja eliminoinnit | 4,4 | 5,0 | 5,5 | 4,6 | 4,2 | 19,4 |
YHTEENSÄ | 108,4 | 109,4 | 108,5 | 104,8 | 114,9 | 437,6 |
|
|
|
|
|
|
|
SANOMA LEARNING & LITERATURE | ||||||
Oppiminen | 34,3 | 29,9 | 85,0 | 100,6 | 33,7 | 249,3 |
Kielipalvelut | 8,7 | 6,9 | 6,2 | 5,2 | 8,9 | 27,1 |
Kustantaminen ja muut | 20,1 | 23,6 | 17,2 | 18,0 | 24,8 | 83,6 |
Eliminoinnit | -2,4 | -2,3 | -2,9 | -2,5 | -2,2 | -9,9 |
YHTEENSÄ | 60,7 | 58,2 | 105,5 | 121,2 | 65,1 | 350,1 |
|
|
|
|
|
|
|
SANOMA TRADE |
|
|
|
|
|
|
Kioskikauppa | 85,3 | 91,9 | 104,9 | 99,2 | 102,4 | 398,4 |
Kaupan palvelut | 32,4 | 30,3 | 33,8 | 32,7 | 34,5 | 131,3 |
Kirjakauppa | 24,8 | 26,0 | 19,9 | 31,6 | 43,2 | 120,6 |
Elokuvatoiminnot | 21,9 | 25,4 | 19,9 | 20,7 | 23,9 | 90,0 |
Eliminoinnit | -2,6 | -3,4 | -4,0 | -3,1 | -3,5 | -14,0 |
YHTEENSÄ | 161,8 | 170,2 | 174,4 | 181,1 | 200,5 | 726,3 |
|
|
|
|
|
|
|
Muut yhtiöt ja eliminoinnit | -11,7 | -12,0 | -12,5 | -14,1 | -13,8 | -52,4 |
YHTEENSÄ | 610,2 | 637,9 | 715,4 | 690,6 | 717,3 | 2 761,2 |
LIIKEVOITTO LIIKETOIMINTARYHMITTÄIN | ||||||
milj. euroa | 1-3/ | 1-3/ | 4-6/ | 7-9/ | 10-12/ | 1-12/ |
| 2011 | 2010 | 2010 | 2010 | 2010 | 2010 |
|
|
|
|
|
|
|
Sanoma Media | 22,7 | 31,2 | 229,3 | -4,2 | 31,6 | 287,9 |
Sanoma News | 12,9 | 15,6 | 8,9 | 15,7 | 15,9 | 56,1 |
Sanoma Learning & Literature | -5,2 | -6,4 | 25,1 | 45,5 | -17,2 | 47,1 |
Sanoma Trade | 3,3 | 3,7 | 2,4 | 6,4 | 3,0 | 15,5 |
Muut yhtiöt ja eliminoinnit | -6,5 | -3,7 | -4,7 | 0,5 | -6,1 | -13,9 |
YHTEENSÄ | 27,3 | 40,4 | 261,0 | 63,9 | 27,4 | 392,7 |
LIIKEVOITTO ILMAN KERTALUONTEISIA ERIÄ LIIKETOIMINTARYHMITTÄIN | ||||||
milj. euroa | 1-3/ | 1-3/ | 4-6/ | 7-9/ | 10-12/ | 1-12/ |
| 2011 | 2010 | 2010 | 2010 | 2010 | 2010 |
|
|
|
|
|
|
|
Sanoma Media | 22,7 | 31,2 | 47,3 | 31,0 | 36,3 | 145,8 |
Sanoma News | 12,9 | 9,6 | 8,9 | 15,7 | 13,0 | 47,2 |
Sanoma Learning & Literature | -6,1 | -5,2 | 26,4 | 45,7 | -14,4 | 52,6 |
Sanoma Trade | 3,3 | 3,7 | 2,4 | 7,4 | 5,6 | 19,1 |
Muut yhtiöt ja eliminoinnit | -6,5 | -3,7 | -4,7 | -4,9 | -6,1 | -19,3 |
YHTEENSÄ | 26,4 | 35,6 | 80,3 | 94,9 | 34,5 | 245,4 |
SEGMENTTITIEDOT
Sanoma-konsernin toimintasegmentit vuonna 2011 muodostuvat neljästä liiketoimintaryhmästä: Sanoma Media, Sanoma News, Sanoma Learning & Literature ja Sanoma Trade. Segmenttijako perustuu liiketoimintamallien ja tuotteiden eroihin. Mainontaan ja levikkituottoihin perustuva medialiiketoiminta on jaettu kahteen segmenttiin. Sanoma Media toimii 12 maassa ja vastaa aikakauslehdistä sekä tv-toiminnasta. Suomessa toimiva Sanoma News vastaa puolestaan sanomalehdistä. Molempien liiketoimintaryhmien palveluvalikoimaan kuuluu myös runsaasti erilaisia verkko- ja mobiilipalveluja. Sanoma Learning & Literaturen toiminta on pääosin B2B-liiketoimintaa. Sanoma Trade puolestaan toimii vähittäiskaupan mallin mukaan. Kohdistamattomat/eliminoinnit-sarakkeessa esitetään konsernieliminointien lisäksi Sanoma Oyj ja kiinteistöyhtiöt sekä segmenteille kohdistamattomat erät.
Segmenttien varat eivät sisällä rahavaroja, korollisia saamisia eikä verosaamisia. Segmenttien välinen hinnoittelu tapahtuu käypään markkinahintaan.
Sanoman liiketoimintaryhmät 1.1.-31.3.2011 | ||||||
|
|
| Lear- |
| Kohdista- |
|
|
|
| ning & |
| mattomat/ | Kon- |
|
|
| Lite- |
| Elimi- | serni |
milj. euroa | Media | News | rature | Trade | noinnit | yht. |
Ulkoinen liikevaihto | 290,1 | 107,7 | 57,7 | 154,9 | -0,2 | 610,2 |
Sisäinen liikevaihto | 1,0 | 0,6 | 3,0 | 6,9 | -11,5 |
|
LIIKEVAIHTO | 291,1 | 108,4 | 60,7 | 161,8 | -11,7 | 610,2 |
LIIKEVOITTO | 22,7 | 12,9 | -5,2 | 3,3 | -6,5 | 27,3 |
Osuus osakkuusyritysten |
|
|
|
| ||
tuloksista | 1,7 | 0,0 | 0,0 | 0,2 |
| 1,9 |
Rahoitustuotot |
|
|
|
| 2,2 | 2,2 |
Rahoituskulut |
|
|
|
| 4,7 | 4,7 |
TULOS ENNEN VEROJA |
|
|
| 26,7 | ||
|
|
|
|
|
|
|
SEGMENTIN VARAT | 1 808,1 | 320,8 | 569,8 | 346,8 | 40,3 | 3 085,7 |
Sanoman liiketoimintaryhmät 1.1.-31.3.2010 | ||||||
|
|
| Lear- |
| Kohdista- |
|
|
|
| ning & |
| mattomat/ | Kon- |
|
|
| Lite- |
| Elimi- | serni |
milj. euroa | Media | News | rature | Trade | noinnit | yht. |
Ulkoinen liikevaihto | 310,9 | 107,4 | 55,1 | 164,3 | 0,2 | 637,9 |
Sisäinen liikevaihto | 1,2 | 2,0 | 3,1 | 5,9 | -12,3 |
|
LIIKEVAIHTO | 312,1 | 109,4 | 58,2 | 170,2 | -12,0 | 637,9 |
LIIKEVOITTO | 31,2 | 15,6 | -6,4 | 3,7 | -3,7 | 40,4 |
Osuus osakkuusyritysten |
|
|
|
|
| |
tuloksista | -2,5 | 0,1 |
| 0,0 |
| -2,4 |
Rahoitustuotot |
|
|
|
| 2,2 | 2,2 |
Rahoituskulut |
|
|
|
| 6,0 | 6,0 |
TULOS ENNEN VEROJA |
|
|
|
|
| 34,1 |
|
|
|
|
|
|
|
SEGMENTIN VARAT | 1 729,7 | 339,2 | 571,2 | 332,0 | 36,0 | 3 008,0 |
AINEELLISTEN KÄYTTÖOMAISUUSHYÖDYKKEIDEN MUUTOKSET | |||
milj. euroa | 31.3.2011 | 31.3.2010 | 31.12.2010 |
|
|
|
|
Kirjanpitoarvo kauden alussa | 429,3 | 484,2 | 484,2 |
Lisäykset | 27,1 | 8,8 | 50,7 |
Liiketoimintojen hankinta |
| 0,0 | 0,4 |
Vähennykset | -1,3 | -1,2 | -5,4 |
Liiketoimintojen myynti |
| -0,3 | -31,8 |
Tilikauden poistot | -14,0 | -16,6 | -61,8 |
Tilikauden arvonalentumiset | 0,1 | 0,0 | -1,0 |
Kurssierot ja muut muutokset | 0,4 | -4,7 | -6,1 |
Kirjanpitoarvo kauden lopussa | 441,6 | 470,2 | 429,3 |
Konsernilla ei ollut aineellisten hyödykkeiden ostositoumuksia katsauskauden päättyessä eikä vertailukaudella.
YRITYSOSTOJEN VAIKUTUS KONSERNITASEESEEN | |||
milj. euroa |
| 1-3/ | 1-12/ |
|
| 2011 | 2010 |
|
|
|
|
Hankintahinta |
| 0,5 | 37,1 |
Hankitun omaisuuden käypä arvo |
| 0,1 | 14,5 |
Kirjattu omaan pääomaan |
|
| -18,7 |
Kirjattu tuloslaskelmaan |
| 0,0 | -0,5 |
Syntynyt liikearvo |
| 0,4 | 3,5 |
Konsernireservin tuloutus |
|
|
|
Liikearvon muutos |
| 0,4 | 3,5 |
VASTUUSITOUMUKSET | |||
milj. euroa | 31.3.2011 | 31.3.2010 | 31.12.2010 |
Omasta puolesta annetut vastuusitoumukset | |||
Kiinnitykset | 20,5 | 23,2 | 20,6 |
Pantit | 1,6 | 6,7 | 6,7 |
Muut | 0,3 | 0,0 | 0,6 |
YHTEENSÄ | 22,4 | 29,9 | 27,8 |
|
|
|
|
Osakkuusyritysten puolesta annetut vastuusitoumukset | |||
Takaukset | 10,5 | 10,5 | 10,5 |
YHTEENSÄ | 10,5 | 10,5 | 10,5 |
|
|
|
|
Muiden puolesta annetut vastuusitoumukset | |||
Takaukset | 0,0 | 0,4 | 0,0 |
YHTEENSÄ | 0,0 | 0,4 | 0,0 |
|
|
|
|
Muut vastuut |
|
|
|
Vastuut muista vuokrasopimuksista | 235,2 | 270,5 | 249,1 |
Rojaltit | 19,6 | 18,0 | 23,5 |
Muut vastuut | 28,4 | 31,6 | 26,9 |
YHTEENSÄ | 283,2 | 320,2 | 299,5 |
|
|
|
|
YHTEENSÄ | 316,0 | 360,9 | 337,8 |
JOHDANNAISSOPIMUKSET |
|
|
|
milj. euroa |
|
|
|
|
|
|
|
Käyvät arvot | 31.3.2011 | 31.3.2010 | 31.12.2010 |
Korkojohdannaiset |
|
|
|
Koronvaihtosopimukset | 1,5 |
| 0,1 |
KESKEISET VALUUTTAKURSSIT | |||
| 1-3/ | 1-3/ | 1-12/ |
Kauden keskikurssi | 2011 | 2010 | 2010 |
EUR/CZK (Tshekin koruna) | 24,55 | 26,03 | 25,36 |
EUR/HUF (Unkarin forintti) | 272,06 | 269,31 | 276,04 |
EUR/PLN (Puolan zloty) | 3,97 | 4,00 | 4,01 |
EUR/RUB (Venäjän rupla) | 40,45 | 41,48 | 40,45 |
EUR/SEK (Ruotsin kruunu) | 8,88 | 9,98 | 9,55 |
|
|
|
|
Kauden päätöskurssi | 31.3.2011 | 31.3.2010 | 31.12.2010 |
EUR/CZK (Tshekin koruna) | 24,54 | 25,44 | 25,06 |
EUR/HUF (Unkarin forintti) | 265,72 | 265,75 | 277,95 |
EUR/PLN (Puolan zloty) | 4,01 | 3,87 | 3,98 |
EUR/RUB (Venäjän rupla) | 40,29 | 39,70 | 40,82 |
EUR/SEK (Ruotsin kruunu) | 8,93 | 9,71 | 8,97 |
Tiedotustilaisuus
Tiedotustilaisuus järjestetään klo 13.30 Sanomatalossa, Töölönlahdenkatu 2. Konsernin tuloksen esittelevät toimitusjohtaja Harri-Pekka Kaukonen ja talousjohtaja Kim Ignatius. Tilaisuus pidetään englanniksi ja sitä voi seurata live webcast -muodossa osoitteessa Sanoma.com joko reaaliaikaisena tai myöhemmin nauhoitteena. Mikäli haluat esittää kysymyksiä, voit osallistua tilaisuuteen myös puhelimitse soittamalla +44 (0)20 7162 0125 (Eurooppa) ja +1 334 323 6203 (USA) ja näppäilemällä puhelutunnuksen 894295. Tilaisuudessa on kahvitarjoilu klo 13 alkaen.
Tiedotustilaisuuden esitysmateriaali suomeksi ja englanniksi julkaistaan konsernin internetsivuilla, kun tilaisuus on alkanut.
Sanoman 2Q11 osavuosikatsaus julkistetaan tiistaina 5.8.2011 noin klo 8.30 Suomen aikaa.
Sanoma Oyj
Kim Ignatius
johtaja
Talous ja hallinto
Lisätietoja: Sanoman sijoittajasuhteet,
Kare Laukkanen, p. 0105 19 5064 ja Anna Tuominen, p. 0105 19 5066 tai ir@sanoma.com
Sanoma.com
Sanoma innostaa, jakaa tietoa ja yhdistää. Monialaisena mediakonsernina tuomme päivittäin tietoa, elämyksiä, oppimiskokemuksia ja viihdettä miljoonille ihmisille. Pidämme huolta siitä, että laadukas sisältö sekä kiinnostavat tuotteet ja palvelut ovat helposti saatavilla ja vastaavat lukijoidemme, katselijoidemme ja kuuntelijoidemme tarpeita. Tarjoamme mielenkiintoisia ja haastavia työtehtäviä lähes 20 000 ammattilaiselle yli 20:ssä Euroopan maassa. Vuonna 2010 konsernin liikevaihto oli 2,8 miljardia euroa.