Sanoma Oyj, Lehdistötiedote, 21.3.2013 klo 12.20
Sanoma lanseeraa neljä digitaalisen median ja oppimisen alueilla toimivaa start-up-yritystä vuonna 2013. Ideat ovat peräisin yhtiön sisäisestä, kansainvälisestä kykyhautomosta. Uutta toimintatapaa ja tehokasta, asiakastarpeeseen herkästi reagoivaa liiketoimintakehitystä johtaa tulevaisuuden mediaratkaisuihin keskittyvä Future Media Team.
“Uusi sisäinen venture-toiminta on keskeisessä roolissa yhtiömme muutosprosessissa,“ kommentoi Sanoman strategiasta ja digitaalisesta kehityksestä vastaava johtaja John Martin. ”Digitaalinen kehityksen kiihdyttäminen on meille nyt tärkein prioriteetti. Venture-toiminta on erinomainen esimerkki siitä kuinka uusia ja innovatiivisia digitaalisia palveluita luodaan vastaamaan kuluttajien tarpeisiin ja haluihin.”
Vuoden 2013 lopussa Sanoman Future Media Team käynnisti Mobile Accelerator -hankkeen, jonka tavoitteena oli löytää ja kehittää mobiililiiketoimintaan liittyviä uusia liiketoimintoja. Tiiviissä ja kilpailullisessa hankkeessa oli mukana 150 sanomalaista ympäri konsernin, osaamista ja ideoita löytyi kaikista liiketoiminnoista ja toimintamaista. Tehokas, lean-ajatteluun pohjautuva metodiikka auttoi tiimejä muotoilemaan ja muokkaamaan ideansa nopeasti lähes valmiiksi tuotteiksi. Osallistujien joukosta nimetyt tiimit vievät parhaillaan valikoituja konsepteja eteenpäin kohti lanseerausta.
Rocco van den Berg, Future Media Teamin jäsen ja sisäisen venture-hankkeen vetäjä kommentoi: “Pisimmällä kehityksessä olevat neljä projektia liittyvät kauneuteen, pelin omaiseen oppimiseen, videopohjaiseen oppimiseen ja digitaalisiin kauppapaikkoihin. Samanaikaisesti muissa käynnistämissämme accelerator-hankkeissa syntyy jatkuvasti uusia aloitteita. Koko ajatus pohjautuu siihen, että joko voitamme nopeasti tai epäonnistumme nopeasti: jokaisen idean täytyy osoittaa arvonsa ja esittää uskottava kehityspolku toiminnalleen. Keskitymme projekteihin, joilla on todellinen mahdollisuus kasvaa ja menestyä.”
Sanoman johtoryhmä on vankasti uuden venture-toiminnan takana. Sanoman toimitusjohtaja Harri-Pekka Kaukonen kommentoi: “Tämä on jännittävä uusi avaus. Sen ansiosta Sanoma voi kehittää kokonaan uusia liiketoimintoja hyvin asiakaslähtöisellä tavalla, omaan osaamiseemme perustuen. Se vaikuttaa voimakkaasti myös yrityskulttuuriimme, tavoitteemme on entistä paremmin innovaatiota tukeva ja ketterämpi toimintaympäristö. Tämä on siitä hyvä esimerkki.”
Lisätietoja
Viestintäjohtaja Hanna Johde, Sanoma, hanna.johde@sanoma.com, p. 040 673 8977
Sanoma.com
Sanoma innostaa, jakaa tietoa ja yhdistää. Sanoma on kuluttajamediaan ja oppimiseen keskittyvä johtava, eurooppalainen konserni. Tuomme päivittäin tietoa, elämyksiä, oppimiskokemuksia ja viihdettä miljoonille ihmisille. Palveluksessamme on yli 10 000 ammattilaista noin 20 maassa. Vuonna 2012 konsernin liikevaihto oli 2,4 miljardia euroa. Sanoman osake on listattu NASDAQ OMX Helsingissä.