Vuorossaan yhdestoista nuorille mainonnan ja markkinoinnin ammattilaisille tarkoitettu Young Lions Finland -kilpailun ensimmäinen vaihe järjestettiin 8.–10.4.2016. Kisaan osallistui ennätysmäärä pareja. Asiakkaana vuonna 2016 on HelsinkiMissio. Kisa jatkuu tuomaroinnilla, shortlist julkistetaan huhtikuun lopulla ja voittajat toukokuussa.

Sanoma Media Finlandin järjestämä Young Lions Finland on yksi Suomen merkittävimmistä mainoskilpailuista. Kilpailulla Sanoma haluaa edistää suomalaista markkinointiviestintää sekä auttaa nuoria kykyjä pä äsemään ulkomaille oppimaan ja kokeilemaan siipiään.

Kilpailussa kisattiin tutusti viidessä sarjassa, joihin osallistui tänä vuonna ennätysmäärä pareja (määrät suluissa): Print (50 kpl), Cyber (24 kpl) ja Film (14 kpl) -sarjat nuorille suunnittelijoille sekä tuotantoyhtiöille. Media-sarja (18 kpl) mediatoimistojen työntekijöille ja Marketers-sarja (6 kpl) mainostaja-asiakkaille.

Sanoma lähettää kesäkuussa jokaisen kategorian voittajaparin Cannes Lions -festivaaleille kisaamaan voitosta kansainväliseen Cannes Young Lions -kilpailuun. Kilpailuviikonlopun jälkeen kisan kaksi tuomaristoa päättävät vuoden 2016 parhaat suunnittelijat sekä briefaajat ja preppaavat heidät Cannes-kisakuntoon.

"Suomalaisessa markkinointikentässä on kisaviikonlopun tapahtumien perusteella käynnissä tervetullut vallankumous, kun 80- ja 90-luvuilla syntyneet suunnittelijat ottavat markkinaa haltuun. Tästä kertoo paitsi ennätyksellinen osallistujamäärä, myös ensisilmäyksen perusteella tekemisen korkea taso”, Print, Cyber & Film -tuomariston puheenjohtaja, ToinenPHD:n luova johtaja, Jani Halme kommentoi.

Young Lions Finlandin asiakas on aina yhteiskunnallinen toimija, yleensä liitto tai järjestö. Vuoden 2016 asiakasbriefin antoi HelsinkiMissio. HelsinkiMissio on sosiaalialan järjestö, joka haluaa viestiä yksinäisyyden ja syrjäytymisen vastaisesta työstään nuorten auttamiseksi. Young Lions Finland kilpailussa HelsinkiMissio saa käyttöönsä nuorten ammattilaisten näkemyksiä siitä, miten heidän pitäisi kampanjoida vetoavasti ja luoda pitkälle aikavälille näkyvyyttä nuorten syrjäytymiselle ja tavoittaa uusia lahjoittajia. Lahjoitukset kohdistetaan Voima-ryhmään, joka tekee töitä nuorten fyysisen ja psyykkisen hyvinvoinnin eteen.

”HelsinkiMissio tarvitsee lahjoituksia työnsä toteuttamiseen, muun muassa Voima-ryhmän toimintaan. Odotamme kilpailulta uusia ideoita vedota ihmisiin, jotta he auttaisivat nuoria”, Olli Lipsanen, HelsinkiMission vapaaehtoinen ja Voima-ryhmän perustaja, sanoo.

”Young Lions Finland on toivottavasti hyvä keino lisätä tietoisuutta tekemisen tärkeydestä ja tätä kautta saamme koko Suomen jalkeille rakentamaan nuorille parempaa Suomea!”

Kilpailun päivämäärät:

Rekisteröityminen Media & Marketers -sarjaan päättyy 6.4.
Kilpailu: 8.–10.4.
Tuomarointi: 11.–17.4.
Print, Cyber & Film lähituomarointi:  20.4. klo 8.30–16
Media & Marketers lähituomarointi:  21.4. klo 8.30–16
Shortlist julkistus: 27.4.
Voittajien julkistus: 12.5.

Young Lions Finland -kilpailun yhteistyökumppaneina toimivat Heku sekä Getty Images.

Young Lions Finland: www.ylf.fi

HelsinkiMissio: www.helsinkimissio.fi

Lisätiedot
Viestintäjohtaja Hanna Johde, Sanoma Media Finland, p. 040 673 8977

Sanoma Media Finland on Suomen monikanavaisin mediatalo, joka tunnetaan johtavista brändeistään. Tarjoamme tietoa, elämyksiä ja viihdettä niin sanoma- ja aikakauslehdissä, televisiossa, radiossa, verkossa kuin mobiilissakin ja tavoitamme päivittäin lähes kaikki suomalaiset. Sanoma Media Finland on osa Sanomaa, joka on kuluttajamedian ja oppimisen eurooppalainen edelläkävijä.