Tunnelmia NML:n kesän 2022 festareilta. Kuvat: Niki Soukkio, Julius Konttinen ja Petri Saarelainen
”Heinäkuu etenkin on intensiivinen jakso, ja toki enemmän tai vähemmän meidän työpäivät menevät kesällä siellä kentällä. Vapaapäivinä käydään kotona pesemässä pyykkiä ja sitten taas lähdetään” Nelonen Media Liven tapahtumajohtaja Krista Heinonen sanoo.
Hän ehtii puhua hetken matkalla Helsingistä Hyvinkäälle Rockfestin tapahtumapaikalle, missä alkoi haastattelupäivänä päälavan rakentaminen – reilua viikkoa ennen ensimmäisen artistin nousua lauteille. Rockfest on Nelonen Media Liven kesän suurin tapahtuma.
Suomen suurin rockfestivaali avaa NML:n festarikesän 8.–10. kesäkuuta, ja sen päättää Kuopiorock 27.–29. heinäkuuta. 13 festivaalia, 148 artistia, satoja kausityöntekijöitä, noin 280 000 festarikävijää. Kesän festarikiireet ovat toden teolla alkamassa.
Viime kesänä Krista Heinonen vastasi Rockfestistä Hyvinkäällä, Iskelmä Festivaalista Porissa sekä Suomipop Festivaalista Oulussa. Maaliskuussa hänet nimitettiin tapahtumajohtajaksi. Rooli on vaihtunut operatiiviseen johtamiseen ja esihenkilötyöhön, mutta veri vetää kentälle edelleen.
Kesän tiukka työrupeama ympäri Suomen on ”kirsikka kakun päällä” – tämän eteen on tehty koko vuosi töitä. Tapahtumatuotantojen kulisseista löytyy kasa tuttuja, kivoja tyyppejä yhteisen intohimon äärellä. Ihana festivaalikupla. Heinoselle parasta työssä ovat ihmiset. Hänelle ja monille muille festarien tuottaminen on elämäntapa, mutta hän tietää senkin, että kaikkia varten tämä työ ei ole.
Ihmisiä työssä todella tapaa: tekniikan ja kaluston toimittajat, ympäristöpalvelut, tuottajat, artistit tiimeineen, yleisö… Kun tapahtumat ovat laajoja, sitä ovat myös alihankintaketjut ja sidosryhmät.
Festarituotantoihin palkataan iso liuta kausityöntekijöitä. Heistä osa aloittaa jo helmi-maaliskuussa.
”Me aina puhutaan siinä kohtaa, että nyt vauhti kiihtyy” Heinonen naurahtaa.
Promoottori Janne Tamminen lomailee elokuussa, kun kesän festarit on kierretty. Monille toimistotyöläisille tuttua heinäkuuvapaata hän ei kaipaa. Hänen työnsä festivaalikesää varten on saattanut alkaa jo puolitoista vuotta ennen kuin artistit nousevat villisti huutavan yleisömeren eteen. Etenkin isot, ulkomaiset esiintyjät tälle kesälle on saatettu varata jo alkuvuodesta 2022. Nyt katse on jo osittain kesässä 2024.
Pääesiintyjät Tamminen buukkaa yleensä ensin, ja sen jälkeen hän alkaa pähkäillä, millainen kattaus saadaan rakennettua kullekin festarille. Ohjelman olisi hyvä olla paitsi kiinnostava myös mahdollisimman monipuolinen. Aikatauluja sumpliessa mietitään myös sitä, miten yleisöä saataisiin paikalle koko päiväksi.
Paljon erilaisia artisteja erilaisille kuulijoille siis.
”Jos ohjelmaa tekee suppealle yleisölle, se näkyy sitten myös lipunmyynnissä. Ja tarkoitus on tietysti myydä mahdollisimman paljon lippuja. Kyllä se vaatii ajatustyötä aika paljon.”
Juttu jatkuu kuvan jälkeen.
Tammerfest 2022. Kuva: Julius Konttinen
Viime kesä muistetaan monien festivaalien peruuntumisesta. Nelonen Media Liven johtaja Anssi Nevalainen vakuuttaa, että kaikki NML:n 13 festivaalia järjestetään.
”Viime kesänä tapahtumia ja festivaaleja järjestettiin ennätyksellinen määrä, kun oli paljon aiemmilta vuosilta koronan vuoksi siirtyneitä tapahtumia, ja niiden lisäksi järjestettiin myös paljon uusia tapahtumia ja festivaaleja. Tulevana kesänä tapahtumien kokonaismäärä näyttäisi olevan jonkin verran pienempi, mutta vilkas ja aktiivinen tapahtumakesä on silti tulossa” Nevalainen kertoo markkinan näkymistä.
Sekä festarikävijöille että järjestäjille päänvaivaa tuottaa hintojen nousu. Inflaatio nostaa festivaalien tuottamisen kustannuksia ja tämän myötä myös festarilippujen hintoja. Ihmisten arkeen vaikuttavat isot muutokset näkyvät luonnollisesti myös ostokäyttäytymisessä.
”Tapahtumien lipunmyynnissä on havaittavissa, että iso osa yleisöstä tekee lopullisia ostopäätöksiä lähempänä tapahtuman ajankohtaa. Meidän tapahtumissa ja festareissa lippujen ennakkomyynti on kokonaisuutena edistynyt viime vuoteen verrattuna positiivisesti ja ennusteen mukaisesti” Nevalainen kertoo.
”Olisihan se ihanaa, jos voisi myydä kolmen päivän lippuja satasella, mutta se ei ole mahdollista.”
Promoottori Tamminen harmittelee, ettei lippujen hinnoittelun taustoja aina ymmärretä. Kyse ei ole ahneudesta vaan siitä, että myös järjestäjälle kaikki maksaa enemmän. Kun jo työntekijöitä voi olla yksillä festivaaleilla satoja, kokonaiskustannukset nousevat nopeasti.
”Välillä on ikävää lukea somekommentteja, kun tietää itse sen kulurakenteen. Tekisi mieli välillä kommentoida, että kunpa tietäisitte, että paine hintojen korotuksiin olisi paljon kovempi kuin mitä hintoja on nyt nostettu” Tamminen sanoo.
”Meidänkin täytyy tehdä tulosta, jotta toiminta voi jatkua. Olisihan se ihanaa, jos voisi myydä kolmen päivän lippuja satasella, mutta se ei ole mahdollista.”
Krista Heinoselle tämä kesä eroaa aiemmista siinä, että nykyisessä roolissaan hänelle on ainakin teoriassa mahdollista käydä vaikka kaikilla Nelonen Media Liven festareilla. Festivaaleja tuotetaan pääosin kahdessa tiimissä, ja monet tapahtumista menevät myös päällekkäin. Esimerkiksi juhannuksena NML järjestää peräti kolmet isot festarit. Ne ovat RMJ, Himos Juhannus ja Tahko Juhannus.
”Me ollaan leikkisästi kutsuttu toista tiimiä ”maakuntakaravaaniksi”, koska siellä kierretään Rauma, Pori, Hämeenlinna, Oulu ja Tampere. Sama kalusto kiertää siellä mukana, ja on ollut järkevää suunnitella se niin, että niissä tapahtumissa työskentelevät ihmiset tuntevat sen kaluston. Myös aikataulullisesti ja viestinnän sujuvuuden kannalta saadaan hommat silloin paremmin rullaamaan” Heinonen avaa.
Peräkkäisinä viikonloppuina ei kukaan ole vastuussa kaksista festareista. Se pitää hyväksyä, että vapaapäivät saattavat osua hetkeen ja paikkakunnalle, joka on kaukana kotoa.
Artisteista Haloo Helsinki! on yleisin näky NML:n kesän 2023 festareilla. Suosikkiyhtye nähdään peräti yhdeksällä festivaalilla, Samu Haber nousee lavalle kahdeksan kertaa. Tamminen odottaa mielenkiinnolla myös sitä, miten uutta yleisöä saaneet Kuumaa, Yona ja Portion Boys toimivat isoilla festareilla.
Aivan kaikkeen kokenut promoottorikaan ei osannut varautua. Toukokuinen euroviisuhuuma osui tämän kesän kannalta huonoon aikaan.
”Viime vuodesta oppineena jätin muutaman slotin tyhjäksi, että pystyy paremmin reagoimaan uusien nimien nousemiseen. Mutta olisi pitänyt jättää slotti tyhjäksi vielä pidemmäksi aikaa, koska nyt kävi sitten Käärijän kanssa niin, että se ei yhtäkkiä ole missään.”
Haastatteluissa on käynyt selväksi, että tapahtumien järjestäminen on monelle intohimotyö. Krista Heinonen muistuttaa, että kaikki tehty työ tähtää siihen, että yleisö nauttii – ja ostaa lipun taas seuraavana kesänä. Muuten festaribisnes ei kannata.
”Kaiken keskiössä on kuitenkin aina asiakas. Kun viimeinen artisti esiintyy ja seuraan sivusta, millainen tunnelma on yleisössä, niin aina siinä menee kylmät väreet. Se on aina hieno hetki.”
Teksti: Jenni Id
Nelonen Media Liven festarit 2023:
- 8.-10.6.2023 Rockfest
- 22.-24.6.2023 RMJ
- 22.-24.6.2023 Himos Juhannus
- 22.-24.6.2023 Tahko Juhannus
- 29.6.-1.7.2023 Iskelmä Himos
- 30.6.-1.7.2023 Iskelmä Pori
-
7.-8.7.2023 Wanaja Festival
- 6.-8.7.2023 Jysäri
- 13.-15.7.2023 Suomipop Festivaali Oulu
- 13.-15.7.2023 Suomipop Festivaali Jyväskylä
- 20.-22.7.2023 Tammerfest
- 20.-22.7.2023 Tikkurila Festivaali
- 27.-29.7.2023 Kuopiorock
Grafiikka: Samuli Pulkkinen