Teksti: Tuula Waris, kuvat: Samuli Pulkkinen
”Suurin osa sanomalaisista ei varmasti tiedä, mitä työpöydälleni päätyy, sillä en tiedä sitä itsekään”, summaa development manager Jonne Ansamaa.
Rönsyävän työnkuvan ansiosta Ansamaa on tullut tutuksi monelle sanomalaiselle: hänellä on esimerkiksi vastuu erilaisista kehitysmalleista B2B:ssa ja digissä sekä Adtechin tuoteomistajuus. Saattaapa joku muistaa myös Jonne Ansamaan Suuri Seikkailu -ohjelman finaalista vuonna 2005.
Mutta varsinainen kuuma peruna on kuitenkin mainonnan hiilijalanjälki, jota reality-seniori Ansamaa työstää ja edustaa samalla Sanoma Media Finlandia IAB:n vastuullisen digimainonnan työryhmässä.
Mitä ihmettä mainonnan hiilijalanjäljellä oikein tarkoitetaan? Ansamaa valottaa esimerkein.
Mainonnan hiilijalanjälki on yksi osa laajempaa mainonnan vastuullisuuden kokonaisuutta. Mainostajalla on iso rooli siinä, miten aineisto tuotetaan: lähdetäänkö vaikkapa Islantiin kuvaamaan, tuotetaanko materiaali kotikaupungin studiolla vai luodaanko kuva tekoälyllä? Yllättävää kyllä, esimerkiksi yhden AI-kuvan tekeminen vie saman verran energiaa kuin kännykän lataaminen. Hyötysuhde siis pienenee, mitä enemmän AI-versiointeja tehdään.
Aineiston valmistuttua seuraava tarkastelukohta on mainonnan jakelu ja ostokanava. Samaa mainospaikkaa voi ostaa useammasta eri paikasta ja pahimmassa tapauksessa ostaja voi kilpailla itseään vastaan, sillä ostoputket sojottavat auki sadoille ellei tuhansille jälleenmyyjille.
”Mitä enemmän väliin tulee eri käsiä, sitä enemmän prosessi vie energiaa, ja kaikki se tapahtuu mikrosekunneissa. Globaalisti se on iso ongelma”, Ansamaa sanoo.
Suomessa tilanne on onneksi parempi, sillä täällä markkina toimii luonnostaan järkevämmin.
”Sanoma Ad Manager on yksi maailman vastuullisimpia kanavia mainonnan ostamiseen, sillä logistiikkaketju on hyvin optimoitu ja mainonnan kanavana se on todistetusti toimiva. Ja kotimainen tietysti vielä”, Ansamaa kuvailee.