Ilta-Sanomat jatkaa Suomen suurimpana uutismediana, alueellisilla medioilla on entistä vahvempi asema markkina-alueillaan ja aikakausmedioiden lukijamäärät kasvavat myös printissä. Näin päätoimittajamme kommentoivat tuoreita KMT-mittauksen tuloksia.
Kansallisen mediatutkimuksen (KMT 2024) tuoreet tulokset kertovat, että sanoma- ja aikakausmedian tavoittavuus jatkuu edelleen erinomaisena.
Sanoman uutismediat tavoittavat joka päivä 69 % yli 15-vuotiaista suomalaisista ja viikoittain jopa 86 %. Sanoman aikakausmedian painetun lehden ja digin kokonaistavoittavuus on 53 %. Yhdessä Sanoman uutis- ja aikakausmedia tavoittaa 90 % suomalaisista.
Suomen suurin uutismedia
Ilta-Sanomat jatkaa Suomen suurimpana uutismediana. Viikkotasolla Ilta-Sanomat tavoittaa painettuna tai digitaalisena 3,0 miljoonaa eri kuluttajaa, kun Iltalehden vastaava luku on 2,9 miljoonaa. Ilta-Sanomien painetulla lehdellä (sisältää näköislehden) on 259 000 lukijaa, mikä on lähes 60 000 lukijaa enemmän kuin Iltalehdellä.
”Meille nämä luvut kertovat lukijoiden luottamuksesta, mikä on hieno asia. Isona valtakunnallisena ja valtaosin maksuttomana uutissivustona olemme monelle suomalaiselle media, josta he uutisensa saavat. Se tarkoittaa myös isoa vastuuta ja yleisön odotuksia. Pyrimmekin palvelemaan lukijoitamme koko ajan paremmin”, vastaava päätoimittaja Johanna Lahti sanoo.
Näköislehden suosio kasvanut
Helsingin Sanomat tavoittaa digitaalisena ja painettuna viikossa 2,2 miljoonaa yli 15-vuotiasta kuluttajaa. Painetun lehden ja näköislehden uusi lukijamäärä on 634 000. Näköislehden lukeminen on kasvanut edelliseen mittaukseen verrattuna 11 % ja yksi näköislehden numero tavoittaa jo 153 000 lukijaa.
”Olemme hyvin tyytyväisiä siihen, että Helsingin Sanomat tavoittaa erittäin laajasti kaikenlaisia suomalaisia. Panostamme tällä hetkellä erityisesti tilaajiemme sitouttamiseen”, vastaava päätoimittaja Erja Yläjärvi sanoo.
”Näköislehti on tärkeä etenkin lukijoille, jotka haluavat selkeän kokonaisuuden aamuihinsa. He ovat usein myös asiakkaita, jotka arvostavat painettua lehteä mutta haluavat lukea sen ainakin osan aikaa digitaalisena. Aiomme kehittää myös sovellustamme ja hs.fi -etusivuamme vähitellen suuntaan, jossa erilaiset sisällön kokonaisuudet löytyvät helpommin”, Yläjärvi kertoo.
Markkina-alueidensa tavoittavimmat – satakuntalaisista tavoitetaan peräti 90 %
Aamulehti ja Satakunnan Kansa Länsi-Suomi ovat vahvistaneet entisestään tavoittavuuttaan omilla alueillaan ja ovat omien alueidensa tavoittavimmat mediat. Molemmat kasvattivat tavoittavuuttaan sekä painettuna että digitaalisena.
Aamulehti tavoittaa viikoittain painettuna tai digitaalisena 74 % Tampereen markkina-alueen kuluttajista. Satakunnan Kansa Länsi-Suomi puolestaan peräti 90 % satakuntalaisista. Porin markkina-alueella tavoittavuus on 91 % ja Rauman markkina-alueella 89 %. Muutos Rauman seudulla on merkittävä, sillä ennen yhdistymistä Satakunnan Kansan kanssa Länsi-Suomi tavoitti KMT:n mukaan 68 % markkina-alueen asukkaista.
”Luvut ovat jopa hämmentävän hienoja. Porin seudulla olimme jo aikaisemmin poikkeuksellisen vahvoja, mutta kasvu vaan jatkuu. Vähintään yhtä paljon ilahduttaa se, että nyt tavoitamme myös Rauman seudun asukkaat hyvin kattavasti”, vastaava päätoimittaja Tomi Lähdeniemi iloitsee.
”Tämä on ollut iso vuosi meille ja koko Satakunnalle, kun kaksi perinteikästä lehteä yhdistyivät. Nyt meillä on yksi mittari lisää todistamassa, että tämä muutos on onnistunut hyvin.”
Kaikki Sanoman tilattavat paikallislehdet kasvattivat painetun lehden tai digin lukemista. Painetun lehden lukijamäärä nousi Rannikkoseudulla, Suur-Keuruulla ja Sydän-Satakunnalla. Kokonaistavoittavuudessa Suomen suurimmaksi tilattavaksi paikallislehdeksi nousi Tyrvään Sanomat 51 000 lukijallaan.
"Kokonaistavoittavuuden kasvu tuntuu todella hienolta. Näyttää siltä, että etenkin digisisältömme tavoittaa laajasti lukijoita ja on sellaista, mikä kiinnostaa Sastamalan ulkopuolellakin. Teemme siis kiinnostavaa journalismia. Siihen ei voi olla kuin tyytyväinen", Tyrvään Sanomien päätoimittaja Hanna Pihlajamäki sanoo.
Aikakausmedioissa kasvua myös printin lukijamäärissä
Sanoman aikakausmediat tavoittavat yhteensä 2,3 miljoonaa kuluttajaa (printti 1 numero + digi viikko). Aikakausmedioistamme kokonaistavoittavuudeltaan suurimpana jatkaa Me Naiset, jonka kokonaistavoittavuus on 1,1 miljoonaa.
Sanoman aikakausmedioista neljä kasvatti painetun lehden lukijamääränsä edelliseen KMT-mittaukseen verrattuna: ET Terveys, ET-lehti, Gloria ja Glorian ruoka & viini.
”ET-brändi on uskaltanut keskittyä syventävään laatujournalismiin ja kohderyhmälle luontevimpaan tapaan kuluttaa mediaa eli printtiin. On entistä arvokkaampaa pohtia mediassa sitä, mitä hyvä elämä on joka iässä. Tämä on ET:n ja ET Terveyden ytimessä”, ET-lehden ja Kodin Kuvalehden päätoimittaja Minna McGill toteaa.
HS Kuukausiliite jatkaa suurimpana painettuna aikakauslehtenä tavoittaen 763 000 lukijaa.
Aku Ankka lukijamäärältään suurin painettu yleisölehti
Aku Ankka nousi lukijamäärältään Suomen suurimmaksi painetuksi yleisölehdeksi. Aku Ankan kokonaislukijamäärä on 449 000 lukijaa, kun huomioidaan KMT:n lukijamäärä sekä alle 15-vuotiaiden lukemista mittaavan Yippee 2024 -tutkimuksen lukijamäärä.
”Aku Ankan toimitusta ilahduttaa suuresti, että Akkari on pysynyt monenikäisten suomalaisten suosikkilehtenä. Lehti tutkitusti opettaa lukemaan melkein 40 % suomalaislapsista”, päätoimittaja Aki Hyyppä sanoo.
Laaja tavoittavuus tarjoaa vaikuttavuutta
”Laadukkaan ja luotettavan journalismin kysyntä on Suomessa kestävällä pohjalla. Uutis- ja aikakausmediamme tavoittavat kotimaiset kuluttajat erittäin hyvin niin valtakunnallisesti kuin alueellisestikin. Laaja tavoittavuutemme tarjoaa mainostajille vaikuttavuutta, ja lukijoiden arvostamassa mediaympäristössä mainonta huomataan hyvin”, sanoo Sanoman uutismedian kaupallisista ratkaisuista vastaava Pietari Korhonen.
Kansallinen mediatutkimus (KMT) perustuu kyselytutkimukseen ja sen kohderyhmänä ovat yli 15-vuotiaat suomalaiset, joiden äidinkieli on suomi tai ruotsi, Ahvenanmaata lukuun ottamatta. Vuodessa vastaajia on noin 23 000. Tiedonkeruu tapahtuu ympäri vuoden ja tulokset raportoidaan kerran vuodessa syksyllä.
Lisätietoja KMT-tutkimuksesta ja lukijamääristä: mediaauditfinland.fi