Viikkoa ennen jokaisen tapahtuman alkua käynnistyy nelonenmedialiveläisten nimeänä raksaviikko. Silloin lavarekat alkavat ajaa kentälle, ruokarekat saapuvat, asiakaspalvelupisteitä aletaan laittaa, leirintäalueet aidataan, rakennetaan vastaanottopisteitä ja opasteita, on somistusta ja markkinointia. Ensimmäinen raksaviikko alkaa jo kolmen viikon päästä.
Tavoitteita kesälle 2024 on kaksi:
Festareiden tulee olla elämyksellinen asiakkaille: ”Ihmiset tulevat musiikin takia, mutta tarvitaan myös joku pieni yllätyksellinen aktiviteetti, vippipalveluita ja aina vaihtuvaa alueohjelmaa.”
Henkilökunnalla tulee olla kiva tulla töihin: ”Me tehdään niin paljon töitä ja intensiivisesti, että yhdessä tulee olla rentoa ja helppoa ja täytyy olla turvallinen olo tehdä töitä”, Väli-Torala sanoo.
Festarit ovat ulkoilmatapahtumia. Kysytään siis vielä: Mitä säätä Laura Väli-Torala toivoo ensi kesälle?
”Kohtuullista aurinkoa ja selkeää.”
Se tarkoittaa, ettei pieni sade haittaa. Haasteita tuovat myrskytuulet, jotka voivat olla haastavia väliaikaisten rakenteiden osalta sekä helle, jolloin ihmiset pyörtyilevät.
”Siitäkin selvitään. Olemme Suomessa tottuneet säiden vaihteluihin. Pääasia on aina turvallisuus, se edellä mennään”, Laura Väli-Torala sanoo.
Nelonen Media Live on yksi Suomen suurimmista festivaali- ja tapahtumajärjestäjistä, joka tuottaa vuosittain yhteensä yli 20 festivaalia, konserttia ja risteilyä ympäri Suomen. Kesällä 2024 Nelonen Media Live järjestää 12 festaria. Nelonen Media Live on osa Sanoma-konsernia.