Lead Web Analyst Irrette Melakoski: ”Se mikä on tehokasta tänään, ei välttämättä ole tehokasta kuuden kuukauden päästä”

21.11.2024

Töissä Sanomalla Sanoma Media Finland

Lead Web Analyst Irrette Melakoski on taustaltaan toimittaja. Ensimmäisen kerran Melakoski tuli Sanomalle vuonna 1996 suunnittelemaan Verkkoliitettä, HS.fi:n edeltäjää.

Teksti Jenni Rinkinen, kuvat Samuli Pulkkinen

Sanoma Media Finlandin Lead Web Analyst Irrette Melakoski on käyttänyt työssään dataa yli 25 vuotta eikä näköpiirissä ole kyllästymistä.

”Nälkä kasvaa syödessä. Kun perusdata on saatu, kysytään saisiko tästä, ja tästäkin! Esimerkiksi uutisbrändien etusivujen optimointi on kehittynyt vuosien aikana niin, että aluksi katsottiin, paljonko on avattu uutisia, nyt kerätään dataa käyttökokemuksesta, ja siitä ovatko ihmiset oikeasti lukeneet jutut”, Melakoski sanoo.

Perusteet ovat pysyneet samoina: Dataa voi käyttää valikoivasti, sitä saa mitä mittaa ja eri näkökulmat kärsivät, jos mittarit asetetaan vain yhdestä näkökulmasta.

On tärkeää ymmärtää, miten olemassa olevia palveluja käytetään. Koska analytiikkaa ei ollut alkuaikoina saatavissa mistään, opettelin kaivamaan tietoa itse. Iso osa työtä on oppimista.
Irrette Melakoski

Ensimmäisen kerran Melakoski tuli Sanomalle 28 vuotta sitten, vuonna 1996, jolloin hän työskenteli HS.fi:n edeltäjässä Verkkoliitteessä toimittajana. Vuonna 2000 Melakoski siirtyi töihin Sanoman ulkopuolelle ja palasi 2007 käytettävyysasiantuntijaksi silloiseen Sanoma Digitaliin.

”Suunnittelin käyttöliittymiä ja kysyin työn tueksi dataa, jota ei ollut saatavilla.”
Melakoskelle hankittiin lisenssi tarvittaviin ohjelmiin ja hän opetteli kaivamaan tiedot itse.

Ymmärrys kasvoi muuallakin yhtiössä ja onlinekäytön datan tarpeeseen herättiin rytinällä. Sanomalle perustettiin vuonna 2009 Online Performance Unit (OPU), jossa Melakoski on työskennellyt siitä asti.

”Analytiikan alalta on hankala löytää toista vastaavaa paikkaa. Suomen mittakaavassa Sanoman tiimi on laaja ja monessa muussa paikassa voisin joutua tekemään hommia enemmän yksin”, Melakoski sanoo.

Vuonna 2024 datan osa-alueita ovat mm. web- ja toimitusanalytiikka, konversio-optimointi, käytettävyyden parantaminen ja hakukoneoptimointi. Kohteita ovat kaikki Sanoma Media Finlandin yksiköt ja tekeminen kuten sisällöt, lehtien lukeminen ja käyttö, videopalvelu Ruudun käyttö, audiot, videot, kuluttajamyynti ja B2B.

”Datajohtoinen työ tarvitsee dataa. Meidän työtämme on varmistaa, että data on tarkoituksenmukaista ja luotettavaa ja muokata datasta sellaista, että sitä on helppo käyttää esimerkiksi raportoinnissa.”

Irrette Melakoski tutkii työkseen dataa, vapaa-ajalla hän harrastaa larppeja ja niiden tekemistä.

Työssä menestymisen takana on uteliaisuus. Halu ymmärtää kokonaisuudet, yksityiskohdat ja konteksti. Halu oppia, asioiden katsominen monesta näkökulmasta. Kysyminen ja muutos. Sen hyväksyminen, mikä on tehokasta tänään, ei välttämättä ole tehokasta kuuden kuukauden päästä.

Yhteistä uran alkuaikoihin on se, että edelleenkään ei ole olemassa valmiita työkaluja. Melakosken tittelikin on pysynyt lähes samana.

”Mulla on jatkuvasti ollut mahdollisuus oppia uutta ja tehdä eri juttuja. Koko urani on ollut niin, että ei ole ollut olemassa valmiita kursseja. Tehokkainta on, kun jaamme kokemuksia kollegoiden kanssa, keskustelemme ja jatkojalostamme”, Melakoski sanoo.

Sanomalla on hienoa se, että meillä on laaja tiimi. Voi aina kysyä muilta, jakaa kokemuksia ja selvittää asioita.
Irrette Melakoski