Ensimmäisen kerran Melakoski tuli Sanomalle 28 vuotta sitten, vuonna 1996, jolloin hän työskenteli HS.fi:n edeltäjässä Verkkoliitteessä toimittajana. Vuonna 2000 Melakoski siirtyi töihin Sanoman ulkopuolelle ja palasi 2007 käytettävyysasiantuntijaksi silloiseen Sanoma Digitaliin.
”Suunnittelin käyttöliittymiä ja kysyin työn tueksi dataa, jota ei ollut saatavilla.”
Melakoskelle hankittiin lisenssi tarvittaviin ohjelmiin ja hän opetteli kaivamaan tiedot itse.
Ymmärrys kasvoi muuallakin yhtiössä ja onlinekäytön datan tarpeeseen herättiin rytinällä. Sanomalle perustettiin vuonna 2009 Online Performance Unit (OPU), jossa Melakoski on työskennellyt siitä asti.
”Analytiikan alalta on hankala löytää toista vastaavaa paikkaa. Suomen mittakaavassa Sanoman tiimi on laaja ja monessa muussa paikassa voisin joutua tekemään hommia enemmän yksin”, Melakoski sanoo.
Vuonna 2024 datan osa-alueita ovat mm. web- ja toimitusanalytiikka, konversio-optimointi, käytettävyyden parantaminen ja hakukoneoptimointi. Kohteita ovat kaikki Sanoma Media Finlandin yksiköt ja tekeminen kuten sisällöt, lehtien lukeminen ja käyttö, videopalvelu Ruudun käyttö, audiot, videot, kuluttajamyynti ja B2B.
”Datajohtoinen työ tarvitsee dataa. Meidän työtämme on varmistaa, että data on tarkoituksenmukaista ja luotettavaa ja muokata datasta sellaista, että sitä on helppo käyttää esimerkiksi raportoinnissa.”