Kioskikupongeista ja puhelinpalvelusta fanien ylistämäksi digituotteeksi – 30 vuotta täyttävä Liigapörssi on kiekkofanien luoma instituutio

03.09.2024

Sanoma Media Finland

Liigapörssi on esimerkki onnistuneesta digitransformaatiosta ja median murroksesta. Tuotepäällikkö Ville Järvinen valottaa valmentajapelin värikästä historiaa ja menestyksen salaisuutta. ”Tätä tehdään faneilta faneille.”

Teksti: Sanna Saarikangas

Kuvat: Ville Järvinen ja Sanoman arkisto

1995 nevö forget. Kiekkoleijonien maailmanmestaruushuumassa Suomessa syntyi entistä vahvempi ajatus lajin kaupallisesta potentiaalista. Vaikka MM-finaalissa Ruotsi oli päihitetty reiluin lukemin, kääntyivät katseet kaukalon ulkopuolella länsinaapuriin esimerkin perässä. Syntyi ensimmäinen suomalainen valmentajapeli ja Liigapörssi näki päivänvalon.

”Alussa haluttiin tarjota jääkiekon seuraamiseen lisäjännitystä faneille. Ei kukaan ehkä arvannut, että samalla luotiin näinkin pitkäikäinen tuote ja todellinen instituutio”, tuotepäällikkö Ville Järvinen Sanomalta kertoo.

1990-luvulla Liigapörssiä seurattiin painetusta lehdestä, televisiosta ja puhelinpalvelun avulla.

Kupongeista kännykkään

Liigapörssin historia on samalla kutkuttava pikakelaus median murrokseen. Alkuun peliin pääsi mukaan R-kioskeilta saatavilla pelikupongeilla, tulokset painettiin Ilta-Sanomiin ja kerrottiin television Hockey Night -lähetyksissä. Omia pelaajiaan pystyi seuraamaan ja vaihtamaan soittamalla puhelinpalveluun ja näppäilemällä numerosarjoja.

”2000-luvun alussa Liigapörssi siirtyi verkkoon ja reilut parikymmentä vuotta ollaan oltu puhtaasti digituote”, Järvinen kertoo.

Liigapörssi on Sanoman pyörittämä virallinen valmentajapeli, jota tehdään yhdessä Liigan ja pelaajayhdistys Suomen jääkiekkoilijat ry:n kanssa. Liigapössin pelaaja toimii jääkiekkojoukkueen valmentajana, alkupääomalla kasataan oma joukkue liigan pelaajista ja se pärjää sen mukaan, miten pelaajat suoriutuvat oikeissa otteluissa.

Tärkeässä roolissa ovat kaveri- ja faniporukoiden muodostamat yhteiset Kimpat, joiden avulla kisataan parhaasta lätkätietämyksestä. Menestyksekkään joukkueen kasaaminen vaatii perehtyneisyyttä lajiin ja pelaajien tuntemusta oman suosikkijoukkueen ulkopuolelta. Liigapörssi on maksullinen peli, alkuun pääsee kolmen euron panoksella.

”Isossa talossa voi hyödyntää omia kanavia. Vain lätkäfestari on toistaiseksi tekemättä.”
Ville Järvinen, Liigapörssin tuotepäällikkö

Liigapörssin tekninen toteutus syntyy Sanomalla Uutis- ja featuremedian Services-tiimissä. Oman talon tuotteet toimivat erityisesti markkinointikanavina – Ilta-Sanomien urheilutoimituksen asiantuntemusta tosin hyödynnetään edelleen ajoittain myös esimerkiksi pelaajien hinnoittelussa. Tuotepäällikkönä Ville Järvinen on vastuussa sekä pelin toiminnasta että markkinoinnista.

”Olen saanut tehdä tosi omannäköistä markkinointia. Lätkän kanssa on kiva tehdä duunia! Isossa talossa voi hyödyntää omia kanavia, ollaan tehty digiä, printtiä, telkkaria, radiota, podcastiakin kokeiltu - kaikennäköistä mitä portfoliosta löytyy. Vain lätkäfestari on toistaiseksi tekemättä”, harrastetasolla itsekin kiekon perässä luisteleva Järvinen kertoo.

Syyskuussa starttaava kiekkokausi aiheuttaa tänä vuonna erityistä pöhinää ”Liigiksen” pukukopissa: starttaamassa on 30-vuotisjuhlakausi, joka näkyy erityisesti pelin markkinoinnissa. Kiekkofaneille tuttuja kasvoja esiintyy niin juuri julkaistulla synttäribiisillä kuin myöhemmin somessa nähtävässä minidokumenttisarjassa. Ja kuten musiikkivideolla näkyy, tuotepäällikkö Ville Järvinen laittaa kirjaimellisesti kroppaa likoon työssään Liigapörssin huoltojoukoissa.

Katso alta Liigapörssin juhlavuoden musiikkivideo "Lätkässä Liigaan". Video löytyy myös Youtubesta ja Spotifysta.

Faneilta faneille

Jääkiekkopiireissä Liigapörssi on saavuttanut ilmiön ja instituution statuksen niin vahvasti, että ulkomailta muuttaneet liigapelaajatkin tuntevat pelin. Mutta mikä on Liigapörssin menestyksen salaisuus?

”Ainakin osuttiin oikeaan aikaan. 1990-luvun lopulla ei ollut niin kovaa kilpailua ihmisten vapaa-ajasta kuin nyt. Liigapörssi tuli hyvään saumaan ja loikka paperiversiosta digiin oli helpompaa kuin mitä se olisi nyt. Tänä päivänä perustettava peli kilpailisi ihmisten vapaa-ajasta ja rahankäytöstä ihan toisella tavalla”, Järvinen sanoo.

Iso osa menestystä on se, että peli on vakiinnuttanut merkityksensä fanien keskuudessa ympäri Suomen. Viime vuodet Liigapörssiä on pelattu ilman palkintoja, mutta pelaajia motivoi edelleen pelin tuoma jännitys ja sen sisällä syntyvä yhteisöllisyys. Osansa on myös onnistuneella digitransformaatiolla eli sujuvalla käyttökokemuksella.

”Tätä tehdään faneilta faneille. Pelaajilta kerätyissä kommenteissa kuuluu se, että ilman Liigapörssiä koko SM-liigan seuraaminen olisi pintapuolisempaa. Pelin tekijöinä välitämme siitä, mitä käyttäjille kuuluu ja peliä kehitetään aina yhdessä fanien kanssa. Kaikkia toiveita ei pysty toteuttamaan, mutta nytkin tehtiin pientä hienosäätöä uudelle kaudelle”, Järvinen kertoo.

Yksi Liigapörssin ensimmäisiä pelaajia ja voittajia oli Janne Vakkila. Nuorimies kiinnostui kioskilla näkemistään esitteistä ja peli vei pian mennessään. Eikä suotta: menestyksekäs pelaaminen huipentui  voittoon vuonna 1995 ja silloisen pääpalkinnon lunastukseen HIFK-Jokerit -pelissä. 17-vuotiasta Vakkilaa ei päästetty palkintoauton rattiin, onneksi kuljettaja järjestyi muuta kautta.

Yksi Liigapörssin ensimmäisiä pelaajia oli Janne Vakkila. Menestyksekäs pelaaminen huipentui vuonna 1995 palkintoauton lunastukseen HIFK-Jokerit -pelissä.

Kolmekymmentä vuotta myöhemmin Liigapörssi on edelleen osa Vakkilan arkea:

”Nyt Pörssi menee siinä sivussa, olen mukana kimpoissa ja teen vaihtoja miten töiltä ja harrastuksilta ehdin. Pelaaminen ei ole niin vakavaa, silti olisi toki kiva menestystä nytkin. Peli on pitänyt pintansa vuosikymmenet ja onkin hienoa nähdä sen uudistuminen ajan saatossa. Tsemppiä myös tuleville vuosille!”

Liigapörssi on esimerkki onnistuneesta digitransformaatiosta. ". Pelin tekijöinä välitämme siitä, mitä käyttäjille kuuluu ja peliä kehitetään aina yhdessä fanien kanssa", Ville Järvinen kertoo.

Liigapörssi on auki 30-vuotisjuhlakaudelle! Lisätiedot ja peli osoitteessa liigaporssi.fi