Faneilta faneille
Jääkiekkopiireissä Liigapörssi on saavuttanut ilmiön ja instituution statuksen niin vahvasti, että ulkomailta muuttaneet liigapelaajatkin tuntevat pelin. Mutta mikä on Liigapörssin menestyksen salaisuus?
”Ainakin osuttiin oikeaan aikaan. 1990-luvun lopulla ei ollut niin kovaa kilpailua ihmisten vapaa-ajasta kuin nyt. Liigapörssi tuli hyvään saumaan ja loikka paperiversiosta digiin oli helpompaa kuin mitä se olisi nyt. Tänä päivänä perustettava peli kilpailisi ihmisten vapaa-ajasta ja rahankäytöstä ihan toisella tavalla”, Järvinen sanoo.
Iso osa menestystä on se, että peli on vakiinnuttanut merkityksensä fanien keskuudessa ympäri Suomen. Viime vuodet Liigapörssiä on pelattu ilman palkintoja, mutta pelaajia motivoi edelleen pelin tuoma jännitys ja sen sisällä syntyvä yhteisöllisyys. Osansa on myös onnistuneella digitransformaatiolla eli sujuvalla käyttökokemuksella.
”Tätä tehdään faneilta faneille. Pelaajilta kerätyissä kommenteissa kuuluu se, että ilman Liigapörssiä koko SM-liigan seuraaminen olisi pintapuolisempaa. Pelin tekijöinä välitämme siitä, mitä käyttäjille kuuluu ja peliä kehitetään aina yhdessä fanien kanssa. Kaikkia toiveita ei pysty toteuttamaan, mutta nytkin tehtiin pientä hienosäätöä uudelle kaudelle”, Järvinen kertoo.
Yksi Liigapörssin ensimmäisiä pelaajia ja voittajia oli Janne Vakkila. Nuorimies kiinnostui kioskilla näkemistään esitteistä ja peli vei pian mennessään. Eikä suotta: menestyksekäs pelaaminen huipentui voittoon vuonna 1995 ja silloisen pääpalkinnon lunastukseen HIFK-Jokerit -pelissä. 17-vuotiasta Vakkilaa ei päästetty palkintoauton rattiin, onneksi kuljettaja järjestyi muuta kautta.