Entinen kilpapurjehtija Matilda Akkola luovii Sanoma Lifestylen brändien parissa – ”Kysymällä ja kuuntelemalla oppii eniten”

19.08.2024

Töissä Sanomalla Sanoma Media Finland

Matilda Akkolan työpöydällä pyöritellään Sanoma Lifestylen kaikkia brändejä ja niiden kaupallistamista.

Teksti: Tuula Waris, kuvat: Samuli Pulkkinen ja Matilda Akkolan kotialbumi

Matilda Akkolan ensimmäinen ura oli vesillä.  

Olympialuokan purjehtijana hän tottui siihen, että kova fyysinen kunto ja kyvykkyys arvioida aaltoja tai tuulta eivät riitä. Nuoresta pitäen rinnalle kuului tiivis sponsoroiden hankinta ja ison kokonaisuuden hallinta: kuka maksaa kisamatkat, kuka valmentaa, miten kalusterumbaa pyöritetään ja kuka ajaa veneen vaikkapa Italiasta Ranskaan? Vuosien varrella Akkola on edustanut Suomea purjehduksen World Cupissa sekä EM- ja MM-kisoissa.  
 
Tällä hetkellä Akkolan työpöydällä pyöritellään Sanoma Lifestylen 23 aikaksuslehtibrändiä ja niiden kaupallistamista, tittelinä on Head of Commercial Operations and Development. Ovatko aallokot nyt helpommin aavistettavissa?  
  
Matilda Akkolan hymy levenee ja puhe nopeutuu, kun päästään puhumaan Sanoma Lifestylen eli SLS:n kehittämisestä.  

”Meidän huippuammattilaisillamme on valtavasti osaamista ja olemme huomanneet, että jakamalla sitä yli tiimirajojen voimme nostaa tekemisen tasoa entisestään. Se tarkoittaa paljon keskustelua yli tiimirajojen, myös liiketoiminnan ja journalismin välillä”, Akkola kertoo.   

 

Matilda Akkola on vuosien varrella edustanut Suomea purjehduksen World Cupissa sekä EM- ja MM-kisoissa. 

Akkola tuli Sanomalle kuusi vuotta sitten kuluttaja-asiakkuuksiin pilottikoordinaattoriksi, minkä jälkeen hän työskenteli siellä kehityspäällikkönä. Sanoma Lifestyleen hän siirtyi vuoden 2020 lopussa ja vetää siellä nyt kaupallista tiimiä sekä kehityshankkeita.  

”Olen oppinut lehdenteosta valtavasti. Toisaalta koen tuoneeni kokeilu- ja datalähtöistä ajattelua niin toimituksiin kuin meidän kaupallisellekin puolelle, eikä kiinnostukseni prosesseihinkaan ole varmaan jäänyt keneltäkään huomaamatta”, Akkola nauraa. 

Koen, että muutoskykymme on mennyt hirveästi eteenpäin.
Matilda Akkola

SLS:ssä on satsattu yhteisten tapaamisten kehittämiseen erilaisten kokeilujen kautta. Kalenterista löytyy niin numero- kuin fiilistärskyjä, toimitusfoorumeita ja oppimisiltapäiviä. Uusimpana kokeiluna on palautetärskyt, jossa toimitukset voivat tuoda jonkin haasteen koko porukan yhdessä pohdittavaksi.  

”Nyt tuntuu siltä, että jokaisella meidän koko yksikön kohtaamisella on selkeä rooli. Niissä vaalimme kulttuurillemme tärkeitä arvoja kuten avoimuutta, yhdessä tekemistä ja jatkuvaa oppimista.”    
 
Prosessimuutokset ovat monesti hitaita ja voi mennä aikaa ennen kuin ymmärretään, miksi jokin muutos on ylipäätään tehty. Muutos voi joskus tarkoittaa jonkun tiimin kannalta vähän turhalta tuntuvaa lisätyötä, mutta kokonaisuuden kannalta se onkin hyödyllistä.  

”Mietimme koko ajan mitä voimme tehdä paremmin ja uskon, että kokonaisvaltainen läpinäkyvyys auttaa ymmärtämään miksi asioita tehdään. Muutoksessa auttaa, kun jokainen tunnistaa, missä voi olla itse aktiivinen”, Akkola sanoo.  
 
”Muutoksissa on aina omat haasteensa, mutta koen, että muutoskykymme on mennyt hirveästi eteenpäin. Siinä ajatus jatkuvasta kehittämisestä myös auttaa”, Akkola sanoo. 

Eikä jokaiselle muutokselle aina tarvita uutta hanketta ja kehityspäällikköä, vaan joskus riittää, että lähdetään kokeilemaan. Yksi muutoskyvykkyyttä lisänneistä asioista ovat olleet täsmäkoulutukset: esimerkiksi kun SLS:ssä kaivattiin lisää projektiosaamista, luotiin räätälöityjä oppimateriaaleja ja koulutukseen osallistuneet saivat omat projektit, joissa teoriaa pääsi heti soveltamaan.  

”On ollut todella siistiä nähdä, miten olemme kehittyneet ja kokeneet onnistumisia”, Akkola hehkuttaa.  

Viime vuosina SLS:ssä on satsattu yhteisten tapaamisten kehittämiseen erilaisten kokeilujen kautta. Akkola on tyytyväinen, miten yhdessä on kehitytty ja koettu onnistumisia.

Akkola on huomannut, että työelämässä tehdään helposti oletuksia, mutta läheskään aina ne eivät pidä paikkaansa.  

”On inhimillistä tehdä oletuksia, mutta on turha kuvitella oikeasti tietävänsä, mitä asiakkaat haluavat, jos sitä ei heiltä kysy.”  

Sama pätee työprosesseihin: tiimikaverin ajatuksia ja reaktioita voi olettaa tuntevansa, mutta tärkeintä on malttaa kuunnella.  

”Kysymällä ja kuuntelemalla oppii kaikkein eniten. Sitä kautta kokonaiskuva hahmottuu paremmin ja eri asiantuntijoiden näkökulmat tulevat esille”, Akkola sanoo.  
  
Akkola on oppinut huippu-urheilusta kovan draivin, joka työntää häntä eteenpäin työelämässäkin. Huippu-urheilusta hän tunnistaa kuitenkin paljon toimintamalleja, jotka eivät ole terveitä tavallisessa elämässä. Kova itsekritiikki on kovatasoisessa urheilussa välttämätöntä, mutta muutoin siitä on syytä hellittää. Toisaalta perusasiat tukevat niin kilpaurheilussa kuin sen ulkopuolellakin:  

”Nukkumalla hyvin, liikkumalla riittävästi ja syömällä monipuolisesti pääsee pitkälle!”   
 
  
 
Sanoma Lifestyle on Suomen kiinnostavimpien aikakausbrändien tekijä, joka tuo yhteen suomalaiset naiset ja perheet. Rakastetut brändit tuottavat iloa, inspiraatiota ja merkityksellisyyttä. Sanoma Lifestylen lehtiä ovat muun muassa Kodin Kuvalehti, Aku Ankka, ET, Gloria ja Hyvä Terveys. Sanoma Lifestyle on osa Sanoma Media Finlandia ja Sanoma-konsernia.