Teksti: Tuula Waris, kuvat: Samuli Pulkkinen ja Matilda Akkolan kotialbumi
Matilda Akkolan ensimmäinen ura oli vesillä.
Olympialuokan purjehtijana hän tottui siihen, että kova fyysinen kunto ja kyvykkyys arvioida aaltoja tai tuulta eivät riitä. Nuoresta pitäen rinnalle kuului tiivis sponsoroiden hankinta ja ison kokonaisuuden hallinta: kuka maksaa kisamatkat, kuka valmentaa, miten kalusterumbaa pyöritetään ja kuka ajaa veneen vaikkapa Italiasta Ranskaan? Vuosien varrella Akkola on edustanut Suomea purjehduksen World Cupissa sekä EM- ja MM-kisoissa.
Tällä hetkellä Akkolan työpöydällä pyöritellään Sanoma Lifestylen 23 aikaksuslehtibrändiä ja niiden kaupallistamista, tittelinä on Head of Commercial Operations and Development. Ovatko aallokot nyt helpommin aavistettavissa?
Matilda Akkolan hymy levenee ja puhe nopeutuu, kun päästään puhumaan Sanoma Lifestylen eli SLS:n kehittämisestä.
”Meidän huippuammattilaisillamme on valtavasti osaamista ja olemme huomanneet, että jakamalla sitä yli tiimirajojen voimme nostaa tekemisen tasoa entisestään. Se tarkoittaa paljon keskustelua yli tiimirajojen, myös liiketoiminnan ja journalismin välillä”, Akkola kertoo.