Sanoma Oyj, pörssitiedote, 24.7.2024 klo 8:30

Sanoma Oyj, puolivuosikatsaus 1.1.-30.6.2024: Vahva tulosparannus sekä Learningissa että Media Finlandissa

Tämä tiedote on tiivistelmä Sanoman puolivuosikatsauksesta ajalta 1.1.-30.6.2024. Puolivuosikatsaus kokonaisuudessaan on tämän pörssitiedotteen liitteenä ja saatavilla myös osoitteessa www.sanoma.com/fi/sijoittajat.

Q2 2024

  • Liikevaihto oli 342 milj. euroa (2023: 341). Learningin liikevaihto kasvoi ja Media Finlandin liikevaihto pysyi suhteellisen vakaana. Konsernin vertailukelpoinen liikevaihdon kasvu oli 1 % (2023: 0 %).
  • Operatiivinen liikevoitto ilman hankintamenojen poistoja nousi 61 milj. euroon (2023: 54). Media Finlandin vahvan tulosparannuksen lisäksi myös Learningin tulos kasvoi.
  • Liikevoitto kasvoi 43 milj. euroon (2023: -1). Vertailukelpoisuuteen vaikuttavat erät laskivat -8 milj. euroon (2023: -43), sillä vuoden 2023 toisella vuosineljänneksellä niihin sisältyi Media Finlandin arvonlisäverovaatimuksiin liittyvä 36 milj. euron kirjaus. Hankintamenojen poistot ja oikaisut olivat 9 milj. euroa (2023: 11).
  • Operatiivinen osakekohtainen tulos oli 0,17 euroa (2023: 0,14).
  • Osakekohtainen tulos oli 0,14 euroa (2023: -0,08).
  • Varsinainen yhtiökokous päätti 17.4.2024, että vuodelta 2023 maksetaan osinkoa 0,37 euroa osakkeelta (2023: 0,37). Osinko maksetaan kolmessa erässä. Ensimmäinen erä, 0,13 euroa maksettiin 26.4. Toinen erä, 0,13 euroa, maksetaan syyskuussa ja kolmas erä, 0,11 euroa, marraskuussa.

H1 2024

  • Konsernin liikevaihto oli 563 milj. euroa (2023: 559). Learningin liikevaihto kasvoi useimmilla merkittävillä toimintamarkkinoilla tilausten aikaistumisen tukemana. Media Finlandin liikevaihto pysyi suhteellisen vakaana. Konsernin vertailukelpoinen liikevaihdon kasvu oli 3 % (2023: 0 %), ollen 5 % Learningissa ja 1 % Media Finlandissa.
  • Konsernin operatiivinen liikevoitto ilman hankintamenojen poistoja kasvoi 37 milj. euroon (2023: 23) molempien liiketoimintojen vahvan tuloskasvun myötä. Learningin tulos kasvoi aktiivisen kustannusten hallinnan ja liikevaihdon kasvun myötä. Digitaalisen tilausmyynnin kasvu ja alhaisemmat paperikustannukset tukivat Media Finlandin tulosta.
  • Liikevoitto kasvoi 12 milj. euroon (2023: -44). Vertailukelpoisuuteen vaikuttavat erät laskivat -7 milj. euroon (2023: 46). Hankintamenojen poistot ja oikaisut olivat 19 milj. euroa (2023: 21).
  • Operatiivinen osakekohtainen tulos oli -0,02 euroa (2023: -0,09).
  • Osakekohtainen tulos oli -0,05 euroa (2023: -0,33).
  • Vapaa rahavirta parani merkittävästi -58 milj. euroon (2023: -84) ollen oppimisliiketoiminnalle tyypillisen kausivaihtelun mukaisesti negatiivinen. Kehitykseen vaikuttivat pääosin parantunut tulos sekä matalammat investoinnit.
  • Nettovelan suhde oikaistuun käyttökatteeseen oli 2,9 (2023: 3,3), mikä on pitkän aikavälin tavoitetasolla (alle 3,0).
  • Tammikuussa 2024 Sanoma julkisti kaksi pientä yritysmyyntiä: Starkin Learningissa ja Netwheelsin Media Finlandissa.

Näkymät vuodelle 2024 (ennallaan)

Vuonna 2024 Sanoma odottaa konsernin raportoidun liikevaihdon olevan 1,29–1,34 mrd. euroa (2023: 1,4). Konsernin operatiivisen liikevoiton ilman hankintamenojen poistoja odotetaan olevan 160–180 milj. euroa (2023: 175).

Toimintaympäristöön liittyen Sanoma arvioi, että

  • Suomen mainosmarkkina laskee hieman, ja
  • konsernin toimintamaiden taloudet kehittyvät suhteellisen vakaasti.

Toimitusjohtaja Rob Kolkman:

"Vuoden ensimmäinen puolisko oli hyvä, sillä sekä Learningin että Media Finlandin tulos parani voimakkaasti. Aktiivisen kulukurin, alhaisempien paperin hintojen ja jo ensimmäisellä vuosineljänneksellä toteutettujen harkittujen hinnankorotusten myönteiset vaikutukset jatkuivat koko raportointikauden ajan, minkä ansiosta molempien liiketoimintojen ensimmäisen vuosipuoliskon operatiivinen liikevoitto ilman hankintamenojen poistoja parani noin 50 % edellisvuodesta.

Koska merkittävä osa koko vuoden operatiivisesta tuloksestamme riippuu Learningin kolmannen neljänneksen huippusesongista sekä Suomen mainosmarkkinoiden kehityksestä heinä-joulukuun aikana, pidämme näkymämme vuodelle 2024 ennallaan.

Learningin liikevaihto kasvoi useimmissa merkittävissä toimintamaissamme, erityisesti Espanjassa ja Hollannissa, osittain tilausten aikaistumisen tukemana. Tulevan kolmannen neljänneksen huippusesongin aikana odotamme kasvun muilla oppimateriaalimarkkinoilla enemmän kuin kompensoivan Espanjassa odotettavissa olevan laskun, joka johtuu hiljaisemmasta opetussuunnitelmajaksosta. Kun lasketaan mukaan Hollannin jakeluliiketoiminnan heikosti kannattavien sopimusten lopettamisen vaikutus, odotamme edelleen Learningin koko vuoden liikevaihdon laskevan ja kannattavuuden pysyvän vakaana.

Prosessien kehittämis- ja tehostamisohjelma Solarin toteutus eteni edelleen suunnitelmiemme mukaisesti kaikilla osa-alueilla. Olemme esimerkiksi perustaneet Puolaan suuren teknologiakeskuksen, josta on hyötyä sekä meille että asiakkaillemme tulevina vuosina. Vuoden alkupuoliskolla Learningin henkilöstökuluissa näkyivät ensimmäiset tulokset toimenpiteistä, jotka toteutettiin Espanjassa vuoden 2023 loppupuolella osana Solaria. Kasvaneen mittakaavamme ja Solar-ohjelman tukemana olemme hyvässä vauhdissa kohti Learningin 23 %:n pitkän aikavälin kannattavuustavoitteen (operatiivinen liikevoittoprosentti ilman hankintamenojen poistoja) saavuttamista vuoteen 2026 mennessä.

Media Finlandissa sekä digitaalinen tilaus- että mainosmyynti kehittyivät hyvin koko ensimmäisen vuosipuoliskon ajan. Yhdessä suurelta osin paperin ja painamisen alentuneiden kustannusten ajaman alhaisemman kustannustason kanssa Media Finlandin operatiivinen liikevoitto ilman hankintamenojen poistoja parani n. 7 milj. euroa. Odotamme tämän tulosparannuksen säilyvän vuoden loppuun ja heinä–joulukuun operatiivisen tuloksen olevan vuoden 2023 tasolla. Tämä johtuu Suomen mainosmarkkinoiden hienoisesta laskusta, edellisvuoden vahvemmasta mainos- ja tilausmyynnistä sekä paperin hintojen laskun tuoman kustannushyödyn tasaantumisesta.

Konsernin vapaan rahavirran merkittävä parannus johtui pääasiassa molempien liiketoimintojen paremmasta tuloksesta, alhaisemmista investoinneista, aktiivisesta käyttöpääoman hallinnasta sekä jossain määrin jaksottumisesta. Nettovelka ja velkaantuneisuus paranivat edellisvuodesta, ja nettovelan suhde oikaistuun käyttökatteeseen oli pitkän aikavälin tavoitetasollamme (alle 3,0). Oppimisliiketoiminnan vuosittaisen kausivaihtelun mukaisesti velkaantuneisuuden odotetaan paranevan edelleen tämän vuoden toisella puoliskolla.

Keskitymme edelleen toteuttamaan vuosien 2024–2026 strategisia painopistealueitamme, jotka ovat 1) Learningin ja Media Finlandin kannattavuuden parantaminen, 2) liiketoiminnan kasvattaminen orgaanisesti ja pienempien, nykyisillä toiminta-alueilla tapahtuvien yritysostojen kautta sekä 3) taseen vahvistaminen.

Haluan kiittää lämpimästi kaikkia tiimejämme hyvien tulosten saavuttamisesta ensimmäisellä vuosipuoliskolla ja asiakkaidemme tukemisesta parhaalla mahdollisella tavalla.”

Avainlukuja

milj. euroaQ2 2024Q2 2023MuutosH1 2024H1 2023Muutos2023
Liikevaihto342,4341,30 %563,3559,11 %1 392,9
Operatiivinen käyttökate 1)104,497,97 %125,6109,615 %358,3
prosentti 1)30,5 %28,7 % 22,3 %19,6 % 25,7 %
Operatiivinen liikevoitto ilman hankintamenojen poistoja 2)61,053,714 %37,223,062 %175,4
prosentti 2)17,8 %15,7 % 6,6 %4,1 % 12,6 %
Liikevoitto43,2-0,5 11,8-43,6127 %51,7
Tilikauden tulos24,4-11,2318 %-3,1-51,094 %4,1
        
Vapaa rahavirta-14,5-16,09 %-58,2-83,931 %105,1
        
Omavaraisuusaste 3)   37,4 %35,4 % 42,5 %
Nettovelka   729,6792,0-8 %639,7
Nettovelan suhde oikaistuun käyttökatteeseen   2,93,3-12 %2,8
        
Operatiivinen osakekohtainen tulos, euroa 1)0,170,1423 %-0,02-0,0972 %0,39
Osakekohtainen tulos, euroa0,14-0,08260 %-0,05-0,3385 %-0,03
Osakekohtainen vapaa rahavirta, euroa-0,09-0,1010 %-0,36-0,5131 %0,64
        
Henkilöstö keskimäärin kokoaikaisiksi muutettuna   4 8525 116-5 %5 119
Henkilöstö kauden lopussa kokoaikaisiksi muutettuna   4 9635 295-6 %5 017

1) Ilman vertailukelpoisuuteen vaikuttavia eriä
2) Ilman vertailukelpoisuuteen vaikuttavia eriä sekä hankintamenojen poistoja ja oikaisuja
3) Saadut ennakot, jotka huomioidaan omavaraisuusastetta laskettaessa, olivat 162,8 milj. euroa kaudella H1 2024 (2023: 175,1).

Tiedotustilaisuus analyytikoille ja sijoittajille

Analyytikoille ja sijoittajille järjestetään englanninkielinen tiedotustilaisuus klo 11.00 Sanomatalossa, Flik Studio Eliel, 1. krs, Töölönlahdenkatu 2, Helsinki. Tuloksen esittelevät toimitusjohtaja Rob Kolkman ja talousjohtaja Alex Green.

Tiedotustilaisuutta voi seurata suorana webcast-lähetyksenä osoitteessa
The conference can be followed as a live webcast at https://sanoma.videosync.fi/q2-2024.
   
Johdon esityksen jälkeen on mahdollista esittää kysymyksiä joko webcast-alustan chat-toiminnon kautta tai puhelimitse. Puhelimitse esitettäviä kysymyksiä varten osallistujan on rekisteröidyttävä osoitteessa https://palvelu.flik.fi/teleconference/?id=50048297. Rekisteröitymisen jälkeen osallistuja saa puhelinnumeron ja tunnuksen puhelinkonferenssiin osallistumiseksi. Halutessaan esittää kysymyksiä osallistujan on näppäiltävä puhelimestaan *5 liittyäkseen jonoon.

Tallenne webcastista on saatavilla pian tilaisuuden päätyttyä osoitteessa www.sanoma.com/fi/sijoittajat.

Tiedotustilaisuuden jälkeen medialla on mahdollisuus haastatteluihin Teamsin kautta tai puhelimitse. Pyydämme osoittamaan haastattelupyynnöt viestintäjohtaja Marcus Wiklundille sähköpostitse osoitteeseen marcus.wiklund@sanoma.com.

Lisätietoja
Kaisa Uurasmaa, sijoittajasuhde- ja yritysvastuujohtaja, p. 040 560 5601

Sanoma
Sanoma on innovatiivinen ja ketterä oppimisen ja median yhtiö, jolla on vaikutus miljoonien ihmisten elämään joka päivä. Vastuullisuusstrategiamme avulla vahvistamme positiivista vaikutustamme yhteiskuntaan ja minimoimme ympäristöjalanjälkeämme. Olemme sitoutuneet YK:n kestävän kehityksen periaatteisiin ja allekirjoittaneet YK:n Global Compact −aloitteen.

Oppimisen tuotteemme ja palvelumme auttavat opettajia kehittämään lasten taitoja niin, että jokainen saavuttaisi parhaat mahdolliset oppimistulokset. Tarjoamme painettuja ja digitaalisia oppimateriaaleja sekä digitaalisia oppimis- ja opetusalustoja ala- ja yläkouluihin sekä toiselle asteelle. Haluamme kasvattaa liiketoimintaamme.

Mediamme Suomessa tarjoavat riippumatonta journalismia ja kiinnostavaa viihdettä tulevillekin sukupolville. Ainutlaatuinen monikanavainen portfoliomme mahdollistaa kumppaneillemme markkinoiden laajimman peiton ja vaikuttavimmat markkinointiratkaisut.

Nykyään toimimme kahdessatoista Euroopan maassa ja työllistämme yli 5 000 ammattilaista. Vuonna 2023 liikevaihtomme oli n. 1,4 miljardia euroa ja operatiivinen liikevoittoprosentti ilman hankintamenojen poistoja 12,6 %. Sanoman osake on listattu Nasdaq Helsingissä. Lisätietoja osoitteessa sanoma.com/fi.

Liite