Sanoma on suunnitellut toukokuusta asti toimintamallinsa uudistamista. Alustava suunnitelma on nyt valmis ja tavoitteena on ottaa se käyttöön loka–marraskuussa. Suunnitelmassa on 10–15 työtehtävää vähemmän kuin uudistuksen piirissä olevissa organisaatioissa on yhteensä tällä hetkellä.
Journalistisen median tilausliiketoiminnan ja tuotekehityksen toimintamallin tavoitteena on vauhdittaa digitaalista kasvua ja kehitystä. Suunnittelutyö aloitettiin toukokuussa ja se koskee Kuluttajamyynti ja asiakkuudet -yksikköä, Uutis- ja featuremedian kaupallisia toimintoja, Tech & data -yksikköä sekä rajapintoja muihin toimintoihin. Nyt mallin runko ja ensimmäinen versio on riittävän valmis, jotta sen vaikutukset henkilöstölle on käytävissä tarkemmin läpi muutosneuvotteluissa.
Uusi toimintamalli perustuu moniosaajatiimeihin, joissa tapahtuu arjen työ asiakkaan kokeman arvon kasvattamiseksi, sekä osaamisalueisiin, joiden tehtävä on varmistaa strategisten osaamisten pitkäjänteinen kehittäminen. Samalla on esimerkiksi tarkoitus siirtyä yhteiseen sesonkisuunnittelurytmiin.
Suunnitelman henkilöstövaikutukset käydään läpi käynnistyvissä muutosneuvotteluissa. Suunnitelma sisältää 10–15 työtehtävää vähemmän kuin toimintamalliuudistuksen piirissä olevissa organisaatioissa on yhteensä tällä hetkellä. Uudessa toimintamallissa perustetaan myös uusia työtehtäviä, joihin ihmisten suunnitellaan siirtyvän nykyisistä, lakkaavista tehtävistä. Lisäksi samoissa tiimeissä työskentelevien ehtoja on tarkoitus yhdenmukaistaa. Yhteensä vaikutuksia seuraa arviolta noin 110 henkilölle. Niistä suurin osa on siirtoja palkkiomallista toiseen tai titteleiden yhdenmukaistamisia. Toiminnoissa työskentelee yhteensä 260 henkilöä.
Muutosneuvottelujen piirissä ei ole toimituksellista työtä tekeviä.
”Samalla kun rakennetaan merkittävää digikasvua ja kiihdytetään kertaloikalla transformaatiota, kehitetään nyt yhdessä huomisen tapoja tehdä työtä. Se tulee tarkoittamaan paljon kokeilemista, erehtymistä ja uuden haltuunottoa, mutta myös mahdollisuuksia ottaa vastuuta ja vaikuttaa ja kehittyä itse siinä samalla”, sanoi Sanoma Media Finlandin toimitusjohtaja Pia Kalsta kun toimintamallin suunnittelu alkoi.