Kaksitoista nuorta digiosaajaa aloitti kahdeksan kuukauden trainee-ohjelman, joka on ensimmäinen laatuaan.
Teksti Tuula Waris
Kuvat Samuli Pulkkinen
08.05.2024
Tervetuloa taloon Elar, Iina, Joonas, Katriina, Lina, Muhammad, Muhiyadin, Mohamad, Moldir, Olli, Tommi ja Venla!
Kaksitoista nuorta digiosaajaa aloitti kahdeksan kuukauden trainee-ohjelman, joka on ensimmäinen laatuaan.
Teksti Tuula Waris
Kuvat Samuli Pulkkinen
Innostus, jännitys ja iloinen hyrinä oli aistittavissa aamukahvin ääressä maanantaina, kun Sanomataloon kokoontui joukko uunituoreita sanomalaisia: Sanoma Media Trainee -ohjelman kaksitoista valittua traineeta pääsi viimein saman pöydän ääreen ja edessä oli kahdeksan kuukauden ohjelman ensimmäinen orientaatiopäivä.
Historian ensimmäinen Sanoma Media Trainee -ohjelma kestää tämän vuoden loppuun asti, ja sen aikana traineet pääsevät näkemään monelta kantilta, millaista on työskennellä Sanomalla. Työssäoppimisen lisäksi jokaiselle on luvassa koulutusta sekä henkilökohtainen kehityssuunnitelma ja mentori koko ohjelman ajaksi. Ohjelman avulla Sanoma tarjoaa harjoittelijoille urapolkua digialalla. Samalla haluamme kasvattaa tunnettuuttamme työnantajana digitaalisella kentällä.
Tähän porukkaan ei ole ollut helppoa päästä, sillä hakemuksia ohjelmaan saatiin liki 1000. Nyt digialan trainee-ohjelman aloittaa neljä designeria, kuusi devaajaa ja kaksi tuoteosaajaa.
”Rekrytointi oli pitkä prosessi, ja tuntuu mahtavalta nähdä kaikki kaksitoista traineeta nyt vihdoin kerralla!” ohjelmaa vetävä Katriina Wallinmaa huokaisee tyytyväisenä.
Wallinmaa väläytti ensimmäiseksi kaikille päivän Helsingin Sanomia – ja kevyt kohahdus kävi huoneessa. Lehden takakannessa komeili koko sivun ilmoitus, jossa kaikki kaksitoista toivotettiin nimeltä tervetulleiksi Sanomalle. Sama koko sivun ilmoitus nähtiin myös Aamulehdessä ja Ilta-Sanomissa.
Orientaatiopäivän aikana käytiin muun muassa läpi Sanoman eri brändejä ja organisaatiota. Suuren mediatalon merkitys yhteiskunnassa näyttäytyy monella tavalla. Sanoman eri tuotteet ovat suomalaisten päivittäisessä käytössä jatkuvasti, joten sanomalainen voi olla siitä varma, että työn jälki näkyy laajalle joukolle.
”Uskomatonta, että Sanoma tavoittaa viikkotasolla 97 prosenttia suomalaisista”, sanoo developer trainee Moldir Koishybayeva.
”Sanoman laajuus yllättää. Minulle on tärkeää, että tekemäni työ on arvoiltaan mahdollisimman kestävää. Sanoman työ on merkityksellistä, sillä riippumaton journalismi on demokratian pohja”, kertoo product manager trainee Venla Levänen.
Monipuolinen digiammattilaisten trainee-joukko edustaa peräti kymmentä erilaista koulutusohjelmaa ja seitsemää kansallisuutta. Traineet ovat taustaltaan pääosin juuri valmistuneita tai valmistumassa. Ohjelma tarjoaakin heille hyvä sauman näyttää taitojaan ja samalla oppia uutta, saada palautetta sekä tukea omassa kehittymisessä. Tavoitteena on oppia tuotelähtöistä sekä asiakaskeskeistä ajattelua.
”Sanoman teknologiapuoli vaikuttaa tosi monipuoliselta. Luulen, että opin täällä paljon uutta”, sanoo developer trainee Tommi Pakarinen.
”Haluan tehdä parhaani ja tuoda myös Sanomalle uusia taitoja.”
”Uskon, että saan trainee-ohjelman aikana enemmän ammatillista itsevarmuutta, kun pääsen testaamaan taitojani ja soveltamaan niitä”, kertoo designer trainee Lina Mäkelä.
Iso osa trainee-ohjelmaa on myös kahdentoista hengen porukka itsessään. Traineet sijoittuvat neljään eri tiimiin, jotka kaikki sijaitsevat Sanomatalon neljännessä kerroksessa. Kahviautomaatin ääressä voi siis helposti vaihtaa kokemuksia pitkin trainee-jaksoa – mutta miksei vapaa-ajallakin.
”Tulin heti juttuun muiden kanssa. Odotan yhteisiä hetkiä ja että pääsee tutustumaan paremmin”, Lina Mäkelä sanoo.
”Minua jännitti aamulla kun tulin. Mutta kun näin muut ja sain vielä aamiaista, jännitys unohtui saman tien!” Moldir Koishybayeva hymyilee.