Sanoma Media Finlandin tytäryhtiö Sanoma Tekniikkajulkaisut Oy aloittaa muutosneuvottelut. Suunnitelmana on sopeuttaa yhtiön toimintaa heikentyneeseen markkinatilanteeseen ja ryhtyä samalla toimenpiteisiin, joilla valmistaudutaan tulevaisuudessa odottavaan puhtaasti digitaaliseen julkaisemiseen.

Sanoma Tekniikkajulkaisut Oy:n päätuote Rakennuslehti on voimakkaasti riippuvainen mediamyynnistä.

”Pitkään jatkunut yleinen printtimediamyynnin pieneneminen yhdistettynä vuonna 2022 alkaneeseen uudistalonrakentamisen jyrkkään alamäkeen on vähentänyt Rakennuslehden mediamyynnin liikevaihtoa merkittävästi. Vaikka yhtiön kuluja on samalla vähennetty monilla säästötoimenpiteillä, kannattavuus on heikentynyt nopeasti. Samaan aikaan Rakennuslehden lukijamäärät ovat ennätyksellisellä tasolla. Viimeiset pari vuotta on nähty, kuinka alan ammattilaiset tarvitsevat tietoa erityisesti haastavina aikoina”, sanoo yhtiön toimitusjohtaja Teemu Vehmaskoski.

Säästöjä tavoiteltaisiin suunnitelman mukaan muun muassa vähentämällä sisällöntuotantoa ja hallinnollista työtä sekä yhdistelemällä työtehtäviä. Lehden ilmestymiskertoihin ei suunnitella muutoksia.

Sopeutustoimenpiteet ja toiminnan uudelleenjärjestelyt saattavat johtaa arviolta enintään seitsemän henkilön työsuhteen irtisanomiseen, osa-aikaistamiseen tai työsuhteen olennaisten ehtojen muutokseen. Lisäksi toimenpiteet saattavat aiheuttaa muutoksia kaikkien neuvottelujen piirissä olevien työtehtävissä ja töiden järjestelyissä. Muutosneuvottelujen piiriin kuuluu Sanoma Tekniikkajulkaisut Oy:n henkilöstö pois lukien Rakennuslehden vastaava päätoimittaja, yhteensä 15 henkilöä.  

“Rakennus- ja kiinteistöalan jättimäinen koko Suomessa edellyttää riippumatonta, erikoistunutta ammattimediaa. Siitä tulemme pitämään kiinni myös tässä suhdannetilanteessa”, toimitusjohtaja Vehmaskoski sanoo.

Lisätiedot: Teemu Vehmaskoski, toimitusjohtaja, Sanoma Tekniikkajulkaisut Oy, puh. +358 50 3526878