Teksti Jenni Rinkinen, kuva Samuli Pulkkinen
Parhaimmillaan Sanoman tarjoama muutaman päivän minityökierto – sanomalaisittain pulahdus – johtaa pysyvämpään työkiertoon. Juuri näin kävi B2B:ssä Business Managerina työskentelevälle Olavi Kajantielle, joka pulahti vuoden 2023 lopulla Nelonen Media Liven festareilla.
”Halusin päästä katsomaan, miten festarimyyntiä hoidetaan. Ilmoille tuli paljon eri haasteita, mistä sitten raportoin heidän johdolle, ja se johti aika moniin eri toimenpiteisiin mikä jo itsessään oli tosi jees. Näitä ei olisi varmaan ymmärretty ellei joku olisi tullut ja katsonut tilannetta myynnin silmin”, Kajantie sanoo.
Tuoreen katsomistavan lisäksi Kajantiellä oli kokemusta joka ajoi tutkimaan juuri festareiden tilannetta. Kajantie on ollut varsinaisen työnsä ohella töissä Tuska-festareilla vuodesta 2002 ja Ruisrockissa vuodesta 2003 lähtien. Työ on tarkoittanut esimerkiksi sitä, että Kajantie on toiminut Ruissalon ja alueen asukkaiden yhdyshenkilönä: asukkaat ovat voineet purkautua mahdollisista ärsytyksistään ja Kajantie puolestaan on kertonut, mitä alueella tullaan tekemään.
”Kun Sanoma hankki festarit vuonna 2018, olin että makeeta, istuu omaan portfoliin hyvin”, vuodesta 2015 Sanomalla työskennellyt Kajantie sanoo.
Minityökiertoon Kajantie halusi, koska oli huomannut, että festareiden myyminen nimenomaan B2B-asiakkaille oli hankalaa, ja hän halusi ymmärtää, miksi näin oli.
Pulahdukseen varattiin aikaa kolme päivää, joiden aikana Kajantie kävi asiakastapaamisissa ja Nelonen Media Liven sisäisissä palavereissa.
Sen jälkeen Kajantie kirjasi raporttiin, että myynnin tulisi olla monimediallisilta ja kertoi miten se kannattaisi tehdä: pohjana olivat Kajantien omat kokemukset monimediallisesta myynnistä sekä alueellisesta strategiasta ja pienten asiakkaiden kontaktoinnista.
”Opin pulahduksen aikana myös itse todella paljon festareiden liiketoiminnasta ja heidän tekemisistään ja löysin ihan uusia tapoja, miten istuttaa Nelonen Media Liven tapahtumat omaan mediamyyntiin”, Kajantie sanoo.