Olavi Kajantie pulahti Sanoman B2B:stä Nelosen festareilla ja kaupanteko tehostui – minityökierto johti uuteen työpaikkaan firman sisällä

06.02.2025

Sanoma Media Finland Töissä Sanomalla

”Mitään en osaa soittaa, mutta musiikki on aina ollut lähellä sydäntä. Eka keikka taitaa olla Guns N' Roses 1991 ja sen jälkeen on tullut käytyä Suomessa ja ulkomailla aina, kun jotain mielenkiintoista tulee eteen”, Olavi Kajantie sanoo. Tulevan kesän Rockfestistä Kajantietä kiinnostavat erityisesti Jinjer, Judas Priest, Cult ja Turun oma Toivo-Olavi.

Teksti Jenni Rinkinen, kuva Samuli Pulkkinen

Parhaimmillaan Sanoman tarjoama muutaman päivän minityökierto – sanomalaisittain pulahdus – johtaa pysyvämpään työkiertoon. Juuri näin kävi B2B:ssä Business Managerina työskentelevälle Olavi Kajantielle, joka pulahti vuoden 2023 lopulla Nelonen Media Liven festareilla.

”Halusin päästä katsomaan, miten festarimyyntiä hoidetaan. Ilmoille tuli paljon eri haasteita, mistä sitten raportoin heidän johdolle, ja se johti aika moniin eri toimenpiteisiin mikä jo itsessään oli tosi jees. Näitä ei olisi varmaan ymmärretty ellei joku olisi tullut ja katsonut tilannetta myynnin silmin”, Kajantie sanoo.

Tuoreen katsomistavan lisäksi Kajantiellä oli kokemusta joka ajoi tutkimaan juuri festareiden tilannetta. Kajantie on ollut varsinaisen työnsä ohella töissä Tuska-festareilla vuodesta 2002 ja Ruisrockissa vuodesta 2003 lähtien. Työ on tarkoittanut esimerkiksi sitä, että Kajantie on toiminut Ruissalon ja alueen asukkaiden yhdyshenkilönä: asukkaat ovat voineet purkautua mahdollisista ärsytyksistään ja Kajantie puolestaan on kertonut, mitä alueella tullaan tekemään.

”Kun Sanoma hankki festarit vuonna 2018, olin että makeeta, istuu omaan portfoliin hyvin”, vuodesta 2015 Sanomalla työskennellyt Kajantie sanoo.

Minityökiertoon Kajantie halusi, koska oli huomannut, että festareiden myyminen nimenomaan B2B-asiakkaille oli hankalaa, ja hän halusi ymmärtää, miksi näin oli.

Pulahdukseen varattiin aikaa kolme päivää, joiden aikana Kajantie kävi asiakastapaamisissa ja Nelonen Media Liven sisäisissä palavereissa.

Sen jälkeen Kajantie kirjasi raporttiin, että myynnin tulisi olla monimediallisilta ja kertoi miten se kannattaisi tehdä: pohjana olivat Kajantien omat kokemukset monimediallisesta myynnistä sekä alueellisesta strategiasta ja pienten asiakkaiden kontaktoinnista.

”Opin pulahduksen aikana myös itse todella paljon festareiden liiketoiminnasta ja heidän tekemisistään ja löysin ihan uusia tapoja, miten istuttaa Nelonen Media Liven tapahtumat omaan mediamyyntiin”, Kajantie sanoo.

Sanoman vahvuus on vahva asiakasymmärrys. Pystymme tarjoamaan monipuolisesti kumppanuuksia, koska käytössämme on televisio, radio ja digikanavat.
Olavi Kajantie

Kolmen päivän pulahdus loppui, mutta Kajantien raportin bullet pointit jäivät käyttöön ja perustettiin iskuryhmä aluemyynnin tarpeisiin, jota Kajantie oli vetämässä yhdessä Annika Greenin ja Nelonen Media Liven Tiia Harjulan kanssa. Kaupanteko alkoi tehostua.

Juuri nyt Kajantie hoitaa Nelonen Media Liven kaupallisia kumppanuuksia. Työhön Kajantie pääsi, kun viime syksynä Nelonen Media Livessä tuli nopea tarve korvaavalle työntekijälle.

”Jos en olisi vuotta aiemmin pulahtanut, ei olisi ollut tiedossa, että firmassa on mun kaltainen resurssi eikä työntekijää olisi osattu etsiä Sanoman sisältä. Pääsin työhön kiinni nopeasti”, Olavi Kajantie sanoo.

Virallisesti Kajantie on työkierrossa, joka on voimassa toistaiseksi.

Tulevan kesän festareista Kajantien vastuulla on ennen kaikkea Rockfest, joka järjestetään vuoden tauon jälkeen uudessa paikassa ja ensimmäistä kertaa Turussa. Kajantien tehtävänä on lisätä paikallismyynnin ymmärrystä festareista, jotta paikalliset tapahtumat ovat jatkossa paikallisten myyntiryhmien vastuulla.

”Omassa kaupungissa järjestettävät festarit eivät ole tuntematon asia, mutta Sanoma voi olla. Täytyy siis myydä sitä mikä tunnetaan. Meidän vahvuus on vahva asiakasymmärrys. Pystymme tarjoamaan monipuolisesti kumppanuuksia, koska käytössämme on televisio, radio ja digikanavat”, Kajantie sanoo.

Pulahdus on kaikille sanomalaisille avoin, minityökierto toiseen yksikköön, tiimiin tai toiseen työtehtävään. Sen kesto on 1–5 päivää. Pulahdus on hyvä mahdollisuus päästä tutustumaan toisen tiimin työtapoihin ja itseään kiinnostaviin työtehtäviin sekä käydä tutustumassa itseä mahdollisesti kiinnostavaan työkiertokohteeseen.