Lokakuussa Helsingin Kirjamessuilta startanneeseen Lukuboost-haasteeseen on tähän mennessä osallistunut 6 000 nuorta, jotka ovat yhteensä kirjanneet haasteessa vaadittuja vartin lukutuokioita 50 000! Kolmen kuukauden aikana on siis luettu yhteensä yli 12 000 tuntia.
Luetuista tunneista satoja on käytetty Aku Ankan ja Helsingin Sanomien lukemiseen sekä printtilehtinä että digipalveluissa. Mainintoja kertyi niin runsaasti että sekä Aku Ankka että Helsingin Sanomat pääsivät lukusuositusten top 10 -listalle.
”Aku Ankka on erinomainen väylä aloittaa lukuharrastus tai vahvistaa rapistunutta lukuintoa. Tutut hahmot, tarttuvat tarinat ja palkittu suomen kieli koukuttavat sukeltamaan seikkailuihin. Toimii myös aikuisella lukijalla!” hehkuttaa Aku Ankan päätoimittaja Aki Hyyppä.
Top 10 -listan lisäksi tarjolla on kaikkiaan 15 lukusuosituslistaa, joissa vinkit on jaoteltu nuorten kiinnostusten kohteiden, kuten treenaaminen, pelaaminen, muoti, ystävät ja matkailu, mukaan. Tietokirjat, elämäkerrat ja sarjakuvat nousivat nekin esiin nuorten antamissa suosituksissa. Vinkkejä löytyy myös selkokielisistä kirjoista, ja ruotsinkielisille on omat suosituslistansa.
”Lukuinnon isoin este on nuorilla se, että he eivät koe löytävänsä itseään kiinnostavaa luettavaa. Se este on nyt pyritty näillä nuorten itsensä vinkkaamilla listoilla taklaamaan”, Lukuboostin projektijohtaja, asiantuntija Micaela Karvinen PING Helsingiltä sanoo.
Maanantaina 27. tammikuuta päättyvän Lukuboost-kampanjan tavoitteena on ollut herätellä erityisesti 13–25-vuotiaiden lukuintoa. Kannustimena ovat olleet viikoittaiset haasteet, joissa on ollut tarjolla lukemiseen liittyviä palkintoja. Sanoma on ollut mukana haasteissa tarjoamalla lukuoikeuksia mm. Helsingin Sanomiin ja Ilta-Sanomiin, palkintoina on myös Aku Ankan taskukirjoja.
Sanoman medioissa Lukuboost on näkynyt kampanjaviestintänä. Lukemisen hyväksi tehty työ on myös tärkeä osa Sanoman vastuullisuusstrategiaa. Sanoma Media Finlandin lisäksi Sanomalta mukana on ollut oppimateriaaleja kustantava Sanoma Pro.
Kampanjan keulakuviksi valittiin kahdeksan somevaikuttajaa, jotka ovat jakaneet omia vinkkejään ja kokemuksiaan lukemisen aloittamiseen. Sanoma Media Finlandia ja Sanoma Prota on edustanyt vaikuttaja Henriikka Pasanen.
Lukuboost syntyi vaikuttavuustoimisto PING Helsingin aloitteesta ja yhteistyökumppanien tuella.