Uutismedian ja koulujen yhteisen mediakasvatuksen teemaviikon sloganina on tänä vuonna ”Kun selaat, tunnista luotettavat lähteet”. Uutisten viikko haastaa tunnistamaan journalismin: luotettava tieto luotettavasta lähteestä on vastalääke avuttomuudelle, neuvottomuudelle ja epämääräiselle infotulvalle.

Uutismedian liiton tilaaman tuoreen tutkimuksen mukaan nuoret seuraavat uutisiaan ennen kaikkea sosiaalisessa mediassa, ja siellä varsinkin Tiktokissa ja Instagramissa. Uutisten seuraaminen sosiaalisen median kautta asettaa medialukutaidolle uudenlaisia vaatimuksia, ja tutkimuksen mukaan nuoret erottavatkin uutismedioiden sisällöt muusta Tiktokin sisällöstä hyvin. Nuoria kiinnostavat ennen kaikkea nuorten omaan elämään liittyvät uutiset, ja niiden jälkeen kiinnostavimpia ovat isot uutisaiheet sekä maailmalla että Suomessa.

”Sanoman vastuullisuusohjelmaan kuuluu mediakasvatuksen tukeminen. Tuotamme kotimaisia mediasisältöjä, jotka edistävät avointa demokratiaa ja sananvapautta sekä varmistavat luotettavan tiedon saatavuuden. Uutisten viikon keskeinen ajatus, medialukutaidon kehittäminen, on olennainen osa tätä tavoitetta”, Sanoman vastuullisuuspäällikkö Eveliina Nygren sanoo.

Ilta-Sanomat muistuttaa tänä vuonna Uutisten viikolla, että maailmassa tapahtuu myös hyviä asioita. Moni asia on kehittynyt hyvään suuntaan.

”Uutismedian tehtävä on kertoa siitä mitä tapahtuu, oli se sitten synkkää tai iloista. Ilonpilkahdukset saattavat kuitenkin jäädä suurten uutisten varjoon, ja siksi niitä halutaan nostaa Uutisten viikolla erityisesti näkyviin”, ISTV:n esihenkilö Kaisa Ylhäinen sanoo.

Uutisten viikon juttuja on Ilta-Sanomissa tehnyt suuri joukko journalisteja, joista moni on itsekin nuori.

”Maailma ei ole mustavalkoinen yhden totuuden paikka. Siksi on tärkeää muistaa, että joka päivä tapahtuu myös kauniita ja hyviä asioita. Pahuudelta ei pidä sulkea silmiään, mutta niin kauan kun on uteliaita ja tulevaisuuteen uskovia ihmisiä, maailmassa on toivoa”, toimittaja Tatu Helle sanoo.

Ilta-Sanomat julkaisee Uutisten viikon jutut tällä viikolla videomuodossa. Videoita julkaistaan kaksi päivässä ja videot voi katsoa osoitteesta is.fi.

Videoita julkaistaan myös Ilta-Sanomien somekanavissa ja Ilta-Sanomien Nopeat-uutisina.

Videoiden aiheet vaihtelevat laidasta laitaan: Mukana on pohdintaa niin Suomen e-sports-menestyksestä kuin lääketieteen läpimurroistakin. Videoiden lisäksi Ilta-Sanomien näköislehti on avattu viikon ajaksi vapaasti luettavaksi.

”Ilahduttavien sisältöjen julkaisu ei toki pääty Uutisten viikkoon, vaan erilaisia hyvää mieltä tuovia juttuja tehdään toimituksessa ympäri vuoden”, Ylhäinen sanoo.

Sanoman medioista Uutisten viikolla ovat mukana Ilta-Sanomien lisäksi Aamulehti, Helsingin Sanomat, HS Lasten uutiset ja Satakunnan Kansa.

Lasten uutiset julkaisi Uutisten viikon kunniaksi kaikille avoimena Lasten Mustan laatikon tallenteen. Kyseessä on esitys, joka nähtiin viime viikolla Aleksanterin teatterissa.

Historian kolmannessa Lasten Mustassa laatikossa kerrotaan, mistä oma nimi ja oma ääni tulevat, maailman jännimmistä eläimistä ja Donald Trumpista. Ensimmäistä kertaa myös yleisö pääsi osallistumaan esitykseen nuorten showtanssijoiden johdolla.

”Meille tekijöille parasta on kuulla yleisön reaktioita. Lapsen ihmettelyssä ja naurussa on voimaa, joka tuntuu lavalla todella ja sen toisellakin puolella”, Lasten uutisten toimittaja Kukka Andersson sanoo.

Satakunnan Kansan yläkoululaisille suunnattu mediavisa järjestetään tänä vuonna jo seitsemättä kertaa. Satakunnan Kansa lanseerasi kisan vuonna 2019 kannustaakseen nuoria hyödyntämään luotettavia uutislähteitä oman maailmankuvansa hahmottamiseen. Kaikki loppukilpailujoukkueet saavat rahapalkinnot, jotka maksetaan luokan luokkaretkirahastoon. Mediavisan alkukilpailu on torstaina ja finaali 6.2.

Uutisten viikko on käynnissä 27.–31.1.2025. Koulujen ja medioiden yhteistä teemaviikkoa on vietetty vuodesta 1995 lähtien. Uutisten viikon tiedot ja linkit sisältöihin on koottu Sanoman medioiden yhteiselle Uutisten viikko -sivustolle.