Satu Juslin:

”Tarjoamme sisältöä ihmisten elämään”

Kun Satu Juslin tulee aamulla töihin Vantaan myyntitoimistoon, hänen vastuullaan on startata telemyynnin päivä.

”Päivät on suunniteltu niin, että niiden aikana myydään yleensä kahta lehteä. Jos myynnissä on esimerkiksi Kodin Kuvalehti, päivä käynnistyy yhteenvedolla siitä, milloin seuraava lehti ilmestyy, mitä aiheita siinä on, minkälainen on lehden kampanja ja mitä tilaajalahjoja lehden tilaajille tarjotaan.”

Valmentavana myyntineuvottelijana hän kouluttaa uusia myyjiä ja on heidän tukenaan uran alkutaipaleella ja myös jatkossa.

”Kuuntelen myyjien puheluita ja annan vinkkejä. Kun kuulen joltain myyjältä, että tietty myyntipuhe tai toimintamalli on toiminut hyvin, jaan sen muille.”

Satu myy myös itse. Valmentaminen ei onnistu, jos ei oikeasti tiedä, mitä puhelimen toisessa päässä tapahtuu. Satu on ollut myyntityössä siitä asti, kun hän aloitti 15-vuotiaana jäätelönmyyjänä. Kokemusta on myös sisustusliikkeistä, ensin myyjänä ja myöhemmin yrittäjänä omassa sisustusalan erikoismyymälässä. Sanomaan hän siirtyi vastaavista tehtävistä toiselta kustantajalta.

”Myyntityö on jatkuvaa itsensä kehittämistä. Olen työskennellyt provikkapalkalla koko elämäni. Myös yrittämistä voi kutsua provikkapalkkalajiksi. Kiinteä kuukausipalkka ei motivoisi minua, vaan tarvitsen porkkanan.”

Sadun työssä on innostavinta onnistumisen ilo.  ”Se että koko tiimi onnistuu ja kun uudet tyypit alkavat onnistua. Ja tietysti myös se, että pääsee itsekin myymään. Se ruokkii motivaatiota.”

Puhelinmyynti on myynnin lajeista vaativinta. ​”Kaikista tekemistäni töistä kolmen vuoden puhelinmyyntikokemus on antanut itselleni oppia. Näitä taitoja voi käyttää erilaisissa oman elämän vuorovaikutustilanteissa.”

Kun puhelinmyyjä soittaa puhelun, hän ei tiedä yhtään missä tilanteessa asiakas on. Puhelu voi päätyä sairaalaan tai autopesuun, jossa lapset huutavat suoraa huutoa auton takapenkillä.

”Joukossa on onneksi myös hyvin onnellisia kohtaamisia. Yksi asiakas tilasi minulta lehden vuosikerran, kun oli saanut juuri kuulla selättäneensä syövän. Asiakkaiden kanssa tulee juteltua siitä tilanteesta, joka on heille tärkein juuri sillä hetkellä.”

​Työ suomalaisten rakastamien brändien parissa motivoi Satua.

”On upeaa myydä tuotteita, joissa on positiivinen kaiku. Tarjoamme sisältöä ihmisten elämään.”