Tanja Tapio:

”Työlläni on isompi merkitys”

Tanja Tapio aloitti työn telemyyjänä Oulun toimistossa 2010.

”Olimme hiljattain muuttaneet Oulun Metsokankaalle, kun huomasin ilmoituksen työpaikasta asiakaspalvelussa. Nuorin kolmesta lapsesta oli tuolloin vuoden ikäinen.”

Telemyynnin silloinen ryhmäpäällikkö otti yhteyttä ja kysyi kiinnostaisiko asiakaspalvelun sijaan myyntityö telemyynnissä.

Tanja on tehnyt aina kuuden tunnin päivää perhesyistä.

”Täältä ei tarvitse ottaa mitään murheita mukaan kotiin eikä tänne tarvitse myöskään tuoda kotiasioita. Olen luonteeltani positiivinen ja saan asiakkaista energiaa. Tässä työssä pitää olla tietynlainen suodatin. Se miten itse kohtaat ihmiset vaikuttaa siihen, miten tulet kohdelluksi.”

Tanja kokee, että hänen työnsä on arvokasta ja sillä on isompi merkitys.

”Työllistän omalla työlläni painotyöläisiä, toimittajia, valokuvaajia ja postinjakajia. Jos itse ei arvosta omaa työtään, siinä ei voi myöskään onnistua. Mediakin lietsoo toisinaan ajatusta, että puhelinmyynti olisi jotenkin noloa. Yhtään isoa yritystä ei kuitenkaan olisi olemassa ilman hyvää ja rakentavaa myyntiä”, hän painottaa.

Tanja kertoo työpäiviensä olevan pullollaan ihania asiakkaita.

”Toisinaan jään kuuntelemaan, kun asiakas purkaa puhelimessa omaa mieltään. Saan energiaa siitä, että voin joskus auttaa ja toimia terapeuttina. On tosi kiva kuulla, että on piristänyt puhelullaan jonkun päivää.”

Hyvän telemyyjän ominaisuuksiin kuuluu Tanjan mukaan rohkeus, kehittymisen halu ja määrätietoisuus. ”Tietyllä tavalla täytyy olla tavoitehakuinen. Myös positiivinen asenne on tosi tärkeä.”

”Parasta tässä työssä on työyhteisö ja asiakkaat. Hyvässä työyhteisössä kannustamme toisiamme. Nöyrä kiitos myös ihanille asiakkaille, että saan tulla teidän olohuoneisiinne joka päivä.”