Aina löytyy lukemista! Sanoma edistää lukutaitoa ja kutsuu mukaan Read Hour -lukutuntiin

”Sanoma on ollut tukemassa Read Hour -kampanjaa alusta asti, lukutaidon edistäminen on sisäänrakennettu osa niin vastuullisuustyötämme kuin liiketoimintaakin”, Sanoma Media Finlandin viestintä- ja kulttuurijohtaja Hanna Johde sanoo.

Joka kymmenes nuori valmistuu Suomessa peruskoulusta puutteellisella lukutaidolla ja jopa yli 60 pojista lukee vain, jos on pakko. Read Hour -kampanjan tavoitteena on innostaa suomalaiset ja erityisesti nuoret lukemaan ja juurruttaa Suomeen uusi lukemiselle hurraava juhlapäivä YK:n lukutaitopäivänä 8.9.

Sanoma on mukana Lasten ja nuorten säätiön toista kertaa järjestämässä valtakunnallisessa Read Hour -kampanjassa 31.8.–8.9.2020. Kampanja huipentuu Read Houriin tiistaina 8.9. kello 14. ​

”Sanoma on ollut tukemassa Read Hour -kampanjaa alusta asti, lukutaidon edistäminen on sisäänrakennettu osa niin vastuullisuustyötämme kuin liiketoimintaakin. Tämä on mainio hanke siitäkin syystä, että tähän on helppo ja kiva ihan jokaisen osallistua: lukeminen on parasta!” Sanoma Media Finlandin viestintä- ja kulttuurijohtaja Hanna Johde sanoo.

Toista kertaa Read Houriin osallistuva Aku Ankka juhlistaa lukutuntia kasaamalla erityisen lukupaketin, joka on luettavissa Aku Ankan digipalvelu -sovelluksesta ja akuankka.fi-sivustolta. Lukupaketin tarinoita sävytetään lättäräpylän somekanavissa Read Hour -viikolla julkaistavilla videoilla, joissa piirtäjät taustoittavat tarinoiden tekemistä lukijoille.

Myös Helsingin Sanomien elokuussa ensimmäistä kertaa ilmestynyt Lasten uutiset -sanomalehti on mukana kampanjassa.

”Lasten uutisten kautta Helsingin Sanomat pyrkii jatkuvasti tukemaan koululaisten luku- ja mediataitojen kehitystä. On tärkeää näyttää lapsille, että lukeminen ja maailman tapahtumien seuraaminen voi olla mielenkiintoista ajanvietettä. Nyt kampanjan aikana tulemme erityisesti nostamaan esiin lastenkirjallisuutta”, tuottaja Fanny Fröman sanoo.

Myös Sanoma Pro kannustaa opettajia luokkineen mukaan Read Hour -lukutuntiin, jota tuhannet nuoret viettävät tiistaina 8.9. kouluissa ympäri Suomen. Sanoma osallistuu kampanjaan myös ilmoittaen siitä medioissaan.

Vuonna 2020 kampanjan pääyhteistyökumppaneina ovat biometsäteollisuusyhtiö UPM, Moomin Characters sekä Pikkujätti lasten ja nuorten lääkäriasema. Lisäksi mukaan on haastettu erityisesti kuntia ja kaupunkeja. Mukana on myös kolmannen sektorin toimijoita ja iso joukko media- ja viestintäalan yrityksiä. Viime vuoden tapaan kampanjaa suojelee tasavallan presidentti Sauli Niinistö. Lue lisää kampanjasta: readhour.fi.

31.08.2020