Aina tulee sanomista

Niin kuuluukin tulla. Sitä markkinoinnilla tavoitellaan, Sanoman b2b-markkinoinnin vetäjä Elina Bono kirjoittaa.

Tällä kertaa ei ole klisee sanoa, että olemme näköalapaikalla. Sillä siellä me Sanoman B2B-markkinoinnissa taatusti olemme. Digitaalinen transformaatio näkyy mediakentässä rajusti. Vauhdissa pysyminen edellyttää niin medioilta kuin markkinoijilta kykyä oppia ja omaksua uudet toimintatavat nopeasti.  Teemme läheistä yhteistyötä viestinnän, tutkimuksen, tuotekehityksen ja myynnin kanssa, joten pääsemme näkemään ja osallistumaan suunnitteluun jo aikaisessa vaiheessa. Tärkein tehtävämme on auttaa asiakkaitamme menestymään. Niinpä työkavereinani onkin huippuasiantuntijoita, jotka pystyvät auttamaan markkinoijia omassa työssään. B2B-markkinoinnissa teemme kuten puhumme. Testaamme, opimme ja kehitymme.

Suunnitteluamme ohjaa Sanoman yhteinen tavoite vahvistaa asemaamme markkinoinnin luottokumppanina Suomessa. Ohjanuorani markkinoinnissa on ”teemme sitä mistä puhumme”. Tutkimme Sanomalla laajasti esimerkiksi trendejä, kohderyhmiä, brändimittareita ja muutoksia mediakäytössä. Tietoa on valtavasti. Käytämme omassa markkinoinnissamme samaa tietoa, näkemystä ja oppia, millä autamme asiakkaitamme. Pitkän ja lyhyen aikavälin tavoitteet ja toimenpiteet sekä niiden välillä tasapainoilu näkyy myös omassa työssäni. Brand & performance -ajattelu näkyy tavassamme toimia jo tiimin roolien kautta. Tavoitteemme ovat mitattavat ja todennettavat, joten pystymme kehittämään työtämme jatkuvasti. En koe mielekkääksi tutkia toimenpidettä nähdäkseni miten meni, vaan pidän kaikkea tutkimustietoa merkityksellisenä, jotta voimme tehdä seuraavalla kerralla vielä paremmin – joko valittua linjaa vahvistaen, hienosäätäen tai muuttaen.

On tärkeää määritellä tavoitteet niin selkeästi, että ne ohjaavat aidosti arkea. Markkinoinnista tulee kokemukseni mukaan helposti sellainen toiminto, että sinne tuodaan kaikki toimeksiannot, jotka eivät suoranaisesti kuulu kenenkään muun toimenkuvaan. Silloin fokus kärsii ja lähtee helposti rönsyilemään tavoitteeseen pääsyn kustannuksella. Ohjaavat kysymykset vievät ajattelua ja suunnittelua oikeaan suuntaan.

Näitä kysymyksiä me kysymme:

Tavoitteenamme on vahvistaa asemaamme markkinoinnin luottokumppanina

Vahvistaako toimenpide meitä ja luoko se kilpailuetua? Lisääkö toimenpide brändin voimaa?

Tavoitteenamme on tukea myyntiä vastaamaan asiakkaidemme tarpeisiin

Tukeeko toimenpide myyntiä ja markkinaosuuden kasvua? Sitouttaako se asiakkaitamme?

Nyt elämme jännittäviä aikoja, sillä uusi brändikampanjamme Aina tulee sanomista starttaa juuri. Tämä on ensimmäinen lähtö uuden mainostoimistomme Folkin kanssa ja ensimmäinen brändilähtö itselleni Sanoman B2B-markkinoinnissa, joten siinäkin mielessä se on varsin jännittävää. Kumppanien valinnassa pidän tärkeimpinä kriteereinä luovuutta, rohkeutta, kuuntelua ja sitä kautta liiketoimintamme ymmärrystä – toki media on varsin tuttu toimiala mainostoimistollemme muutenkin – ja kaupallista näkemystä. Valitsimme Folkin strategiseksi kumppaniksemme ja valinta on ylittänyt odotukset. Aina tulee sanomista kiteyttää täydellisesti, missä ratkaisuissamme on kyse. Kun valitsee Sanoman, niin tulosta tulee. Uusi linja tulee näkymään niin mainonnassa kuin kaikessa muussakin mitä teemme. Aina tulee sanomista -kampanja tulee näkymään tv:ssa, radiossa, printissä ja digissä. Kampanjan mediasuunnittelusta vastasi Anna Kiminki omasta tiimistäni.

Elinan vinkit onnistuneisiin toimeksiantoihin

  1. Sitouta oma työnantajasi / johto heti alussa mukaan. Johdon mukanaolo varmistaa, että tulevat suunnitelmat jalkautuvat kaikkiin toimintoihin. Ilman johdon tukea operatiiviset työt hankaloituvat jatkossa.
  2. Briiffaa huolella. Keskity briiffin tekoon ja pyydä apua. Kerro myös sudenkuopat. Mahdollisimman pitkä ja yksityiskohtainen briiffi ei takaa laatua. Pyri kiteyttämään selkeästi ja huolellisesti, mitä haluat toimeksiannolla saada aikaan. Mahdolliset lisätiedot voi antaa varsinaisen briiffin liitteinä.
  3. Briiffaa oikeat henkilöt. Jos ostat luovaa palvelua, niin tapaa luovat henkilöt itse. Väliportaat aiheuttavat rikkinäisen puhelimen. Lisätiedot tarkentaviin kysymyksiin ovat tärkeitä tekijöille.
  4. Auta tekijöitä mahdollisimman hyvään lopputulokseen työn aikana. Anna mahdollisuus kysyä lisää ja käytä omaa aikaasi.
  5. Anna tekijöille tarpeeksi aikaa. Kiireessä harvoin saa priimaa.
  6. Ole avoin ja anna suoraa palautetta. Kehittyminen tapahtuu palautteen kautta. Rakentava palaute on parempi vaihtoehto kuin epätietoisuuden herättävä hiljaisuus.
  7. Varmista, että omalla toiminnallasi pidät pyörät pyörimässä. Toimeksianto ei tule valmiiksi aikataulussa, jos päätös tai tarvittava lisätieto jää omalle pöydällesi roikkumaan. Ole itse tehokas ja aikaansaava, niin muutkin ovat.
  8. Sitouta ja osallista. Isot kampanjat vaikuttavat moneen henkilöön, osastoon ja yksikköön. Avoin tiedonkulku, palaute ja systemaattinen seuranta auttavat. Tavoitteet ja onnistumiset ovat yhteisiä.
  9. Pidä mittarit avoimina ja kerro aktiivisesti tuloksista yhteistyökumppaneille. He haluavat auttaa Sinua onnistumaan ja haluavat yhtälailla kehittyä omassa työssään.
  10. Iloitse myös pienistä voitoista ja älä jää murehtimaan vastoinkäymisistä. Aina tulee sanomista. Ja hyvä niin. Niin kuuluukin tulla. Sitä markkinoinnilla tavoitellaan.

Kirjoittaja vastaa Sanoman B2B-markkinoinnista Head of Marketing B2B -roolissa.

 

06.03.2019