Lari Malmberg Mustassa laatikossa. Kuva Markus Jokela / HS Mustan laatikon idea on tuoda journalismi teatterin lavalle. Elävän journalismin illoissa yleisö saa kuulla kymmenkunta tositarinaa, joita ei ole aiemmin julkaistu missään HS:n välineessä.Esitykset alkoivat Kansallisteatterin Pienellä näyttämöllä helmikuussa 2016. Keväällä 2017 esityssarja siirtyi Kansallisteatterin Suurelle näyttämölle. Esityksissä on käynyt kaikkiaan jo 15 000 katsojaa, ja lavalla on ollut esiintymästä jo 80 hesarilaista.”Aihekirjo on aina laaja. Lokakuussa tulossa on harvinainen reportaasi maailmalta, yllättävä vakoojatarina 70-luvulta, ajankohtaista kulttuuria sekä silmiä avaavaa terveystietoa”, sanoo Jaakko Lyytinen, yksi esityksen tuottajista.Mustalta laatikolta on toivottu tositarinoiden lisäksi kurkistuksia journalismin kulisseihin ja juttujen tekemiseen. Yksi illan puheenvuoroista penkookin valeuutisten maailmaa.Lyytisen lisäksi tuotantoryhmässä ovat mukana HS:n toimittajat Esa Lilja, Tuomas Kaseva, Kimmo Norokorpi ja Heidi Väärämäki sekä Riikka Haikarainen ja puhekouluttaja Kaisa Osola.Kaisa Osola on ollut Mustassa laatikossa mukana alusta saakka. Mitä Musta laatikko on opettanut?"Sen, että kun hesarilainen puhuu omana itsenään mielenkiintoisesta aiheesta, huolella editoidusti ja treeniä säästelemättä, esitys täyttää minkäkokoisen lavan tahansa. On ollut hienoa nähdä, miten loistavista kirjoittajista ja kuvaajista tulee nopeasti myös loistavia puhujia", Kaisa Osola sanoo. Osola opettaa Kallion lukiossa puheilmaisua sekä kouluttaa yrityksissä.Musta laatikko palkittiin maaliskuussa Bonnier-gaalassa vuoden journalistisena tekona. Palkitsijat kiittivät uudenlaista tapaa tehdä journalismia sekä journalistien halua tulla lähelle lukijoitaan.Kansallisteatterin lokakuun esityksiin on vielä saatavilla jonkin verran lippuja. Tampereen Teatterin lokakuun esitys on loppuunmyyty.Viime kevään Mustan laatikon esitykset ovat katsovissa HS:n digitilaajille täältä.