Jo kolmannessa mittauksessa peräkkäin lukijamääräänsä kasvattanut Tiede on noussut KMT:n mittauksessa tilattavien aikakauslehtien kakkoseksi. Lehti tavoittaa 380 000 lukijaa.”Ihmiset hakevat juuri nyt vastauksia isoihin kysymyksiin, joista hyviä esimerkkejä ovat ilmastonmuutos ja Itämeren tila. Luotettava tutkimukseen pohjautuva tieto ja fiksu viihde selvästi puhuttelevat lukijoita. Tiede tuntee aiheensa ja kohderyhmänsä. Brändin kasvu on hieno esimerkki siitä, miten tiivis suhde laadukkaalla ja elämyksellisellä aikakaussisällöllä on lukijoihinsa, Sanoma Lifestylen johtaja Johanna Lahti sanoo.Aku Ankka jatkaa tilattavien aikakauslehtien ykkösenä 540 000 lukijallaan. Lisäksi lehdellä on runsaasti alle 12-vuotiaita lukijoita, joita KMT ei mittaa. Kun lukijamäärään lisätään Yippee-nuorisotutkimuksen luvut, Aku Ankan lukijamäärä nousee 686 000:een.Sanoman lehdistä suurin lukijamäärän kasvu KMT:n mukaan oli Matkaoppaalla (+22,4 %). Sanoman aikakauslehdet tavoittavat yli puolet suomalaisista, ja yli 30-vuotiaista naisista yli 60 prosenttia.Helsingin Sanomien painetun ja näköislehden lukijamäärä kasvoi pääkaupunkiseudulla noin 4000 lukijalla. Digitaalisten sisältöjen kulutuksen kasvu näkyy mittauksessa, sillä HS:n näköislehti tavoittaa jatkuvasti enemmän lukijoita. Kasvua on etenkin nuoremmissa kohderyhmissä: 18−24-vuotiaiden parissa näköislehden lukeminen on kasvanut 25 prosenttia.”HS:n tilausmäärä kääntyi viime vuoden aikana kasvuun ensimmäistä kertaa 25 vuoteen. Kasvu tuli nuoremmista ikäryhmistä ja digitaalisista tuotteista. On hienoa, että myös painettu lehti on saanut lisää lukijoita päälevikkialueellamme”, Helsingin Sanomien vastaava päätoimittaja Kaius Niemi sanoo.HS Viikon lukijamäärä on hyvässä, yli 8 prosentin kasvussa. HS Viikon lukijoista yli 50 % on alle 45-vuotiaita. Kuukausiliite on säilyttänyt vahvan asemansa 862 000 lukijallaan. Helsingin Sanomien kokonaistavoittavuus (painettu lehti ja digitaalinen sisältö) on KMT:n mukaan 1,7 miljoonaa.Ilta-Sanomat jatkaa kokonaistavoittavuudeltaan Suomen suurimpana uutismediana. Pääkilpailijaansa Iltalehteen verrattuna Ilta-Sanomat on ylivoimainen: Ilta-Sanomat tavoittaa 71 % iltapäivälehtien lukijoista.”Ilta-Sanomat on säilyttänyt vahvan asemansa suomalaisten tärkeimpänä uutiskanavana. Tätä tukee myös tuoreen mobiilitutkimuksen* tulos, joka mukaan Ilta-Sanomat on kolmanneksi suosituin sovellus heti WhatsAppin ja Facebookin jälkeen”, Ilta-Sanomien kustantaja ja vastaava päätoimittaja Tapio Sadeoja toteaa.KMT:n mittaama kokonaistavoittavuus Ilta-Sanomille on 2,2 miljoonaa.*TNS Kantar Oy:n toteuttama Ilta-Sanomien mobiilitutkimus 2018.LisätiedotViestintäjohtaja Hanna Johde, Sanoma Media Finland, p. 040 673 8977Sanoma Media Finland on Suomen monikanavaisin mediatalo. Tarjoamme tietoa, elämyksiä ja viihdettä niin sanoma- ja aikakauslehdissä, televisiossa, radiossa, verkossa kuin mobiilissakin ja tavoitamme päivittäin lähes kaikki suomalaiset. Sanoma Media Finland on osa Sanomaa, joka on kuluttajamedian ja oppimisen eurooppalainen edelläkävijä.