Kukkiiko luovuus vai annatko tilan rikkaruohoille?

Mitä työyhteisössä voi tehdä, jotta luovuus pääsee kukkimaan? Miten kitkeä kukinnan estävät rikkaruohot? Sanoman Head of Creative & Services Minna Husu pohtii luovan työn sudenkuoppia ja kehittelee niille kiertoteitä.

Rikkaruohona HÄHMÄISYYS

Luovuus tarvitsee raamit ja tavoitteet. Ilman tavoitteita ei luovaa työtä pitäisi aloittaa ollenkaan. Hähmäisestä lähtötilanteesta syntyy parhaimmillaan irtoideoita, joilla ei lopulta ole arvoa. Jämäkästi määritelty tavoite ja datan hyödyntäminen ohjaavat luovuutta, mutta niiden tarkoituksena ei ole lokeroida ajatuksia ja estää sitä.

Rikkaruohona TASAPÄISYYS

Anna kaikkien kukkien kukkia. Jos työyhteisössä ei anneta tilaa erilaisille näkökulmille, persoonille tai työskentelytavoille, niin luovat ideat jäävät syntymättä.  On hyvä varmistaa, että itse työskentelee monenlaisissa tiimeissä ja erilaisten ihmisten parissa. Ideaalitilanteessa tiimi ruotii, mutta ei riitele.

Rikkaruohona RUTIINIT

Arkeemme kuuluu aina tietty määrä perusteltuja ja tärkeitä rutiinijuttuja. Rutiinit ja kurinalaisuus auttavat monesti myös luovassa työssä.  Niistä tulee ongelma, jos ne tekevät meistä rutiinisuorittajia. Luovuuden kasvualustaa möyhennämme rohkaisemalla rutiininrikkojia. Heidän avullaan onnistumme paljastamaan kapeakatseisuuden ja innottomuuden.

Rikkaruohona PELKO

Luovat ideat vaativat kehittyäkseen yhteistä pallottelua. Yhteistyö ei onnistu, jos ajatuksia ei uskalla sanoa ääneen. Luottamus rakentuu rohkaisevan esimiehen ja kannustavien kollegoiden kautta.   Pikkuhiljaa omien ideoiden perustelut ja rohkeat sparrailuhetket onnistuvat ja koko yrityskulttuurin on mahdollista kehittyä turvallisemmaksi, rohkaisevammaksi − ja luovemmaksi.

Rikkaruohona KIIRE

Kiireestä on helppo tehdä syntipukki ajattelun laiskuudelle. Siksi on tärkeää tunnistaa aito kiire ja tehdä sille jotain. On tiedostettava se hetki, milloin on esimerkiksi anottava lisäaikaa tai voimistettava ideointia uusilla metodeilla. Ei ole mitään syytä antautua kiireelle.

Rikkaruohona MINÄ ITSE

Meistä jokainen voi olla kukoistavan kukkapenkin pahin tuholainen. Löydämmekö itsestämme riittävästi uskallusta omien rajojemme ylittämiseen? Tutusta ja turvallisesta poikkeaminen tehdään valitettavan usein vain pakkotilanteessa.  Deadline on pätevä muusa, sillä se pakottaa meidät oppimaan jatkuvasti uutta, johtamaan itseämme osana luovaa prosessia sekä osana tiimiä. Ilman deadlinea olisivat monet luovat ideat kuihtuneet, jos niitä olisi edes syntynyt.

Kirjoittaja hurahti muutama vuosi sitten japanilaiseen kukka-asetelmataiteeseen eli ikebanaan. Tarkat säännöt ja muutama oksa määrittävät tiukat raamit. Ikebanan niukkuus jättää runsaasti tilaa luovuudelle.

19.06.2019