Iltalehti julkaisi viikonlopun Emma-gaalan yhteydessä jutun, jossa se spekuloi Nelonen Median asemalla Suomen musiikkimarkkinassa. Tekstissä oli kärjistyksiä, aiheettomia uhkakuvia ja mittakaavavirheitä - meiltä ei pyydetty siihen kommenttia. Tässä muutama näkökulma keskusteluun.Kyllä, Nelonen Median tavoitteena on kasvaa. Siksi yhtiöön on viime vuonna ostettu esimerkiksi festariliiketoimintaa ja levy-yhtiö. Samalla tavoitteena on kuitenkin kasvattaa myös koko kotimaisen viihteen toimialaa ja tarjota suomalaisille entistä hienompaa kotimaista sisältöä. Tämä on erityisen tärkeää meille kaikille tässä ajassa, kun kansainväliset jätit vahvistavat jatkuvasti otettaan suomalaisista kuluttajista.Kasvun tärkeä rakennusaine on yhteistyö, sillä yksin ei kukaan voi menestyä. Nelonen Media tekee jo nyt arjessa, joka päivä jatkuvasti tiivistä yhteistyötä lukuisten levy-yhtiöiden, artistien, tapahtumajärjestäjien ja muiden alan toimijoiden kanssa. Jotta voimme kasvaa, meidän tulee tehdä yhteistyötä jatkossa entistä enemmän, ei rajoittaa tai keskittää. Kasvava, kukoistava markkina tarvitsee isoja, menestyviä, kiinnostavia artisteja ja jatkuvasti uusia, nousevia tähtiä.Koska yhteistyö on toimintamme ytimessä, Nelonen Median on oltava erinomainen ja mielekäs yhteistyökumppani - muutenhan homma ei voi toimia. Artistit voivat meidän kanssamme rakentaa ja suunnitella uraansa monipuolisemmin, kasvaa ja asettaa tavoitteita entistä pidemmälle. Yhteistyöllä on yhteiset tavoitteet, ja me voimme tukea niitä edistämällä artistien näkyvyyttä ja kuuluvuutta kanavissamme. Useat artistit eri levy-yhtiöistä ovat nähneet tällaisen yhteistyön positiivisen vaikutuksen urallaan.Ja kyllä, musiikkiyhtiö Kaiku Entertainment on osa Nelonen Mediaa. Kaiun osuus Nelonen Median liikevaihdosta on alle prosentin luokkaa.  Yhteistyö Kaiun artistien kanssa voi olla paikoin helpompaa, kun uraan liittyvät suunnitelmat ovat paremmin tiedossa. Mutta Kaiku ei ole meille ainoa yhteistyökumppani, eikä yhteistyö Kaiun artistien kanssa ohjaa Nelonen Median päätöksentekoa esimerkiksi televisio- tai radioliiketoiminnassa.  Levy-yhtiömarkkinaa hallitsee kolme suurta toimijaa, joiden yhteenlaskettu markkinaosuus on yli 90 %. Kaiku Entertainmentin markkinaosuus on parin prosentin luokkaa.Mikä tärkeintä: lopulta ainoastaan yleisö päättää, mitkä biisit soivat kanavilla tai kuka artisti buukataan festareille. Me tutkimme jatkuvilla musiikki- ja artistibränditutkimuksilla tv-katsojien, musiikinkuuntelijoiden ja festarivieraiden näkemyksiä ja tunnemme ne perinpohjaisesti. Päätökset tehdään niiden pohjalta, mikään muu ei olisi fiksua liiketoimintaa.Hyvästä, hedelmällisestä yhteistyöstä tuore esimerkki oli lauantain Emma Gaala. Emma Gaalan järjestää Suomen Musiikkituottajat, jonka isoimpien levy-yhtiöiden edustajista koostuva hallitus on valinnut Nelonen Median gaalan televisiointi- ja tapahtumakumppaniksi. 28 Emma-tuomarista kolme oli nelonenmedialaisia, muista mediayhtiöistä (Yle, Bauer Media) tuomareita oli yhtä paljon tai enemmän. Tänä vuonna upealla gaalalla rikottiin aiemmat katsoja- ja yleisöennätykset.Kaikki ideat ja ehdotukset yhteisistä teoista kotimaisen viihteen kasvattamiseksi ovat lämpimästi tervetulleita!Kuva: Vilma Töyräs