Sanomatalossa järjestetään maanantaina Mimmit koodaa -projektin kisastudio, johon osallistuu sata henkilöä. Ohjelmistoyrittäjät ry:n projekti kannustaa ohjelmistoalasta kiinnostuneita naisia ja naiseksi identifioituvia opettelemaan koodaamista ja työllistymään ohjelmistoalalle, jossa on huutava pula tekijöistä.Sanoma Technologyn Paula Hiltunen on ehtinyt työskennellä Sanoman teknologiaorganisaatioissa kauemmin kuin haluaa muistaa.”Koulusta valmistuin samoihin aikoihin, kun PC:t alkoivat yleistyä. Että siitä voi jotain laskea”, hän nauraa.Silloin, kun ATK-termiä käytettiin vielä ihan vakavissaan, naisen nouseminen johtotehtäviin IT-alalla saattoi vielä herättää hämmennystä. Vuosikymmeneen tai kahteen sitä ei Hiltusen mukaan ole enää tarvinnut ainakaan Sanomalla pohtia.Median murros printistä digitaaliseksi toimijaksi on edennyt Sanomassa niin pitkälle, että teknologian kehitys on noussut uhasta osaksi strategiaa. Media-alustojen jälkeen digitalisoitumassa ovat nyt myynnin ja asiakaspalvelun prosessit.”Nopea transformaatio vaatii myös omien ajatusten uudelleen arvioimista. Ihmiset rakastuvat helposti niihin ratkaisuihin, joilla asioita on vuosia tehty, mutta pitää olla hereillä ja katsoa myös muuta.”Nopeasti muuttuvalla alalla nopeasti muuttuneessa yrityksessä teknologiaorganisaatiokin on saanut osansa myllerryksistä. Vielä puolitoista vuotta sitten Sanoma Technology oli monien organisaatiomuutosten jäljiltä lähellä kriisiä ja ulko-ovi kävi jatkuvasti.”Kun Sanomalla oli käyty isoja yt-neuvotteluja ja yritys näytti olevan vaikeuksissa, oli todella vaikea saada hakijoita ensimmäisiin avoimiin tehtäviin. Mutta sitten kun bisnes alkoi parantua, saatiin muutamia huipputyyppejä sisään ja keskityttiin ihmisten johtamiseen, muutos oli valtava. Kun puolen vuoden päästä olin jälleen mukana rekryhaastatteluissa, niin ihmiset jo kertoivat hakeneensa paikkaa, koska olivat kuulleet niin paljon hyvää Sanomasta yrityksenä ja työnantajana”, Hiltunen kertoo.Nyt viidakkolennätin kantaa Sanomasta positiivista viestiä.”Kaiken A ja O on se, että meidän liiketoimintamme on kiinnostavaa. Sanoma luo ihmisille suuria elämyksiä ja samaan aikaan olemme yhteiskunnallisesti merkittävä toimija. Tämä saa meille hakijoiksi myös niitä huippuja, jotka voivat vapaasti valita mihin yrityksiin menevät”, Hiltunen sanoo.Työnantajamielikuvan tärkeiksi rakennuspalasiksi hän nostaa sen, että Sanomalla käytössä ovat tämän hetken kiinnostavimmat ja kuumimmat teknologiat. Myös tapa, jolla ihmisiä organisaatiossa johdetaan, on avainasemassa.”Valta ja vastuut on jaettu mahdollisimman lähelle tekijöitä ja heillä on tiimit, joissa on hyvä toimia. Perinteinen, hierarkkinen toimintamalli ei tällä alalla toimi.”