Seuraava vaikuttajamarkkinoinnin ilmiö: Podcastit

​Radioiden sisältöjohtaja Johannes Saukko kertoo, että kuukausittain podcastien kuuntelijoita on Suomessa jo miljoona. Hän ennustaa podcasteille ja vaikuttajamarkkinoinnille yhteistä valoisaa tulevaisuutta.

Vaikuttajamarkkinointi jatkaa kasvuaan, ja yhteistyömuodot kehittyvät. Nyt muotia ovat pitkät brandilähettiläisyydet ja se, että vaikuttajat tulevat syvemmin osaksi tuotetta esimerkiksi omien mallistojen suunnittelun muodossa. Meille radioyhtiönä aihe on tuttu, sillä kenties ne varhaisimmat vaikuttajat ovat olleet suosittuja radiojuontajia, joiden osallistuminen asiakkaan markkinointikampanjaan oli jo 1990-luvulta vaikuttajamarkkinointia puhtaimmillaan.

Some on totta kai vienyt asian toiselle tasolle ja luonut Suomeen aivan uuden luovan työn luokan: somevaikuttajat. He tienaavat ja hankkivat toimeentulonsa, usein jopa melko hyvän sellaisen, yhteistyössä mainostaja-asiakkaan kanssa tehdyillä postauksilla Instassa tai videoilla tubessa. Keskimäärin henki tuntuu olevan se, että vaikuttaja ei ota käsittelyyn tuotteita tai brändejä, joiden takana hän ei voi seistä. Näin säilytetään aitous yhteistyössä. Sama aitouden henki tuntuu koskevan myös läpinäkyvyyttä: useimmiten vaikuttaja kertoo avoimesti yhteistyöstä.

Olen käynyt vaikuttajamarkkinoinnista ja podcasteista lukuisia keskusteluja eri asiantuntijoiden kanssa, ja yhteinen näkemys tuntuu olevan, että seuraava iso vaikuttajamarkkinoinnin trendi on nimenomaan podcastit. Podisisällöillä on lukuisia etuja muihin sisältöihin verrattuna:

  • Podcast on henkilökohtainen kokemus. Useimmiten podit kuunnellaan kuulokkeilla, joten kokemus on kuin podcastaaja(t) puhuisi suoraan kuuntelijalle. Ikään kuin he olisivat tilanteessa kaksin.
  • Podcast-mainonnan huomioarvo on tutkitusti huomattavan kova. Koska häiriötekijöitä ei useinkaan juuri kuulokekäytön vuoksi ole ja sisältö on itse valittua, on keskittyminen kohdallaan.
  • Podcasteissa oma persoona rakentuu aiheen ympärille tai aihe rakentuu oman persoonan ympärille. Kummin päin vain, on podcastaajan hyvin luonnollista puhua mainostaja-asiakkaan tuotteesta tai brändistä suhteessa omaan persoonaansa.
  • Podcasteja kulutetaan yleensä silloin, kun silmät ovat varattu johonkin muuhun toimintaan, vaikkapa lenkkipolun tarkkailuun tai auton ajamiseen. Kuluttajan tavoittamiseen tällöin tarvitaan korvia.

Joku voisi ajatella, että ”joo joo, mutta ne podcastit ovat vielä ihan marginaali juttu”. Mutta mikä onkaan totuus? Tuoreen Radiomedian teettämän tutkimuksen mukaan kuukausittain podcasteja kuuntelevia on Suomessa jo miljoona.

Ei siis enää mikään ihan pieni juttu tämä podcastien kuuntelu. Mutta onko huippu jo saavutettu? Ovatko nämä ne ilmiön huippuluvut, joiden jälkeen innostus laantuu ja alkaa kuuntelun lasku? Ainakaan Radiomedian tuore tutkimus ei anna ymmärtää näin vaan nimenomaan päinvastoin: Neljäsosa podcastien kuuntelijoista aikoo lisätä kuuntelua kaikissa ikäryhmissä. Vain 1–6 prosenttia aikoo vähentää kuuntelua. ​

Ennustan podcasteille ja vaikuttajamarkkinoinnille erittäin valoisaa tulevaisuutta yhdessä!

Johannes Saukko on Nelonen Median radioiden sisältöjohtaja, vastuullaan yhtiön kuuden radiokanavan sisällöt sekä äänisisältöpalvelu Supla. Hän kehottaa tutustumaan ainakin näihin podcasteihin: 

  • Serial podcast season 3. Kaikkien aikojen podcastin kolmas kausi palaa oikeussaliin ja ekat jaksot on juuri julki. Löytyy eri podipalveluista
  • Brändiändit. Riku Nieminen, Aleksi Hornborg ja Aleksi Kinnunen perkaavat hauskasti esimerkiksi miesten, naisten ja uskontojen brändit. Löytyy Suplasta
  • Mamma Rimpuilee -podcast. Vuoden perheblogi on kasvanut podcastiksi ja tarjoaa hauskaa vertaistukea kaikille lapsiarjessa painiville. Löytyy Suplasta.
03.10.2018