Olen mitä todennäköisimmin Suomen top3-skeptikkojen joukossa suhtautumisessani erilaisiin self-help-jorinoihin. Vaikka olen aina liputtanut sen puolesta, että ihminen ja ajatukset muuttuvat, en olisi vielä neljä kuukautta sitten voinut edes kuvitella julkaisevani tämänkaltaista kirjoitusta.

Luin syyskuun lopulla erinomaisen artikkelin kiireestä ja siitä miten työelämän arkisissa tilanteissa rakennamme kiireen kulttuuria kuin huomaamattamme. Me suomalaiset nauramme briteille ja jenkeille, joiden arkiseen ”How are you?” (tai ”How do you do?”) -kysymykseen kuuluu vastata toistamalla kysymys kysyjälle. Harvoin pysähdymme miettimään saman kontekstin kysymystä ja vastausta suomalaisessa liike-elämässä.

Kumppanin, asiakkaan tai kollegan kysyessä klassisen ”miten menee?” -kysymyksen me puolestamme vastaamme automaattisesti, että ”Hyvin, hyvin. Kiirettä kyllä pukkaa!”.

Ja juuri tämä kiire-sanan viljely rakentaa työkulttuurissamme kiireestä hyvettä, kun sen pitäisi olla toisin päin: hyvä balanssi työn haastavuuden ja elämänhallinnan osalta ei tarkoita automaattisesti kiireistä arkea.

Tuon artikkelin luettuani koin klassisen lamppu syttyy -hetken ja lopetin siihen paikkaan kiire-sanan käytön. Kuten alussa totesin: en usko self-help-hömppään, mutta tällä kertaa päätin kokeilla. Tulokset ovat olleet omalla kohdallani erinomaisia. Kiireen tuntu on vähentynyt huomattavasti ja stressitasot ovat laskeneet selvästi. Sivuvaikutuksena olen myös huomannut priorisoivani asioita paremmin kuin ennen, koska vältän tietoisesti turhanpäiväistä kiirettä. Olen myös saanut jo lyhyessä ajassa kiitosta ympäriltäni siitä, kuinka levollisuuteni säteilee ympärille rauhallisuutta ja vähentää siten tempoilua myös lähipiirissäni – niin työpaikalla kuin kotonakin.Heitänkin haasteen juuri sinulle: lopeta kiire tietoisesti arjestasi ja aloita se yksinkertaisesti laittamalla kiire-sanan käyttö pannaan.  Levitä kiireettömyyttäsi myös ympärillesi ja ota kantaa levollisuuden puolesta hashtagilla #eikiireelle

Kiireetöntä vuotta 2018 sinulle toivottaen,

Santtu Kottila
Team Lead, Creative Sales
Sanoma Media Finland

Santtu Kottila on mieleenpainuvan markkinoinnin fani, joka liputtaa yhteistyön, rohkeuden ja epäonnistumisten puolesta. Hän vetää luovan suunnittelun tiimiä Sanoman B2B-mediamyynnin Creatives-yksikössä.

Julkaistu 5.1.2018