Tuotteiden toimitus ja niiden personointi

Ilman henkilötietoja ja käyttäjädataa emme voisi tuottaa ja toimittaa käyttäjälle tuotteitamme ja palveluitamme. Henkilö- ja käyttäjädataa tarvitaan, jotta sanoma- ja aikakausilehtitilaukset voidaan käsitellä ja toimittaa perille postilaatikkoon tai jotta voidaan toteuttaa digitaalisten palveluiden toiminnallisuudet ja niiden henkilökohtaiset suositukset.

Käyttäjä voi tilata ja ostaa Sanomien tuotteita Sanoman puhelinmyyjiltä, sanomakauppa.fi -sivuston, asiakaspalvelun tai suoraan eri palveluiden kautta. Tilausten ja ostojen yhteydessä keräämme tilauksen toimittamista varten tarpeelliset tiedot. Sanoma ei tallenna maksutietoja, vaan ne välitetään kolmansille osapuolille, jotka ovat erikoistuneet turvalliseen ostotietojen käsittelyyn.

Ostotilanteessa kerätään tyypillisesti seuraavat tiedot:

  • Tilaustiedot, joiden perusteella lehdet tai tuotteet toimitetaan asiakkaalle, sisältäen nimitiedot, osoitteen, puhelinnumeron, sähköpostiosoitteen, sukupuolen ja maksamiseen liittyvät tiedot. Mikäli tilaus tehdään lahjatilauksena, kerätään myös lahjan vastaanottajan tiedot.
  • Digitaalisen tilin tiedot, jonka perusteella digitaalinen sisältö tai palvelu toimitetaan asiakkaalle, sisältäen nimitiedot, sähköpostiosoite, käyttäjätunnus (tyypillisesti sähköpostiosoite) ja salasana. Palvelusta riippuen saatamme pyytää käyttäjältä vielä joitakin palvelukohtaisia tietoja.
  • Luottokortilla maksamiseen liittyvät maksutiedot eivät tallennu Sanoman järjestelmiin, vaan tiedot välittyvät kolmansille osapuolille, jotka ovat PCI-sertifioituja.
  • Tallennetut myyntipuhelut. Tallenteita käytetään ostotapahtumien varmentamiseen ja väärinkäytösten selvittämiseen.

 

Palveluiden tuottamiseksi tarvittava data koostuu yllämainittujen tietojen lisäksi digitaalisen käyttäjätilin tunnuksista sekä verkkopalveluiden ostoskoritoiminnallisuuksien, hakujen mahdollistamiseen ja sisällön suosituksiin ja personointiin tarvittavista käyttäytymistiedoista, jotka perustuvat tyypillisesti evästeisiin ja muihin samankaltaisiin teknisiin ominaisuuksiin. Lue lisää datan käsittelystä:

  1. Sanoma ja aikakausilehdissä
  2. Verkkopalveluissa ja ostopaikoissa

1. Data sanoma- ja aikakausilehdissä

Käytämme dataa sanoma- ja aikakausilehtien tilausten käsittelyyn, toimittamiseen ja lehtien digitaalisissa versioissa itse sisällön tuottamiseen.

Tilaukset ja lehtien perille toimittaminen:

  • Tallennamme tilauksen käsittelyä varten mm. nimen, iän, arvon tai ammatin, äidinkielen ja yhteystiedot (puhelinnumero, osoitetiedot), asiakkaan tilaama tuotteen (tilauksen tyyppi), tilauksen keston sekä laskutus- ja maksutiedot.
  • Tarkistamme säännöllisin väliajoin lehtitilauksen tehneen käyttäjän antamat tiedot väestörekisterikeskuksen VTJ -järjestelmästä varmistaaksemme tietojen ajantasaisuuden. VTJ:ltä tarkistettavat tiedot sisältävät seuraavat asiat:
  • Asuinosoite, jotta osaamme toimittaa lehdet oikeaan osoitteeseen myös silloin, kun tilaaja on muuttanut,
  • Syntymävuosi, jotta voimme varmistaa, että maksaja ei ole alaikäinen, ja että emme lähetä markkinointiviestintää alle 15-vuotiaille ja
  • Sukupuoli tuotekehitystarkoituksiin
  • Lähetämme tilauksista useimmiten sähköpostitse kirjallisen tilausvahvistuksen.
  • Emme tallenna luottokorttitietoja, vaan välitämme tiedot eteenpäin niiden turvalliseen käsittelyyn erikoistuneelle yritykselle.

Lehtien digitaalisten versioiden toiminnan varmistaminen:

  • Osa digitaalisesta sisällöstämme on maksullista. Tällöin sisällön lukeminen edellyttää palveluun rekisteröitymistä ja digitaalisen tilin luomista.
  • Lehtien lukuoikeuksia on mahdollista jakaa perheenjäsenten kesken. Tällöin myös tilaajan perheenjäsenet tarvitsevat oman digitaalisen tilin.
  • Verkkosivut ja sovellukset muistavat datan avulla, millä käyttäjätunnuksella ja salasanalla käyttäjä on kirjautunut käyttämään tiettyä palvelua, vaikka käyttäjä siirtyy palvelun sivulta toiselle. Näin vältytään siltä, ettei tunnistautumistietoja tarvitse syöttää jatkuvasti uudestaan.
  • Lisäksi tallennamme käyttäjästä tuotteisiin liittyvien uutiskirjeiden lähettämistä varten käyttäjän antamat yhteystiedot, luvat tai kiellot.
  • Data mahdollistaa myös sen, että verkkopalvelu voi suositella käyttäjälle artikkeleita, jotka todennäköisesti kiinnostavat käyttäjää. Suositukset perustuvat käyttäjän itse kertomiin mielenkiinnonkohteisiin tai siihen, että sivusto on datan avulla oppinut, minkälaisia artikkeleita käyttäjä lukee.
  • Käyttäjä voi tilata meiltä uutiskirjeitä, joiden tilauksen voi aina perua uutiskirjeen lopussa olevasta linkistä.

2. Data verkkopalveluissa ja ostospaikoissa

Sanoma tarjoaa käyttäjilleen lukuisia digitaalisia palveluita, kuten Oikotie, Huuto.net ja Aku Ankka Lataamo.

Käytämme dataa verkkopalveluiden ja ostospaikkojen toiminnallisuuksien mahdollistamiseksi sekä palveluiden personoimiseksi muun muassa seuraavanlaisesti:

  • Jotkin palvelut edellyttävät digitaalisen tilin luomista ja palveluun rekisteröitymistä. Saatamme kysyä rekisteröitymisen yhteydessä käyttäjän mielenkiinnonkohteista tai muita lisätietoja, esimerkiksi nimimerkin, jolla käyttäjä voi osallistua keskustelupalstoille.
  • Käytämme palveluissamme ja sivustoillamme evästeitä tai muita vastaavia tekniikoita, jotka mahdollistavat sivuston perustoiminnallisuudet, esimerkiksi sen, että selain muistaa tavarat, joita käyttäjä on lisännyt ostoskoriin, hakupalveluun tai muistilistaan; tai sen, että selain muistaa, millä tunnuksella käyttäjä on kirjautunut sisään palveluun. Lue lisää evästekäytännöistä.
  • Palvelut voivat lähettää palvelu- ja asiakasviestejä. Palveluviestit tarkoittavat viestintää, joka meidän täytyy voida lähettää, esimerkiksi käyttökatkoksen yhteydessä. Asiakasviestit ovat viestejä jotka kuuluvat osaksi palvelua, mutta joiden vastaanottamista asiakas voi hallinnoida. Niihin kuuluvat esimerkiksi erilaiset hakuvahti-viestit
  • Osassa palveluitamme on kommentointiin tai palveluiden palautteen antamiselle tarkoitettuja ominaisuuksia, jolloin käyttäjän kommentit ja palaute tallentuvat sivustoillemme pääsääntöisesti käyttäjän profiilin yhteydessä antaman nimimerkin kanssa.
  • Joihinkin palveluihin käyttäjä voi lisätä omaa sisältöä. Alla esimerkkejä palvelukohtaisesta datasta:
  • Huuto.net: profiiliin liittyvät ilmoitukset, sisältäen tuotteiden kuvaukset, hintatiedot ja valokuvat sekä käyttäjän palvelussa tekemät haut, ostot, muistilistat sekä palautteet
  • Oikotie Asunnot: myytävät tai vuokrattavat asunnot, hakuvahdit, korvamerkinnät
  • Oikotie Profiili: ansioluettelo
  • Jotkin verkkokaupat voivat datan avulla suositella käyttäjälle tuotteita, jotka todennäköisesti kiinnostavat käyttäjää. Suositukset perustuvat käyttäjän itse kertomiin mielenkiinnonkohteisiin tai siihen, että sivusto on datan avulla oppinut, minkälaisia tuotteita käyttäjä katselee.
  • Siirrämme verkkokaupoissa toimitus- ja maksutiedot turvallisesti tuotteen toimittajalle.
  • Käyttäjä voi tilata meiltä uutiskirjeitä, joiden tilauksen voi aina perua uutiskirjeen lopussa olevasta linkistä.

2. Tuotekehitys ja raportointi

Sanoma käyttää dataa tuotteiden ja palveluiden jatkuvaan kehittämiseen.

3. Asiakasviestintä, suoramarkkinointi ja asiakaspalvelu

Sanoma hyödyntää dataa saumattoman asiakaskokemuksen tuottamiseksi.

4. Mainonnan kohdentaminen

Sanoma tarjoaa mainostajille erilaisia kohdentamismalleja sivustoilla näytettäville mainoksilleen.